W tegorocznej edycji rankingu ,,Gmina na 5!” oceniano 652 gminy, z czego nagrodzono 49 jednostek samorządu terytorialnego.
Analiza witryny i tajemniczy klient
Badanie, na podstawie którego przyznawany jest tytuł „Gmina na 5!” sprawdza jakość obsługi potencjalnych inwestorów oraz przedsiębiorców przez Urzędy jednostek samorządu terytorialnego. W ramach badania sprawdzana jest jakość oficjalnej witryny internetowej urzędu. Innym ważnym kryterium oceny jest sposób w jaki urzędnicy prowadzą komunikację za pośrednictwem poczty elektronicznej w języku polskim oraz angielskim. Ta część badania oparta była na technice „tajemniczego klienta.” Badacze wcielają się w rolę inwestora, który musi załatwić w urzędzie gminy szereg formalności. Badane jednostki nie są informowane o tym, że biorą udział w badaniu. Metoda ta pozwala na usystematyzowaną analizę i obiektywną ocenę jakości obsługi interesantów.
Gdańsk na 5 już po raz trzeci
Punkty przyznawano na podstawie oceny witryny internetowej oraz komunikacji mailowej w języku polskim oraz angielskim. W tej kategorii Gdańskowi udało się zebrać w sumie 30 punktów, co pozwoliło na osiągnięcie szóstej lokaty w klasyfikacji ogólnej. Wśród nagrodzonych gmin, obok Gdańska znalazły się także m. in. Gdynia, Grodzisk Mazowiecki oraz Poznań.
W badaniu doceniono również innowacje i dobre praktyki w obszarze polityki inwestycyjnej. Autorzy raportu podkreślili tu istotną rolę zwiększenia atrakcyjności turystycznej miast, jako czynnik zachęcający do inwestowania w danej gminie. W tym kontekście wyróżniono Gdańską Kartę Turysty jako produkt aktywnie wspierający rozwój turystyki w Gdańsku.
Gdańsk, został również wyróżniony tytułem „Złota Gmina na 5!”. Wyróżnienie to przyznawane jest jednostkom, które trzy razy z rzędu znajdą się wśród laureatów konkursu „Gmina na 5!” Trzykrotne zdobycie tytułu „Gmina na 5!” świadczy o ciągłości w profesjonalnym podejściu do obsługi inwestora i stanowi największe wyróżnienie w ramach przeprowadzanego badania.
Gdańskie projekty
- To bardzo ważne wyróżnienie, które pokazuje, że Gdańsk stale utrzymuje wysoką jakość komunikacji z potencjalnymi inwestorami, co niewątpliwie ma wpływ na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej naszego miasta. Podejmujemy szereg inicjatyw, które nie tylko wychodzą naprzeciw potrzebom przedsiębiorców, ale też ułatwiają życie mieszkańcom oraz turystom - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Projektami, które warto wymienić w tym kontekście są m. in: Gdańska Fundacja Przedsiębiorczości, Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego czy uruchomiony w październiku 2018 portal www.przedsiębiorczygdansk. Inne, ważne przedsięwzięcia wpisujące się ten trend to Gdańskie Centrum Kontaktu oraz dostrzeżona przez autorów raportu „Gmina na 5!”, Gdańska Karta Turysty.