PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Wiaduktu Biskupia Górka – obie nitki czynne

Wiaduktu Biskupia Górka – obie nitki czynne
W połowie stycznia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska wizytowała budowę jednej z największych gdańskich inwestycji – Wiaduktu Biskupia Górka. Wszystko wskazuje na to, że pod koniec stycznia kierowcy pojadą także drugą nitką wiaduktu.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

- Wiadukt Biskupia Górka, to jedna z najbardziej oczekiwanych i obserwowanych inwestycji przez mieszkańców Gdańska, znajduje się bowiem w sercu miasta – mówi Aleksandra Dulkiewcz, prezydent Gdańska. – To ważny projekt poprawiający komunikację, dojazd oraz dostępność do najważniejszych miejsc w Gdańsku. Prace postępują, choć spotykamy się z różnymi trudnościami, ale także z wyzwaniami. Znajdujemy się w ścisłym centrum miasta i mamy tu obiekty zabytkowe, w związku z tym trzeba było już w trakcie budowy zmieniać projekty. Jednak teraz zmierzamy ku końcowi, a dobra wiadomość jest taka, do użytku oddajemy również drugą nitkę wiaduktu.

W grudniu ubiegłego roku rozpoczęły się przygotowania mające na celu udostępnienie przejazdu przez Wiadukt Biskupia Górka. Obie nitki obiektu przeszły próby obciążeniowe. Próby przeprowadzono również na mostku nad Kanałem Raduni i estakadach dojazdowych do wiaduktu.

- Testy wypadły pomyślnie, co umożliwiło nam rozpoczęcie procedury uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie obiektu, koniecznej do uruchomienia ruchu na wiadukcie. Dokumenty zostały złożone do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Gdańsku celem pozyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego. Na obiekcie odbyła się także obowiązkowa kontrola WINB i zakładamy, że wszelkie formalności umożliwiające otwarcie drugiej nitki powinny zakończyć się w najbliższych dniach – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Na piątek, 29 stycznia planowane jest otwarcie ruchu na drugiej nitce Wiaduktu Biskupia Górka. Z przyczyn technicznych nastąpi to przed popołudniowym szczytem komunikacyjnym. Udostępnienie drugiej nitki wiaduktu wymaga przeprogramowania sygnalizacji świetlnej. Proces ten rozpocznie się po porannym szczycie komunikacyjnym około godz. 9.00 i zakończy przed popołudniowym szczytem około godz. 15.00.  Dzięki temu w piątkowe popołudnie ruch w kierunku Pruszcza Gdańskiego odbywać się będzie nowo otwartym wiaduktem, a ruch w kierunku Gdańska prowadzony będzie prawą nitką wiaduktu, po której obecnie poruszają się samochody w obu kierunkach.

Co ważne, na każdej nitce wiaduktu otwarte zostaną dwa z trzech pasów ruchu. Docelowe pasy przeznaczone na buspas będą jeszcze wyłączone z ruchu. Podyktowane jest to koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom budowy jak i przejeżdżającym przez wiadukt kierowcom. Z tego również powodu nowa nitka wiaduktu w kierunku Pruszcza Gdańskiego, nie będzie jeszcze dostępna dla rowerzystów. Udostępniony zostanie także przejazd przez mostek nad kanałem Raduni w ul. Zaroślak - na wysokości stacji paliw. Zmieni się także lokalizacja przystanku autobusowego w pobliżu skrzyżowania z ul. Toruńską, który zostanie przesunięty o ok. 50 m  w kierunku Pruszcza Gdańskiego. 

Jeśli dalsze prace drogowe prowadzone będą zgodnie z planem, w pełnym zakresie wiadukt Biskupia Górka zostanie otwarty w II kw. 2021 roku, na kiedy to planowane jest również udostępnienie przejazdu przez most nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak.

Wiosną sukcesywnie udostępnione będą również pozostałe przebudowywane w ramach inwestycji odcinki drogowe, a zakończenie realizacji całego układu drogowego wraz z parkingiem nastąpi w połowie roku.

Inwestycja jest ważnym etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha, elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Prace na budowie zakończą się w połowie 2021 roku, a ich koszt to ok. 165 mln złotych. Inwestycja dofinansowana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.