PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Żeglarstwo: Gutkowski znów przez ocean

Żeglarstwo: Gutkowski znów przez ocean
Polska załoga Zbigniew Gutkowski - Maciej Marczewski weźmie udział w regatach oceanicznych Transat Jacques Vabre. Start 3 listopada we francuskim Le Havre, meta po ok. 20 dniach w Itajai w Brazylii.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Polska załoga Zbigniew Gutkowski - Maciej Marczewski weźmie udział w regatach oceanicznych Transat Jacques Vabre. Start 3 listopada we francuskim Le Havre, meta po ok. 20 dniach w Itajai w Brazylii.

1

Regaty Transat Jacques Vabre odbywają się na trasie łączącej Francję i Amerykę Południową. Od roku 1993, co dwa lata, pomiędzy Hawrem i jednym z południowoamerykańskich portów, najlepsi z najlepszych sprawdzają siebie i swoje jachty. W tym roku regaty odbędą się po raz 11., w czterech klasach: IMOCA Open 60, Open 40, Multi 50, MOD 70. Trasa liczy 5450 mil morskich.

To pierwszy start polskiej załogi w tych regatach. Dzięki nowoczesnej jednostce, jaką jest jacht ENERGA, Polacy mogą bez kompleksów stanąć do rywalizacji z Francuzami, powszechnie uchodzącymi za faworytów. Wystartują w klasie IMOCA Open 60 i będą mieli 9 rywali. Łącznie w regatach weźmie udział 40 jednostek.

Zbigniew Gutkowski, skiper jachtu ENERGA, jest pierwszym polskim żeglarzem, który wziął udział w Vendée Globe - oceanicznych regatach samotników dookoła świata. Do tej pory ukończył dwa wyścigi okołoziemskie - załogowy (regaty The Race, 2000) i solo (regaty Velux 5 Oceans 2010/11). Mimo awarii jachtu i dwóch poważnych kontuzji ukończył je na drugim miejscu, dzięki czemu trwale wpisał się do historii światowego żeglarstwa.

Gutkowski urodził się 24 czerwca 1973 roku w Gdańsku. Żeglarstwo uprawia od 10 roku życia. Przepłynął do tej pory ponad 130 tysięcy mil morskich na jachtach klasy: katamaran 85ft, trimaran Orma 60, Volvo 60, Imoca Open 60 oraz Eco 60. Jest ambasadorem programu edukacji żeglarskiej Energa Sailing.

Maciej Marczewski jest na co dzień szefem technicznego zespołu lądowego. Brał udział we wszystkich poprzednich projektach Gutkowskiego. Jest odpowiedzialny za stan techniczny jachtu ENERGA.  Teraz przez 3 tygodnie regat przez Atlantyk będzie partnerem Gutkowskiego i drugim skiperem.

Jacht ENERGA zbudowano w 2007 roku, zaprojektowało go francuskie biuro Finot/Conq. To wyjątkowo szybki jacht klasy IMOCA Open 60, mający opinię trudnego w prowadzeniu, ale niezastąpionego na kursach półwiatrowych.

Dane techniczne: materiały - carbon/nomex, długość - 18,28 m, szerokość - 5,94 m, zanurzenie - 4,50 m, wysokość masztu - 28 m, powierzchnia żagli na wiatr - 300 m2, powierzchnia żagli z wiatrem - 550 m2.

Największe wyzwania czekające żeglarzy podczas regat Jacques Vabre:

  1.  Przejście Zatoki Biskajskiej, która należy do najbardziej niebezpiecznych akwenów na świecie. Główne niebezpieczeństwo to potężne sztormy o sile 12 stopni w skali Beauforta, które pojawiają w tym rejonie bardzo często, szczególnie w porze jesiennej.  Żeglarze mają do wyboru: płynąć najkrótszą drogą i ryzykować utratę masztu lub zniszczenie takielunku, albo omijać Biskaje jak najdalej, ryzykując pokonanie zdecydowanie dłuższej trasy.
  2. Równik. Strefa tzw. doldrums, czyli ciszy równikowej może zdecydować o ostatecznym wyniku regat.  Jeśli ktoś „utopi się”  w ciszy równikowej to może zapomnieć o sukcesie na mecie. Tutaj warto czasem pokusić się o wydłużenie trasy za cenę szybszej żeglugi do celu.
  3. Konkurencja. W regatach startują najlepsi żeglarze na świecie. Francois Gabart  to zwycięzca regat Vendee Globe 2012, który finiszował na jachcie MACIF nie dając żadnych szans pozostałym zawodnikom samotnych regat. Jego załogantem jest Michel Desjoyeaux – wychowawca i nauczyciel Gabarta. Podobnych duetów Francuzi wystawiają siedem.
3

Andrzej Radomski