PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku rozstrzygnęło konkurs na multimedia i filmy będą częścią wystawy głównej Muzeum

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku rozstrzygnęło konkurs na multimedia i filmy będą częścią wystawy głównej Muzeum
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku rozstrzygnęło konkurs na wykonanie prezentacji multimedialnych i filmów wchodzących w skład wystawy głównej Muzeum. Zwycięzca konkursu, krakowska firma NoLabel sp. z o.o. specjalizująca się w produkcji filmów animowanych, projektowaniu ekspozycji multimedialnych oraz autorskich opraw wizualnych, otrzymała nagrodę główną w wysokości 55 tyś. zł oraz zaproszenie do negocjacji warunków umowy z wolnej ręki na wykonanie pozostałych filmów i prezentacji multimedialnych na wystawę Muzeum, których będzie blisko 250. Wystawa główna Muzeum będzie zajmowała powierzchnię ok. 7 tys. m2 i będzie jedną z największych historycznych wystaw narracyjnych na świecie.

Przedmiotem konkursu było opracowanie prezentacji multimedialnej „Zamach na Heydricha”, multimedialnej mapy  „Wrzesień 1939” oraz filmów: „Powstanie Warszawskie” i „Od wojny do wolności”. Prace konkursowe złożyły trzy firmy, które zostały dopuszczone do drugiego etapu konkursu a oceniało je jury składające się z historyków: Piotra M. Majewskiego oraz Janusza Marszalca - wicedyrektorów Muzeum II Wojny Światowej; reżyserów, operatorów i scenarzystów filmowych - Macieja Drygasa i Jacka Bławuta;  specjalistów od animacji i nowych technologii – Wiolettę Sowę i Konstantego Młynarczyka oraz artysty grafika - Andrzeja Pągowskiego. - „Praca konkursowa firmy NoLabel najlepiej odpowiadała założeniom konkursu pod względem merytorycznym i artystycznym i bardzo dobrze wpisała się w atmosferę projektu scenograficznego wystawy, który przygotowała belgijska pracowania Tempora. Istnieje w niej potencjał na każdym z poziomów wykonanej pracy, zarówno tradycyjnego montażu filmu dokumentalnego, animacji komputerowej oraz nowoczesnych rozwiązań multimedialnych” - mówi Andrzej Pągowski.

Zwycięska firma, poza nagrodą główną, otrzyma również zaproszenie w formie zamówienia z wolnej ręki do przygotowania wszystkich filmów i prezentacji multimedialnych zaaranżowanych na wystawie głównej. Planowane jest wykonanie: 118 stanowisk interaktywnych, 65 stanowisk filmowych, 18 miejsc z nagraniami dźwiękowymi i 40 miejsc z zapętlonymi pokazami slajdów. - „W zwycięskiej pracy najbardziej podobała mi się etiuda filmowa o Powstaniu Warszawskim. Umiejętnie konstruowała  klimat emocjonalny poszczególnych faz powstańczego zrywu: od początkowej euforii, poprzez determinację żołnierzy AK i cierpienia ludności cywilnej  w trakcie długich tygodni walk, po gorycz końcowej klęski” – podsumowuje Dyrektor Muzeum Paweł Machcewicz, który zatwierdził werdykt Jury.
Jury poza pierwszych miejscem dla firmy NoLabel przyznało również wyróżnienie w wysokości 10 tyś. zł dla firmy Qumak z Warszawy.

O Muzeum

Otwarcie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku planowane jest na rok 2015. Muzeum powstanie przy ul. Wałowej, nad Motławą, blisko historycznego centrum miasta. Budynek Muzeum ma zajmować powierzchnię ok. 23 tysięcy m2. Wystawa główna o powierzchni ok. 7 tysięcy m2  w nowoczesny sposób ma prezentować II wojnę światową zarówno z perspektywy ówczesnej wielkiej polityki i przede wszystkim — przeżyć zwykłych ludzi. Ekspozycja ma przedstawiać nie tylko losy Polaków, ale też doświadczenia innych narodów. Poza wystawą stałą w Muzeum znajdzie się także powierzchnia na wystawy czasowe, sale dydaktyczne, konferencyjne, kinowe oraz bibliotekę. Oprócz funkcji wystawienniczych Muzeum ma pełnić rolę ośrodka edukacji, kultury i nauki.
Rozstrzygnięty właśnie konkurs jest już trzecim międzynarodowym konkursem przeprowadzanym przez Muzeum. Pierwszy dotyczył wyłonienia zwycięzcy w konkursie na projekt ekspozycji głównej, który wygrała firma Tempora S.A. z Belgii, zaś drugi miał na celu wybór projektu koncepcji architektonicznej budynku Muzeum, w którym pierwszą nagrodę przyznano Studiu Architektonicznemu „Kwadrat” z Gdyni.

 Rozpoczęcie budowy Muzeum II Wojny Światowej i aktualny stan prac

31 lipca 2012 r. Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podpisało umowę i przekazało plac budowy firmie Soletanche Polska, która wygrała przetarg na wykonanie tzw. suchego wykopu. Niemal natychmiast ruszyły prace. Jest to pierwszy, a zarazem najważniejszy etap prac związanych z budową Muzeum.
- Wykonawca ułożył specjalną platformę roboczą dla ciężkiego sprzętu i rozpoczął budowę ścian szczelinowych tak zwanego suchego wykopu, czyli szczelnej wanny, na której zostanie posadowione muzeum. Ściany szczelinowe, które będą sięgały głębokości 25 m  otoczą całą działkę i zapewnią ochronę przed bocznym naporem wody – wyjaśnia dr Janusz Marszalec, zastępca dyrektora Muzeum – Po wybraniu ziemi z wykopu zostanie wylany korek betonowy, około 16 m pod ziemią. Uszczelni on budynek od dołu. To tam w przyszłości - 14 metrów pod ziemią - znajdzie się serce Muzeum, czyli wystawa główna.
Budowa wanny jest konieczna, ponieważ teren, na którym powstanie Muzeum, jest bardzo trudny. Woda znajduje się 2 metry pod ziemią, a mimo że na głębokości od 7 do 12 m są już nośne piaski i żwiry, to są one nawodnione. To właśnie z tego powodu oraz dlatego, że budowa części podziemnej to 80 proc. całej inwestycji, projektanci musieli wybrać metodę ścianki szczelinowej.

Prace nad ścianami szczelinowymi zabezpieczające przyszłe Muzeum przed bocznym parciem wody zostały już zakończone. Ściany szczelinowe trzeba jednak ustabilizować poprzez ich kotwienie. Przypominamy, że nasza działka to około 1,5 ha, a ściany szczelinowe ściśle ją okalają. Dlatego potrzeba przeszło 300 kotwi. Do tej pory wykonano 34 kotwie podtrzymujących ściany. Swoją stabilizującą funkcję będą pełniły do momentu wykonania płyty dennej oraz stropów części podziemnej i poziomu 0.00 budynku. Wówczas będzie można je odciąć. Kotwie to nic innego jak  stalowe liny wchodzące pod kątem około 30 stopni w głąb ziemi, zakończone potężną betonową buławą. Na odcinku kanału Raduni wślizgują się one głęboko pod koryto kanału. Następnym etapem robót będzie pogłębienie wykopu metodą bagrowania. Wtedy dno wykopu zamieni się w wielkie jezioro, po którym będzie pływała barka ze specjalnym sprzętem do podwodnego betonowania. Wykonany tą metodą korek betonowy uszczelni dno wykopu i wówczas wykonawca robót odpompuje wodę, przekształcając „jezioro” w suchy wykop.

Drugi etap budowy to wykonanie części nadziemnej Muzeum, czyli wystającej z ziemi, charakterystycznej wieży. Rozpocznie się w przyszłym roku, po wyłonieniu wykonawcy (przetarg rozpisano na początku grudnia 2012 r.). Roboty powinny ruszyć w drugiej połowie roku 2013. Część naziemna Muzeum będzie miała kształt pochylonego graniastosłupa o podstawie trójkąta i wysokości ok. 40 m w najwyższym punkcie. Znajdą się tam m.in. biblioteka, sale dydaktyczne i konferencyjne oraz kino, zaś na najwyższym poziomie kawiarnia i restauracja z widokiem na panoramę Gdańska.

www.muzeum1939.pl