Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Konkurs na podświetlenie dźwigu

Stoczniowy dźwig jeszcze w tym roku z audiowizualną iluminacją. Jak dokładnie będzie wyglądał? To zależy od pomysłów i rozstrzygnięcia konkursu, który ruszył właśnie dziś.

A
A

Tereny postoczniowe z rysującymi się sylwetkami dźwigów, to krajobraz trwale kojarzący się z Gdańskiem. Jedne z najbardziej charakterystycznych symboli Gdańska - dźwigi stoczniowe - nierozerwalnie związane są z wolnością, historią, tradycją, drogą do niezależności. Dźwigi to jest symbol tego miasta. To jest taka „Wieża Eiffla” dla Paryża. Wielu mieszkańców i turystów się z tym symbolem utożsamia – dodaje Bogdan Oleszek, Przewodniczący Rady Miasta Gdańska.

- Symbolika ta jest ważna dla budowania identyfikacji społecznej i patriotycznej. Gdańsk jest identyfikowany ze stoczniami, a dźwig jest symbolem Stoczni, witalności i gospodarki morskiej. Dlatego chcielibyśmy, by kolejnym tropem do zbudowania identyfikacji związanej ze 100-leciem Niepodległości była specjalna iluminacja dźwigu stoczniowego – mówi Paweł Adamowicz, Prezydent Miasta Gdańska.

Iluminacja ma przyczynić się do wzmacniania atrakcyjności terenu Młodego Miasta i wspierać dziedzictwo kulturowe tego miejsca. Ma wpisywać się w charakter terenu, łącząc w sobie historię oraz kierunki, w których się rozwija, uwzględniając spójność wizualną z charakterem otoczenia. Pomysł został zainspirowany rozwiązaniami wykorzystywanymi w innych przestrzeniach miejskich np. w Szczecinie, Holandii, gdzie wzbudziły zainteresowanie i przyczyniły się do odkrycia na nowo elementów wpisanych w tło miasta. - W naszym interesie leży podkreślanie dziedzictwa tych terenów i ta inicjatywa jest o tyle cenna, że ratuje to, co w Gdańsku wpisało się w krajobraz. Możemy zapewnić ze strony inwestorów, że również podobne inicjatywy z dużą chęcią przyjmiemy. Chodzi o to, by z Młodego Miasta stworzyć przestrzeń, która dla mieszkańców będzie otwarta i będzie żyła – dodaje Krzysztof Król, przedstawiciel inwestorów Młodego Miasta.

- To jest pierwszy tego rodzaju projekt, ale chcemy by podziałał trochę jak kula śniegowa. Idąc za przykładem mogło to zadziałać i zainspirować innych inwestorów i instytucje do realizowania podobnych projektów – mówi Jacek Bendykowski, Prezes Fundacji Gdańskiej.

Szczegółowy projekt wizualno-techniczny zostanie wyłoniony w otwartym konkursie, którego przedmiotem jest opracowanie projektu/koncepcji wizualnej całorocznej iluminacji, podświetlenia stoczniowego dźwigu, zlokalizowanego na terenie Młodego Miasta przy ul. Narzędziowców.

- Będziemy się starali by projekt powstał w 2 połowie tego roku, ale to wstępna deklaracja, wszystko zależy to od trudności konstrukcyjnej wybranego projekty. Na pewno chcielibyśmy by było to w tym roku na 11 listopada – mówi Jacek Bendykowski, Prezes Fundacji Gdańskiej.

O konkursie
Konstrukcja konkursu jest identyczna jak ta sprawdzona już przy napisie Gdańsk, podczas którego poza obradami Jury prawie 10 000 osób wyraziło swoją opinię na portalu Trojmiasto.pl.
Konkurs na iluminację dźwigu jest dwuetapowy. Pierwszy, otwarty etap rozpoczął się dziś (16 marca) i potrwa do 13 kwietnia. Celem pierwszego etapu jest wyłonienie maksymalnie 5 osób/podmiotów, które dostaną się do drugiej rundy. W pierwszym etapie nie wymaga się szczegółowego projektu konstrukcyjnego, wystarczy tylko koncepcja wizualna całorocznej iluminacji dźwigu stoczniowego z opisem konstrukcji, propozycją wykonania. Drugi etap ma charakter zamknięty tzn. jest realizowany tylko wśród wyłonionych w pierwszym etapie osób/podmiotów. Celem drugiego etapu jest opracowanie szczegółowej koncepcji wizualnej. Zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę w wysokości 5 000 zł.

