PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Ważne jest każde dziecko! Sukces SP nr 79

Ważne jest każde dziecko! Sukces SP nr 79
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Mamy przyjemność poinformować, że Szkoła Podstawowa nr 79, jako jedyna w Gdańsku, otrzymała główną nagrodę i tytuł laureata II edycji ogólnopolskiego konkursu „Szkoła przyjazna dla każdego” w kategorii „Ważne jest każde dziecko”.

logo

Szkoła przyjazna dla każdego to taka szkoła, w której liczy się dosłownie każdy uczeń, której nauczyciele cieszą się z najmniejszego sukcesu pojedynczego dziecka.

Organizatorem konkursu był Instytut Inicjatyw Pozarządowych oraz Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera. Do konkursu zgłosiło się 85 szkół, przedszkoli i ośrodków specjalnych. Podstawowe cele konkursu to promocja szkół stwarzających przyjazne warunki dla funkcjonowania w nich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także propagowanie edukacji włączającej oraz dobrych praktyk w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizatorzy chcieli także zachęcić szkoły do poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie bezpiecznego i efektywnego funkcjonowania w szkole uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Patronat honorowy objął Minister Edukacji Narodowej oraz Rzecznik Praw Obywatelskich, a partnerami merytorycznymi konkursu byli: Związek Harcerstwa Polskiego oraz Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.

12 listopada 2014 r. w Galerii Porczyńskich przy Placu Bankowym w Warszawie odbyła się uroczysta konferencja podsumowująca II edycję konkursu „Szkoła przyjazna dla każdego”. Szkołę Podstawową nr 79 reprezentowały: wicedyrektor Szkoły p. Paulina Promińska, nauczyciel wspomagający p. Alicja Fortenbach oraz autorki nagrodzonej publikacji konkursowej p. Anna Dolata i p. Anna Kowalczyk.

Nagroda, którą zdobyliśmy, potwierdza, że działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w naszej szkole, realizowane projekty, konkursy, innowacyjne pomysły oraz zaangażowanie wielu nauczycieli, wykraczające często poza zwykły zakres obowiązków, są wartościowe, potrzebne, zauważane i doceniane - podkreślają autorki nagrodzonej publikacji.

Opisane przez p. Annę Dolata i p. Annę Kowalczyk działania SP 79 zostały zamieszczone w publikacji pokonkursowej WAŻNE JEST KAŻDE DZIECKO Dobre praktyki szkół – laureatów II edycji (2014) konkursu promującego działania wzmacniające bezpieczne i efektywne funkcjonowanie w szkołach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Szkoła przyjazna dla każdego” (3.84 MB).

PRACA KONKURSOWA (fragment ww. publikacji):

Szkoła Podstawowa nr 79 w Gdańsku ma nie tylko wyjątkową duszę wpisaną w swoją 40-letnią historię, ale przede wszystkim serce otwarte dla każdego ucznia. To pierwsza szkoła w Trójmieście umożliwiająca dzieciom niepełnosprawnym wspólną edukację ze zdrowymi rówieśnikami. W 1990 roku stworzyliśmy nowy model oświaty, zachowując szacunek dla każdego ucznia i jego prawo do godnego miejsca w społeczeństwie. Obecnie posiadamy oddziały integracyjne na każdym poziomie nauczania. Do naszej szkoły uczęszcza 36 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym 33 uczniów uczy się w klasach integracyjnych, a 48 uczniów posiada opinię z PPP. W naszej szkole uczą się również dzieci z chorobami przewlekłymi (cukrzyca, padaczka, mukowiscydoza). Realizujemy projekty, które rozwijają indywidualne potrzeby, pasje, zainteresowania i talenty uczniów. Sprzyja temu infrastruktura szkoły: bogata baza dydaktyczna i wspaniała atmosfera. Kadra nauczycieli jest profesjonalnie przygotowana do pracy, w jej skład wchodzi: 23 nauczycieli posiadających uprawnienia do pracy w klasie integracyjnej, 6 logopedów, 2 neurologopedów, socjoterapeutka i pedagog, terapeuta zajęciowy oraz psycholog. Ze względu na liczną grupę dzieci z autyzmem – 9 nauczycieli ukończyło trzystopniowy kurs terapii behawioralnej. W szkole uczy nauczyciel posługujący się językiem migowym, 10 nauczycieli posiada kwalifikacje do prowadzenia terapii pedagogicznej, a 6 ma uprawnienia pedagoga. Dzieci objęte są opieką nauczyciela terapeuty w czasie pracy świetlicy szkolnej.
.
Dużą grupę stanowią dzieci z autyzmem – 40% wszystkich przypadków, tj. 14 uczniów. Współpracujemy ze Specjalnym Ośrodkiem Rewalidacyjno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Uczniowie nieuczęszczający do naszej szkoły, lecz uczący się w ośrodku, przychodzą do nas trzy razy w tygodniu i pomagają przy przygotowaniu stołówki do posiłku. Dzięki temu stają się „potrzebne” i wspaniale integrują się w środowisku szkolnym. Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera osiągnęły swoje mniejsze i większe sukcesy w wielu konkursach plastycznych, np. „Bezpieczne ferie”, „Choinka przestrzenna”, „Szkolny Mistrz Ortografii”, „Zadbaj o swoje zdrowie’’.

Od 15 lat w szkole działa świetlica socjoterapeutyczna, której podopieczni są wielokrotnymi laureatami konkursów organizowanych przez Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień. Efektem naszych starań jest zdobycie przez szkołę certyfikatów: Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Szkoła Przyjazna Uczniom z Dysleksją, „Szkoła bez przemocy”, Klubu Bezpiecznego Puchatka, Szkoła w Ruchu, Junior Media, Ekologicznej Szkoły, Szkoły z klasą 2.0, certyfikatu udziału w Wojewódzkim Projekcie „Ortograficzne Łamigłówki” oraz certyfikatu Pomorskiego Kuratora Oświaty za spełnienie kryteriów pomorskiej sieci szkół promujących zdrowie. Wielu nauczycieli otrzymało honorowe odznaki PRZYJACIELA DZIECI AUTYSTYCZNYCH. Współpracujemy z Hospicjum im. ks. Dutkiewicza, klubami osiedlowymi, Pałacem Młodzieży, Gdańskim Centrum Profilaktyki Uzależnień, Gdańskim Ośrodkiem Kultury Fizycznej, z Biblioteką dla Niepełnosprawnych. Uczestniczyliśmy w największej imprezie mikołajkowej dla dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych na Pomorzu zorganizowanej przez Fundację Marka Kamińskiego. Wspólnie z rodzicami oraz najbliższym środowiskiem organizujemy imprezy integracyjne, festyny rodzinne, dni otwarte szkoły i dni Szkoły bez Przemocy.
.
Odnosimy sukcesy w pracy z pojedynczym uczniem i całymi klasami integracyjnymi, które są w czołówce klas mających najwyższe średnie ocen. Nauczyciele organizują konkursy dla dzieci z dysfunkcjami o zasięgu szkolnym i międzyszkolnym, np. konkurs „Szkolny Mistrz Ortografii ” i „Świąteczne Nastroje”. Nasza szkoła jest również gospodarzem Wojewódzkiego Konkursu „Ortograficzne Łamigłówki”, którego adresatem są uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Rozwijanie talentów dziennikarskich umożliwia uczniom szkolna gazetka Junior media, którą współtworzą od wielu lat między innymi uczniowie z dysleksją rozwojową. „Luneta” wielokrotnie znalazła się wśród 50 zwycięskich gazetek szkolnych wyróżnionych przez redaktorów gazet regionalnych i internautów. W Klubie Obieżyświata pomagamy rozwijać zdolności i zamiłowania turystyczne. Uczestniczymy w Przeglądzie Małych Form Teatralnych Dzieci Niemówiących. Na scenie gdańskiego Klubu Żak spotykamy się z dziećmi z problemami w porozumiewaniu się, które uczęszczają do trójmiejskich placówek szkolnictwa specjalnego.
.
Aktywnie włączamy dzieci w akcje charytatywne na rzecz środowiska lokalnego i sami je organizujemy, np. Promyk, Góra Grosza, Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom, Świąteczny Kosz Obfitości, zbiórka darów dla Domu Samotnej Matki w Matemblewie.
.
Osiągnięcia uczniów i idea integracji są publikowane na stronie internetowej szkoły oraz w licznych publikacjach prasowych: Szkoła z otwartym sercem, Przymorze było pierwsze, Bezpiecznie wrócą ze szkoły, Każdy potrzebuje sukcesu, Mistrzowie ortografii, Oblicza integracji, Skuteczna profilaktyka, Lekcje wrażliwości, Troska o zdrowie – programem szkoły. Realizujemy idee zawarte w programie „Szkoły bez przemocy”. Służą temu celowi inicjatywy, np. konkurs plastyczny „Szanuję – Pomagam – Nie biję”. Uczniowie uczestniczą w cyklicznych warsztatach profilaktycznych.
.
W naszej szkole zorganizowano turniej „W drodze na Euro 2012”, który integrował całą społeczność szkolną. Podczas ferii zimowych i wakacji letnich odbywają się w szkole bezpłatne zajęcia dla dzieci, w których biorą udział również dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poprzez organizację turnieju „Sport zamiast agresji” oraz Mikołajkowy Turniej o Puchar Dyrektora Szkoły promujemy działania sportowe. Organizujemy coroczny plebiscyt na najsympatyczniejszą uczennicę i ucznia naszej szkoły. Naszym naturalnym celem jest zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i redukcja lęku. Zorganizowaliśmy szkolny festyn sportowo-rekreacyjny „Największy w-f na świecie”. Okazję do zaprezentowania swoich talentów mieli uczniowie podczas konkursu „Mam Talent”. Corocznie dzieci uczestniczą w Bałtyckim Festiwalu Nauki, skąd czerpią