„Wspomnienia letnich wieczorów u Mennonitów” - Paweł Zagańczyk

„Letnie wieczory u Menonitów” to cykl koncertów, które odbywały się w nowej sali koncertowej Cappelli Gedanensis. W sobotnio-niedzielne jesienne wieczory przypominaliśmy te letnie występy znakomitych muzyków. W tym przypadku Paweł Zagańczyk.
51:59
2021-11-14
Kategoria: Kultura i rozrywka
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

Cappella Gedanensis od 22 czerwca do 16 września 2021 roku zapraszała do swojej sali koncertowej – Kościoła Zielonoświątkowego na Biskupiej Górce, przy ul. Mennonitow 2a – na piętnaście muzycznych spotkań w ramach cyklu “Letnie wieczory u Mennonitów”. Wykonawcami koncertów byli zarówno muzycy Cappelli Gedanensis, jak i zaproszeni przez nich znakomici goście. Ze względu na sytuacje pandemiczna liczba publiczności była ograniczona wg obowiązujących w danym dniu koncertowym obostrzeń.

W jesienne sobotnio-niedzielne wieczory wraz z Cappellą Gedanensis przypominaliśmy część tamtych letnich koncertów pod wspólnym tytułem "Wspomnienia letnich koncertów i Mennonitów".

W niedzielę, 14 listopada, słuchaliśmy znakomitego akordeonisty Pawła Zagańczyka. Letni koncert odbył się 22 lipca. 
 

Koncert z cyklu "Letnie wieczory u Mennonitów" - "Od Bacha do Piazzolli"

Paweł Zagańczyk - akordeon

W programie:

R. Galliano - Aria
J.S. Bach - Preludium i Fuga Fis-moll, BWV883
D. Scarlatti - Sonata A-moll
Bogurodzica - aranżacja: Paweł Zagańczyk
F. Chopin - Mazurek C-dur, Op. 6, No. 5
M. Majkusiak - Trzy miniatury na akordeon solo: Fly, Dance i Run.
A. Piazzolla - Libertango
A. Villoldo - El choclo
A. Piazzolla - Sil vous plait

nagranie, realizacja dźwięku, montaż: Przemysław Waszkiewicz
zdjęcia: Przemysław Niedźwiecki


Paweł Zagańczyk jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Laureat ponad dwudziestu konkursów akordeonowych. Koncertuje w Polsce i Europie – występował na Litwie, Ukrainie, Słowacji, w Austrii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Szwecji, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Koncertuje też na bandoneonie z niemieckiej manufaktury Uwe Hartenhauera. Jako solista występował z wieloma orkiestrami pod batutą: Michała Nesterowicza, Maji Metelskiej, Jerzego Maksymiuka, Adama Klocka, Georgiosa Balatsinosa, Bohdana Jarmołowicza, Zygmunta Rycherta, Janusza Przybylskiego, Wojciecha Rajskiego, Tadeusza Dixy, Rafała Kłoczko, Szymona Morusa czy Ariela Ludwiczaka.

Repertuar Pawła Zagańczyka stanowią zamówione i prawykonane przez niego kompozycje. Pisali dla niego m.in Krzesimir Dębski, Mikołaj Majkusiak, Edward Sielicki, Mehmet Cän Ozer, Dariusz Mazurowski, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Stäbler, Marek Czerniewicz czy Maciej Zimka.

Działania artystyczne na pograniczu różnych stylistyk i gatunków muzycznych są wizytówką Pawła Zagańczyka. Współpracuje z muzykami jazzowymi (Adam Wendt, Krzesimir Dębski), zespołami wykonującymi muzykę współczesną w tym elektroniczną. Jako założyciel kwartetu instrumentalnego Zagan Acoustic prezentuje kompozycje z pogranicza awangardy, jazzu i folku. Jest także autorem muzyki do spektakli teatralnych i słuchowisk radiowych.

Zdobył wiele branżowych nagród: Zasłużony dla Kultury Polskiej, Pomorską Nadzieję Artystyczną przyznawaną przez Marszałka Województwa Pomorskiego, Nagrodę dla twórców kultury burmistrza miasta Pruszcz Gdański, Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.

Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Gdańsku gdzie kształci kolejne generacje młodych artystów, zwracając tym samym uwagę na wiele zagadnień z dziedziny sztuki.

Nagrał trzy solowe albumy z muzyką współczesną: Tango (2014), Globulus (2018), Fall of Icarus (2019) oraz wiele płyt kameralnych. W kręgu jego zainteresowań jest muzyka improwizowana, nowe kompozycje czy eksperymenty ukazujące szerokie spektrum akordeonu.

 

oprac. WG

 

Więcej z: Kultura i rozrywka