Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Zasady rekrutacji do I klasy gimnazjum w roku szkolnym 2016/2017

Rekrutacja do gimnazjum odbywa się poprzez elektroniczną rejestrację w Gdańskiej Platformie Edukacyjnej. Strona internetowa https://portal.edu.gdansk.pl/jst/gdansk dostępna dla kandydatów jest od 9 maja 2016 r.

A
A

ZASADY REKRUTACJI DO I KLAS GIMNAZJOW W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

 

Rekrutacja do gimnazjum odbywa się poprzez elektroniczną rejestrację w Gdańskiej Platformie Edukacyjnej. Strona internetowa https://portal.edu.gdansk.pl/jst/gdansk dostępna
dla kandydatów jest od 9 maja 2016 r.  

 

Elektroniczna rekrutacja do gimnazjów obejmuje szkoły prowadzone przez Gminę Miasta Gdańska.

Elektroniczna rekrutacja do gimnazjów odbywa się do oddziałów:

- ogólnodostępnych

- sportowych

- dwujęzycznych

oraz do gimnazjów dwujęzycznych i gimnazjów sportowych.

W przypadku podjęcia decyzji o nauce kandydata w gimnazjum innym niż prowadzone przez Gminę Miasto Gdańsk, rodzic/prawny opiekun zobowiązany jest do niezwłocznego pisemnego powiadomienia szkoły obwodowej o miejscu realizacji obowiązku szkolnego.

 

W przypadku, gdy w danym gimnazjum nauka odbywa się tylko w klasach ogólnodostępnych,
na potrzeby rekrutacji wybór danego gimnazjum jest równoważny wyborowi klasy ogólnodostępnej.

 

I. Rejestracja w Gdańskiej Platformie Elektronicznej:

- do oddziałów ogólnodostępnych w terminie od 9 maja 2016 r. do 22 czerwca 2016 r.,

- do oddziałów dwujęzycznych i sportowych od 9 maja 2016 r. do 25 maja 2016 r.

 

Szkoła obwodowa – szkoła w rejonie miejsca zamieszkania kandydata, w której ma on zagwarantowane miejsce do nauki

 

a. Deklaracja nauki w gimnazjum obwodowym

  • należy potwierdzić szkołę obwodową za pomocą Gdańskiej Platformy Edukacyjnej dostępnej
    na stronie: https://portal.edu.gdansk.pl/jst/gdansk, 
  • w przypadku uczniów zamieszkałych pod adresem zameldowania potwierdzenie szkoły jest jednoznaczne z przyjęciem dziecka do gimnazjum obwodowego,
  • w przypadku innego adresu zameldowania niż adres zamieszkania, należy w szkole obwodowej potwierdzić miejsce zamieszkania przez złożenie formularza rekrutacyjnego
    do gimnazjum obwodowego (wydrukowanego z Gdańskiej Platformy Edukacyjnej)
    wraz z oświadczeniem o miejscu zamieszkania z zamiarem stałego pobytu
    oraz do ww. oświadczenia załączyć kopię zeznania podatkowego rodzica/rodziców za ostatni rok podatkowy w części dotyczącej miejsca zamieszkania,
  • w celu zapisania się do oddziału integracyjnego w gimnazjum obwodowym, należy także udać
    się do tego gimnazjum w terminie od 9 maja 2016 r. do 22 czerwca 2016 r.

 

b. Deklaracja nauki w oddziale ogólnodostępnym w gimnazjum innym niż obwodowe

  • należy zarejestrować się na stronie https://portal.edu.gdansk.pl/jst/gdansk,
  • należy utworzyć listę preferencji - ustalić kolejność szkół, zaczynając od tej, której wybór jest najważniejszy, szkoła ta będzie nazywana szkołą I–go wyboru,
  • można wybrać maksymalnie 3 gimnazja spoza obwodu,
    • należy wybrać oddział (w przypadku posiadania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, należy zaznaczyć odpowiednią rubrykę w formularzu),
    • należy zaznaczyć spełniające przez kandydata kryteria,
    • należy wydrukować wniosek i złożyć w terminie do 22 czerwca 2016 r. w gimnazjum I wyboru,
      • · po uzyskaniu świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenia o wynikach sprawdzianu, logując się do systemu, należy uzupełnić informację o osiągnięciach i spełnianiu kryteriów oraz dostarczyć do szkoły I-go wyboru ww. dokumenty,
        • kwalifikowanie do szkoły dotyczy wyłącznie dzieci zamieszkałych poza obwodem danego gimnazjum i tylko w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami,
        • kandydat, który nie zostanie zakwalifikowany do jednego z wybranych gimnazjów, automatycznie zostanie przyjęty do swojego gimnazjum obwodowego,
        • dokumentem kwalifikującym do oddziału integracyjnego jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną, złożone z kompletem dokumentów rekrutacyjnych w wybranym gimnazjum.

c. Deklaracja nauki w oddziałach sportowych/ dwujęzycznych i gimnazjach dwujęzycznych
i sportowych

  • należy zarejestrować się na stronie https://portal.edu.gdansk.pl/jst/gdansk,
  • należy utworzyć listę preferencji - ustalić kolejność szkół, zaczynając od tej, której wybór jest najważniejszy, szkoła ta będzie nazywana szkołą I–go wyboru,
  • można wybrać maksymalnie 3 gimnazja spoza obwodu,
    • należy wypełnić elektronicznie wniosek wybierając gimnazjum i oddział dwujęzyczny/ sportowy,
    • wniosek jest deklaracją przystąpienia do sprawdzianu predyspozycji językowych/ próby sprawności fizycznej
    • należy zgłosić się w terminie wskazanym przez wybrane gimnazjum na sprawdzian predyspozycji językowych/ próbę sprawności fizycznej,
    • należy sprawdzić wyniki sprawdzianu predyspozycji językowych/ próby sprawności fizycznej
      na stronie https://portal.edu.gdansk.pl/jst/gdansk lub/i w gimnazjum.

 

Uwaga: O dokładne terminy sprawdzianów należy pytać w szkołach, w których przeprowadzane
są dodatkowe sprawdziany predyspozycji językowych/ próby sprawności fizycznej. Informacje
o terminach będą także dostępne na stronie Gdańskiej Platformy Edukacyjnej.

 

Uzyskane zaświadczenie ze sprawdzianu z predyspozycji językowych pozwala na rekrutację
w innej szkole z tym samym językiem obcym. Zaświadczenie z próby sprawności fizycznej
w szkole z daną dyscypliną sportową pozwala na rekrutację do innej szkoły z oddziałem z tą samą dyscypliną sportową. 


d. Deklaracja nauki w szkole dla kandydatów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

  • deklaracja odbywa się na zasadach jak w gimnazjum ogólnodostępnym, dodatkowo należy złożyć informację o kandydacie wskazując posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • dokumentem kwalifikującym do oddziału integracyjnego jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną, złożone z kompletem dokumentów rekrutacyjnych w wybranym gimnazjum,
  • oddziały integracyjne zostaną utworzone po zakończeniu rekrutacji zgodnie z potrzebami wynikającymi z przedłożonych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.

e. Potwierdzenie woli nauki

  • w terminie od 1 lipca 2016 r. od godziny 12.00 do 5 lipca 2016 r. do godz. 15.00 należy złożyć oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginał zaświadczenia o wynikach sprawdzianu, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do gimnazjum.

Kandydat, który nie uzyskał promocji do klasy II

  • deklarując powtarzanie klasy w innej szkole, uczestniczy w rekrutacji na zasadach ogólnych,
  • po złożeniu deklaracji o powtarzaniu klasy I w macierzystym gimnazjum ma zagwarantowane
    w nim miejsce.