pomysły i inspiracje do nauki i doświadczeń. Prowadzimy działania systemowe, czego efektem jest to, że uczniowie wykazują postawy twórcze i zgłaszają własne pomysły działań.Sukces w pracy z pojedynczym uczniem jest dla nas tak samo ważny, jak w pracy z całą grupą. Na długo pozostanie w naszej pamięci przypadek chłopca z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, którego prawidłowe funkcjonowanie znacznie upośledzały zaburzenia zachowania. Uczeń w poprzednich placówkach doznał wielu przykrych doświadczeń, co wpłynęło na jego samoocenę i poziom bezpieczeństwa. Dziecko zostało otoczone profesjonalną pomocą ze strony wszystkich nauczycieli. Praca z chłopcem polegała na budowaniu poczucia własnej wartości, na ukazaniu mu jego mocnych stron i tego, że jest wyjątkowy. Na wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa u chłopca wpływała również wspaniała atmosfera w klasie. Dziecko, mimo swoich deficytów, odnalazło swoje miejsce w gronie uczniów, zaczęło uczęszczać do szkoły z przyjemnością. Poprzez wielokierunkowość oddziaływań ustąpiły oznaki autoagresji i wzrosła motywacja chłopca do nauki. Uczeń przełamał swoje bariery związane z niepełnosprawnością. Staraliśmy się zapewnić mu możliwość osiągnięcia sukcesu szkolnego poprzez zajęcia specjalistyczne (rewalidację, zajęcia wyrównawcze, socjoterapię). Terapia podczas zajęć w świetlicy socjoterapeutycznej uspołeczniła chłopca, zredukowała jego lęki i poziom stresu oraz dostarczyła wzorców prawidłowych zachowań społecznych. Od 3 lat odbywają się w naszej szkole innowacyjne zajęcia sportowe GIT PARKOUR, do udziału w których zachęcaliśmy m.in. naszego ucznia. Chłopiec odkrył w sobie duże możliwości sportowe i wykazał się znakomitą sprawność fizyczną. Terapia przez sport spowodowała wzrost samooceny i stosowanie się do zasad i norm panujących w grupie. Cały czas wyszukiwaliśmy i rozwijaliśmy jego wrodzone predyspozycje oraz motywowaliśmy ucznia do wysiłku. Efektem prawie trzyletnich starań wszystkich nauczycieli pracujących z chłopcem były ogromne sukcesy: III Miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Czytelniczym (klasa piąta), I miejsce w Wojewódzkim Konkursie edukacyjno-plastycznym „Mój Kontynent”, I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie czytania ze zrozumieniem „Chochlikowe Psoty”, publiczne występy w Grupie GiT PARKOUR i osiągnięcia sportowe oraz znaczne przyczynienie się do sukcesu (III miejsce) całej klasy integracyjnej w konkursie „Superklasa Przymorza” (klasa szósta). Obecnie chłopiec jest w drugiej klasie gimnazjum. Zaszczepione przez nas wzorce zachowania oraz umiejętność pokonywania przeszkód są dalej wdrażane przez ucznia. Z informacji zwrotnych uzyskanych od rodziców wiemy, że obecnie jest on jednym z najbardziej zmotywowanych uczniów w klasie.
.
Proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych wspierają takie formy pracy, jak: zajęcia rewalidacyjne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia z logopedą lub surdopedagogiem, zajęcia socjoterapeutyczne, zajęcia „Spójrz inaczej”, zajęcia wyrównawcze, gimnastyka korekcyjna, zajęcia artystyczne, koła zainteresowań. Nauka w klasie integracyjnej sprzyja wykształcaniu u uczniów postawy tolerancji, akceptacji i empatii oraz traktowania odmienności jako czegoś naturalnego.
.
By przełamać mity o autyzmie i ukazać prawdziwy świat dziecka autystycznego, nauczycielka naszej szkoły na podstawie codziennych obserwacji dzieci oraz współpracy z pedagogiem specjalnym opisała w formie wzruszających opowiadań prawdziwe historie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Można je przeczytać w książce „Opowieści nie tylko do poduszki’’ (Wydawnictwo NIKO). Dzięki takim inicjatywom jest szansa, że wszyscy razem rozpoczniemy działania na rzecz zbudowania na wielu płaszczyznach systemu wparcia dla osób z autyzmem i ich rodzin. Jest to jednocześnie promocja wiedzy i świadomości o tym zaburzeniu, które zostało uznane przez ONZ za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata.

