PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Nowe przestrzenie dla dzieci z autyzmem

Nowe przestrzenie dla dzieci z autyzmem
W Szkole Podstawowej nr 69 w Gdańsku otwarto dziś nowe przestrzenie edukacyjne dla dzieci z autyzmem. To kontynuacja działań w ramach innowacyjnego projektu, który funkcjonuje w gdańskiej placówce od początku roku szkolnego. W uroczystości otwarcia udział wzięli m. in. Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej Piotr Kowalczuk oraz przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Pomorskiego Kuratorium Oświaty i Uniwersytetu Gdańskiego.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

- To bardzo wyjątkowy i potrzebny projekt. Życzyłbym sobie, żeby to, co dzieje się w tej szkole, stało się normą wszędzie. Dzieci powinny mieć zapewnioną taką jakość. Aby pokazać innym gminom, że to możliwe, potrzebne są właśnie takie przykłady – mówił Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak. - Gratuluję prezydentowi tego miasta, bo w Gdańsku dzieje się bardzo dużo dobrego.

Specjalny blok edukacyjny powstał w miejscu dawnego mieszkania służbowego. Uczniowie z autyzmem mają tam do dyspozycji cztery sale lekcyjne, osobną szatnię, toalety.

- Cieszę się, że we wrześniu ubiegłego roku udało się uruchomić tak cenny projekt, a dziś możemy podziwiać 200 metrów kwadratowych nowo wyremontowanych pomieszczeń dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jestem dumny, że w mieście Gdańsku stwarzamy najlepsze warunki do realizacji modelu edukacji włączającej. Właściwa przestrzeń i jakość oferty zajęć dają gwarancję życiowego sukcesu młodych gdańszczanek i gdańszczan. Wdzięczny jestem wszystkim zaangażowanym w budowanie nowych ofert edukacyjnych, szczególnie wtedy, gdy życie wymaga od nas więcej zaangażowania na rzecz i po stronie ucznia  – mówił Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej.

Innowacyjna klasa została powołana przy współpracy z Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku.

Pierwsi w Polsce

- Watro podkreślić, że jest to pierwsza tego typu klasa w Polsce. Wierzymy, że nasze doświadczenia i wysiłek posłużą w przyszłości innym do tworzenia optymalnych warunków do nauki osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - mówił dyrektor SP 69 w Gdańsku, Kamil Gajewski.

Z kolei dr Anna Budzińska, dyrektor IWRD podkreślała, że dzięki opracowanemu systemowi edukacji włączającej uczniowie tej klasy w zależności od poziomu funkcjonowania mogą uczestniczyć zarówno w życiu całej społeczności szkolnej, w zajęciach w klasie ze swoimi rówieśnikami, jak i realizować indywidualne programy nastawione na rozwijanie sfer deficytowych.

Zielone światło od MEN

MEN przyznało projektowi status eksperymentu pedagogicznego, realizowanego pod opieką naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego.

 - To ogromne wyróżnienie, bowiem taki status uzyskują wyłącznie projekty o szczególnym charakterze innowacyjności. Potwierdza to fakt, iż w bieżącym roku szkolnym jest to jedyny eksperyment pedagogiczny w województwie pomorskim, zaś w całym kraju status taki przyznano zaledwie kilku projektom spośród zgłoszonych kilkudziesięciu - podkreślała Małgorzata Wokacz-Zaborowska z Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku, matka dziecka z autyzmem.

Projekt zakłada nabór w kolejnych latach. Specjaliści z IWRD prowadzą nadzór merytoryczny, szkolenia i staże dla nauczycieli oraz stałe superwizje.

Innowacyjność tego działania polega na modyfikacji warunków i organizacji nauczania. Duży nacisk położony jest na zindywidualizowanie edukacji każdego ucznia z autyzmem oraz włączanie do grupy rówieśniczej. Beneficjentami projektu będą wszyscy członkowie społeczności szkolnej, a wypracowany model edukacji włączającej będzie mógł być przenoszony do innych placówek.

Anna Mizera-NowickaUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowy
Anna Mizera-Nowicka - najnowsze
Anna Mizera-NowickaUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowy
Anna Mizera-Nowicka - najnowsze