Zmiana decyzji o wyborze szkół

Kandydat ma prawo logując się do systemu:

  • w terminie, od 9 maja 2016 r. do 22 czerwca 2016 r., zmienić swoje wybory oddziałów ogólnodostępnych lub ich kolejność na liście preferencji,
  • w terminie, od 9 maja 2016 r. do 25 maja 2016 r., zmienić swoje wybory oddziałów dwujęzycznych/ sportowych lub ich kolejność na liście preferencji,
  • sprawdzić, czy kolejność wybranych szkół jest prawidłowa i odpowiada zainteresowaniom kandydata.

Uwaga: W przypadku, gdy kandydat (jego rodzic/prawny opiekun) nie złoży, w terminie
od 1 lipca 2016 r. od godz.12.00 do 5 lipca 2016 r. do godz. 15.00, oryginałów dokumentów
w szkole, do której został zakwalifikowany, oznacza to rezygnację z miejsca w tej szkole
i automatyczne wpisanie na listę uczniów gimnazjum obwodowego.

 

HARMONOGRAM

LP

Nazwa etapu

Data rozpoczęcia

Data zakończenia

1.

Rejestracja, składanie podań i zmiana preferencji do oddziałów ogólnodostępnych

09.05.2016 r.

22.06.2016 r.

Rejestracja, składanie podań i zmiana preferencji do oddziałów dwujęzycznych
i sportowych oraz gimnazjów dwujęzycznych i sportowych

09-05-2016 r.

25.05-2016 r.

2.

Sprawdzian predyspozycji językowych
i próba sprawności fizycznej

 

do 31.05.2016 r.

3.

Składanie dokumentacji osiągnięć
i uzupełnienie informacji o osiągnięciach i kryteriach w systemie

24.06.2016 r.

28.06.2016 r.

do godz. 12.00

4.

Publikacja list zakwalifikowanych

01.07.2016 r.

01.07.2016 r.
do godz. 12.00

5.

Potwierdzenie nauki woli przez złożenie oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginału zaświadczenia o wynikach sprawdzianu

01.07.2016
od godz. 12.00

05.07.2016 r.
do godz. 15.00

6.

Publikacja list przyjętych

06.07.2016
od godz.12.00

 

Rekrutacja uzupełniająca odbywa się w terminie od 06.07.2016 r. od godz. 12.00 i trwa
do 31.08.2016 r. W terminie do 7 lipca 2016 r. do godz. 12.00 należy złożyć oryginały dokumentów w wybranych szkołach, w których są wolne miejsca.

II. Podstawa prawna

  • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t.j. Dz.U.2015, poz. 2156 ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym, składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej, szczegółowego trybu i terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego (DZ.U. 2015, poz. 1942)
  • Zarządzenie Nr 5/2016 Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 28 stycznia 2016 roku w sprawie harmonogramu czynności w postępowaniu rekrutacyjnym oraz w postępowaniu uzupełniającym dla kandydatów do gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół podstawowych i gimnazjów dla dorosłych oraz liceów ogólnokształcących dla dorosłych w województwie pomorskim na rok szkolny 2016/2017, zawierającego szczegółowe terminy dokonywania tych czynności
  • Zarządzenie Nr 10/2016 Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 11 lutego 2016 roku zmieniające Zarządzenie Nr 5/2016 Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 28 stycznia 2016 roku w sprawie harmonogramu czynności w postępowaniu rekrutacyjnym oraz w postępowaniu uzupełniającym
    dla kandydatów do gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół podstawowych i gimnazjów
    dla dorosłych oraz liceów ogólnokształcących dla dorosłych w województwie pomorskim na rok szkolny 2016/2017, zawierającego szczegółowe terminy dokonywania tych czynności
  • Uchwała Nr XVII/521/15 Rady Miasta Gdańska z dnia 17 grudnia 2015roku w sprawie określenia kryteriów rekrutacji w postepowaniu rekrutacyjnym do publicznych gimnazjów prowadzonych przez Gminę Gdańsk.

Instrukcja dla Uczniów uczących się na terenie miasta Gdańska (4.93 MB)

Edyta Ulwan-Olfans (0)
Urząd Miejski w Gdańsku
Wydział Rozwoju Społecznego
Referat Organizacji i Monitorowania