"Po prostu inny"

(fragment książki „Opowieści nie tylko do poduszki”)

Krzyś jest dzieckiem autystycznym. W swoim życiu napotyka więcej trudności, przeszkód i „krytycznych dni” niż jego pełnosprawni koledzy. Może nawet nie wie, co mu zostało odebrane i że nic mu nie przywróci sprawności. Ma swój świat i nie ma potrzeby poznawania innego. Zamknął się w sobie jak w szklanej kuli. Przestał mówić. Czasem tylko biegnie i biegnie prosto przed siebie i zatrzymuje się dopiero nad samym morzem. Staje wtedy na brzegu i patrzy na mewy. Przynajmniej tak to wygląda. Trudno powiedzieć, czy słyszy ich ostry, przenikliwy i bardzo dziwny głos. A może wpatruje się w ich szerokie bladoszare skrzydła zakończone czarnymi piórkami? W pewnej chwili przykuca, pomału zbiera leżące na brzegu muszelki i układa je równiutko według wielkości. Przerywa zabawę tylko wtedy, gdy woda wyrzuca na piasek morskie rośliny o śliskich i lepkich liściach przypominających sałatę. To algi. Chodzą po nich kraby. Ich kleszcze budzą strach u Krzysia. Biegnie więc do mamy, by jak najszybciej znaleźć się na suchym piasku i jej dłonią zasłania swoje oczy. Gdy inne dzieci skaczą, kopią piłkę, wskakują do wody, biegają i krzyczą, Krzyś nie przejawia chęci do zabawy z nimi. Patrzy na tę gromadkę rozkrzyczanych dzieci z „kamienną twarzą”. Mama wie, co oznacza takie patrzenie autystycznego dziecka. Określa je jako „niewidzący wzrok” przenikający człowieka i niknący gdzieś w oddali. Czasem się śmieje, że jej synuś jest magikiem i mocno go wtedy przytula. A może właśnie jej syn w tym patrzeniu widzi więcej niż inni? Wielokrotnie mama Krzysia zastanawiała się nad tym, dlaczego właśnie jej synek ma autyzm. Nie znalazła odpowiedzi. Dzisiaj już wie, że to nie choroba, a sposób bycia. Jest inny, bo inaczej się zachowuje. Mama pozwala Krzysiowi „wprowadzać się” w jego świat i pomału uczy się jego języka. To trudne, ale możliwe. W ten sposób poznaje coś, czego nawet jej własna wyobraźnia nie jest w stanie ukazać. Jej kochany Krzyś jest taki prawdziwy, chociaż bardzo zagadkowy. Patrząc na kołyszące się fale, mama rozmarzyła się. Zdawało się jej, że pływa w morskiej otchłani. Zobaczyła tam rośliny i zwierzęta, które tak bardzo różnią się od siebie, a jednak potrafią żyć razem w tych głębinach i nikt się niczemu nie dziwi. Każde stworzenie ma coś innego do zaoferowania, inaczej wygląda i inaczej się zachowuje. I nikt nikomu się nie dziwi. Jeden z mieszkańców morza, zwany skorpionem morskim, jest bardzo brzydki. Ma wielką czerwoną głowę uzbrojoną w trujące kolce i okropne zmarszczki. A tuż obok niego pływa długa i smukła murena oraz przerażająca swoimi mackami ośmiornica. Są piękne sardynki i meduzy, wieloryby i rekiny. Każdy świat jest inny. Zrobiło się chłodno. Mama rozejrzała się wokół. Ludzie opuszczali plażę, niektórzy w milczeniu patrzyli na Krzysia, inni wskazywali go palcami. A on nadal zasłaniał swoje oczy ciepłą dłonią troskliwej mamy. A przecież ci ludzie mogliby po prostu podejść i zapytać, tak zwyczajnie, o zwyczajne przecież dziecko… Mamusia pomogła wstać synkowi z piasku i dumnie oddaliła się z plaży. Dla nas ważne jest każde dziecko. Staramy się widzieć więcej niż tylko twarze dzieci, staramy się zobaczyć ich dusze. Zależy nam na tym, by świat dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych był jeden – bezpieczny, wartościowy i kolorowy. Aby w pełni wczuć się we wspaniałą atmosferę panującą w naszej szkole i zobaczyć szczęśliwe i uśmiechnięte dzieci, nagrywamy filmy i filmiki, które są wspólną inicjatywą społeczności szkolnej tworzoną z dużym zaangażowaniem naszych uczniów.

Więcej o konkursie: Szkoła przyjazna dla każdego

Szkoła Podstawowa nr 79