PORTAL MIASTA GDAŃSKA

5 belek na 5 maja – kolejny etap budowy mostu w Sobieszewie

5 belek na 5 maja – kolejny etap budowy mostu w Sobieszewie
W sobotę, 5 maja na moście w Sobieszewie przez cały dzień specjalna maszyna, zwana Goliatem, będzie montowała ważące niemal 25 ton belki. Plac budowy odwiedzą jutro, o godz. 9.15: Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, i Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Montowane w sobotę belki stanowią fragmenty tzw. przęseł dojazdowych mostu zwodzonego. Każda z belek, waży niespełna 25 ton i mierzy ok. 25 metrów. Na podpory mostu belki montowane będą za pomocą specjalnego dźwigu z pływających barek. Montaż ostatnich 5 belek planowany jest na 19 maja. Zgodnie z aneksem nowy most zwodzony będzie przejezdny z końcem września, natomiast cała inwestycja powinna być zrealizowana z końcem listopada br.

Koszt realizacji tej inwestycji: ok. 58 mln zł, z czego niemal połowa kwoty pochodzi z dotacji rządu RP (w pierwszym etapie, w maju 2016 – 16,6 mln; natomiast w 2017 uzyskaliśmy jeszcze 11 mln zł na kontynuację prac).

– Cieszymy się, że prace przy budowie mostu w Sobieszewie postępują. Robimy wszystko, aby mieszkańcy i turyści mogli jak najszybciej skorzystać z nowego mostu – mówi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.

Przedstawicieli mediów zapraszamy o godz. 9.15 na teren zaplecza budowy przy ul. Pieszej 1 w Gdańsku - Sobieszewie (parking przy Kościele pw. Matki Boskiej Saletyńskiej).

Stan prac na moście

Niemal ukończone są prace związane z infrastrukturą drogową oraz sieciowo-instalacyjną. Zakończyło się też umacnianie nabrzeża (poza obszarem, który będzie trzeba wzmocnić po demontażu starego mostu pontonowego). W zakresie robót drogowych pozostało jeszcze ułożenie ostatniej warstwy ścieralnej oraz ułożenie masy na ścieżkach rowerowych. Prace te planowane są na wrzesień. Prace wykończeniowe prowadzone są także w sterowni.

Najtrudniejszym technologicznie etapem całej inwestycji jest realizowana budowa dwóch komór usytuowanych na torze wodnym. W obszarze tym trwają jeszcze prace zbrojeniowe, po zakończeniu których rozpocznie się wykonanie ostatniego etapu zbiornika, tj. stropów i ścian.

Równolegle trwają prace polegające na dokończeniu konstrukcji stalowej przęseł zwodzonych. Transport konstrukcji przewidywany na przełom czerwca i lipca, montaż przęseł zwodzonych i próby podnoszenia, które potrwają do września. W tym czasie możliwe będą czasowe zamknięcia toru wodnego (do 3 dni).

Do wykonania pozostał również montaż hydrauliki i wyposażenia mostu (barierki, wpusty, dylatacje, instalacje elektryczne, teletechniczne i deszczowe na moście). Wykonanie automatyki i sterowania obiektu mostowego oraz przeprowadzenie prób i odbiorów. Po udostępnieniu przejazdu przez nowy most rozpocznie się rozbiórka mostu pontonowego wraz z drogową dojazdową oraz przebudowa nabrzeża rzeki odkrytego po jego rozbiórce. Prace te potrwają do listopada.

Nie tylko most

Aktualnie na Wyspie Sobieszewskiej są realizowane i planowane są jeszcze inne, duże inwestycje. Oto najważniejsze z nich:

Droga rowerowa wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego w Gdańsku-Sobieszewie

Niebawem podpisana zostanie umowa na realizację drogi rowerowej wzdłuż ul. Turystycznej i Boguckiego, czyli drogi wojewódzkiej 501. Ścieżka powstanie na odcinku ok. 4,4 km od skrzyżowania z ul. Przegalińską do skrzyżowania z ul. Pohoreckiego. Realizacja obejmować będzie także przebudowę skrzyżowania ulic Turystycznej i Przegalińskiej, gdzie powstanie minirondo, a także budowę nowych chodników. Zadanie zakłada również budowę peronów autobusowych. Nowa trasa rowerowa będzie oświetlona, dzięki czemu jazda rowerem po zmroku stanie się bardziej bezpieczna. Jeśli inwestycja przebiegać będzie zgodnie z założeniami, ścieżka będzie gotowa w połowie 2019 roku.

Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych, w ramach wojewódzkiego projektu „Pomorskie Trasy Rowerowe o zasięgu międzynarodowym R-10 i R-9”. Projekt ten zakłada budowę nowych dróg rowerowych, a także wykorzystanie dróg publicznych o niskim natężeniu ruchu oraz utwardzonych dróg leśnych i wałów przeciwpowodziowych Wisły, do tego budowę infrastruktury dla rowerzystów (w tym miejsc postojowych) oraz oznakowanie całości zgodnie z obowiązującymi przepisami. Trasa R-10, czyli Nadmorski Szlak Hanzeatycki oraz Wiślana Trasa Rowerowa, będąca częścią R-9, położone są w korytarzach europejskiej sieci tras rowerowych Euro Velo.

Zagospodarowanie nabrzeża Martwej Wisły wzdłuż Wyspy Sobieszewskiej w ramach BO 2018

Obecnie wyłaniamy wykonawcę dokumentacji projektowej dla zagospodarowania nabrzeża Martwej Wisły, od mostu zwodzonego do ul. Kolonijnej. Ma to być pierwszy etap rewitalizacji przestrzeni publicznej w miejscu dawnego Parku Zdrojowego. Wniosek złożony do Budżetu obywatelskiego 2018 przez Władysława Sidorko, przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Wyspa Sobieszewska wygrał w głosowaniu mieszkańców. Zaplanowaną rewitalizację podzielono na kilka etapów. W tym roku powstanie ciąg spacerowy. Wzdłuż niego zamontowane zostaną lampy, ławki i kosze na śmieci.

Po sporządzeniu szczegółowego projektu, który ma być gotowy w sierpniu i wyłonieniu wykonawcy robót budowlanych miasto przystąpi do realizacji zadania.

Nowy chodnik z oświetleniem wzdłuż Martwej Wisły w Gdańsku-Sobieszewie

Umowa z wykonawcą firmą Saferoad Kabex z Gdańska na realizację tego zadania podpisana została 20 lutego br. Nowy chodnik powstaje na odcinku o długości 460 metrów, od istniejącej promenady do granicy budowy nowego mostu zwodzonego. Chodnik będzie oświetlony, a rosnąca wzdłuż promenady zieleń zostanie zagospodarowana. Dodatkowo pojawią się ławki i kosze na śmieci, a – dla zapewnienia bezpieczeństwa – od strony rzeki, zamontowana będzie balustrada. Inwestycja ma być gotowa w lipcu.

Budowa ulicy Nowej Turystycznej

Od marca tego roku konsorcjum Kruszywo Sp. z o.o. wraz z Bituminium Sp. z o.o. wykonują niezbędne prace do poprowadzenia drogi tzw. Nowej Turystycznej. Do tej pory wykonano niezbędną wycinkę drzew, roboty ziemne, wzmocnienie podłoża nawierzchni jezdni i chodnika, a także przebudowę istniejącej sieci gazowej. Zakończenie prac przewidywane jest na do lipca tak, aby droga była gotowa na sierpień. W sierpniu Miasto Gdańsk wraz ze Związkiem Harcerstwa Polskiego organizują na wyspie stulecie ZHP dla około 10 tys. osób. Nowa Turystyczna będzie prowadziła od ul. Turystycznej do Przegalińskiej.

Program modernizacji i budowy chodników

W ramach programu modernizacji i budowy chodników na 2018 r. przewidziano modernizację chodników w ul. Świbnieńskiej, Wiosłowej i Radosnej. Obecnie przygotowywane jest dokumentacja dla tych odcinków.

Anna IwanowskaUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowy
Anna Iwanowska - najnowsze