Harmonogram Konkursu
I etap
• Nadsyłanie pytań do Organizatora – 16.03.2018 – 26.03.2018, do godziny 15:00.
• Ostateczny termin odpowiedzi na pytania – 28.03.2018.
• Ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń – 13.04.2018, do godziny 15:00.
• Ogłoszenie wyników pierwszego etapu konkursu – 16.04.2018.

II etap
• Spotkanie informacyjne dla wyłonionych osób/podmiotów – 19.04.2018.
• Termin ustalenia ostatecznych szczegółowych wytycznych do II etapu konkursu – 23.04.2018.
• Ostateczny termin złożenia prac w drugim etapie – 08.05.2018, do godziny 15:00.
• Ogłoszenie wyników konkursu – 11.05.2018.

O dźwigu
Dźwig, dokładniej ŻURAW WIEŻOWY Z OBROTOWYM SŁUPEM służył do przenoszenia materiałów stalowych i drewnianych – obsługi składów magazynowych. Powstał w 1942 r., wysokość żurawia to ok. 19 m. Obecnie Właścicielem dźwigu jest Shipyard City Gdańsk Sp. z o.o.

Czemu ten dźwig?
- Dźwig znajdujący się przy ul. Narzędziowców został wybrany, ponieważ jest w naszym zasięgu logistycznym i finansowych. Zlokalizowany jest w centrum przestrzeni Młodego Miasta, która zaczyna żyć, rozwija się rozrywkowo i kulturalne. Ponadto dźwig jest doskonale widoczny dla przechodniów i kierowców. W niedalekim sąsiedztwie, na terenach postoczniowych planowane jest powstanie Nowego Muzeum Sztuki – NOMUS, jako oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku – dodaje Jacek Bendykowski.

Szacowane koszty
Szacujemy, że koszt wykonania iluminacji do 120 000 zł brutto. Jednak szczegółowe wyliczenia zależne są od zwycięskiego projektu.

Fundacja Gdańska od 2014 roku angażuje się z tematy związane z dźwigami. W ramach akcji „Ratowanie dźwigów stoczniowych” do tej pory udało się zebrać blisko 25 000 zł od osób indywidualnych i firm. Najwyższą wpłatę w łącznej wysokości ok 20 000 zł przekazała firma Etos, właściciel marki Divers. Zebrana do tej pory kwota zostanie przeznaczone na nagrodę w konkursie oraz wykonanie projektu wykonawczego. Pozostałe środki spożytkowane zostaną na realizację iluminacji.

Poza otrzymanymi darowiznami, mamy dwie drogi sfinansowania projektu:

Projekt został zgłoszony do konkursu Lechstarter, o grant w wysokości 100 000 zł. Mamy nadzieję, że kapituła konkursu dostrzeże potencjał projektu i zakwalifikuje go do II etapu, wtedy to będziemy walczyć o głosy publiczności, licząc na wsparcie mieszkańców, by w ten sposób zyskać finansowanie na realizację projektu.

Jeśli jednak nie uda się zostać laureatem konkursu to Fundacja Gdańska pokryje koszty ze swoich środków oraz pozyskanych od sponsorów. Mamy już wstępne deklaracje, ale na tym etapie rozmów obowiązuje nas poufność.

Organizator:
1. Fundacja Gdańska

Partnerzy:
Miasto Gdańsk, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, Rada Miasta Gdańska, Trojmiasto.pl, Shipyard City Gdańsk Sp. z o.o. i Młode Miasto, Gdańska Organizacja Turystyczna

Szczegółowe informacje odnośnie konkursu oraz regulamin na fundacjagdanska.pl

Milena Mieczkowska (0)
Urząd Miejski w Gdańsku
Fundacja Gdańska