PORTAL MIASTA GDAŃSKA

W tunelu pod Martwą Wisłą będą znowu rządzić rowerzyści

W tunelu pod Martwą Wisłą będą znowu rządzić rowerzyści
23 kwietnia mija druga rocznica otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą – ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku. Z tej okazji odbędzie się uroczysty przejazd rowerowy na dystansie około 4500 metrów. Zbiórka 28 kwietnia o godz. 11.00 na parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Przejazd rowerowy rok po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Wizytówka Gdańska

- Tunel pod Martwą Wisłą jest jedną z najważniejszych wizytówek infrastrukturalnych Gdańska – mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około 25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce – dodaje.

Tunel znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Mieszkańcom i turystom pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście. Tunel, który nosi obecnie im. abp Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.

Przejazd rowerowy

Start peletonu nastąpi o godzinie 12.00. Z parkingu P5 rowerzyści przejadą do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu przez rozpiętą barierę bezpieczeństwa i wrócą w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Rowerzyści będą kontynuowali jazdę do harfy na skrzyżowaniu Al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjadą łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wrócą na parking P5, gdzie zakończy się przejazd.

Trzeba zaznaczyć, że osoby które pojawią się na miejscu startu (parking P5) po godzinie 12.30, ze względu na organizację ruchu i bezpieczeństwo, nie zostaną dopuszczone do przejazdu. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, każdy może wziąć w nim udział. Należy jednak pamiętać, że rowerzyści poniżej 15 roku życia będą mogli przejechać tunel tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Szczegóły w regulaminie, który jest dostępny tutaj: (19.25 KB).

Na miłośników dwóch kółek na parkingu P5 czekać będą także atrakcje w postaci prezentacji rowerów nietypowych, pokazów akrobatycznych i ćwiczeń ratowniczych oraz konkursów z nagrodami.

Tunel w liczbach

1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,

1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,

2200 ton – waga maszyny TBM,

91 metrów - długość maszyny TBM,

12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,

11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,

35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,

1076 – tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),

500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,

800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu

226 – liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW

1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu

W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stali i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.

Przejazd rowerowy rok po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą