Ten fragment raportu poświęcony jest uczestnictwu gdańszczan w życiu kulturalnym, rozwojowi sieci instytucji kultury oraz turystyce.
- Na koniec 2019 r. sieć instytucji kultury Gdańska tworzyło 26 muzeów wraz z oddziałami, 7 teatrów i instytucji muzycznych, 14 galerii sztuki. Wśród wymienionych znajduje się 12 instytucji prowadzonych lub współprowadzonych przez Gminę Miasta Gdańska.
- Mieszkańcy Gdańska chętnie uczestniczą w życiu kulturalnym, a tym samym w życiu miasta. W 2019 r. z oferty kulturalnej miejskich instytucji kultury skorzystało 2,1 mln odbiorców.
- Realizowano prace konserwatorskie zabytków architektury i obiektów sakralnych, w tym m.in.: w Bazylice Mariackiej, w Ratuszu Głównego Miasta, Dworze Artusa, spichlerzu Błękitny Baranek.
- Rozpoczęto proces ubiegania się o wpis na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO gdańskiej kultury carillonowej (przeprowadzono kampanię Gdańsk – carillonowa stolica Polski) oraz o wpis Stoczni Gdańskiej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Narodowym Instytutem Dziedzictwa.
- W wydarzeniach wokół czerwcowego Święta Wolności i Solidarności (wokół ECS i w innych lokalizacjach w mieście) wzięło udział ok. 220 tys. osób.
- Muzeum Gdańska odnotowało w 2019 r. rekordową liczbę 512 tys. odwiedzin – o ponad 100 tys. więcej niż rok wcześniej. Najpopularniejsze oddziały MG: Ratusz Głównego Miasta, Muzeum Bursztynu, Dwór Artusa oraz Wartownia nr 1 na Westerplatte.
- Kontynuowany był kompleksowy system wspierania twórczości i działalności artystycznej: Program Gdańskie Otwarte Pracownie, Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, Sztuka w przestrzeni publicznej, realizowano programy stypendialne; w procesie partycypacyjnym konstruowano założenia Gdańskiego Programu Edukacji Kulturowej.
- W ramach Gdańskiego Programu Rozwoju Czytelnictwa zorganizowano Gdańskie Targi Książki, festiwale czytelnicze, warsztaty, zrealizowano kampanię #GDANSKCZYTA.
- Zrealizowano nową formułę konkursów grantowych dla organizacji pozarządowych – wyodrębniono konkursy na Wydarzenia Kulturalne (festiwale) i Działania Kulturalne (projekty dzielnicowe) oraz konkurs wieloletni dla dużych wydarzeń cyklicznych.
- W 2019 r. miasto odwiedziło ponad 3,5 mln gości z Polski i zagranicy, w tym: ponad 2,2 mln turystów i 1,3 mln odwiedzających jednodniowych, co oznacza wzrost w stosunku do roku poprzedniego o ok. 13,3 proc.
- Gdański Jarmark Bożonarodzeniowy jako jedyny w Polsce został nominowany do tytułu „European Best Christmas Market 2020”. Decyzją internautów znalazł się na podium, zajmując trzecie miejsce.
- Hevelianum zostało uznane Turystycznym Produktem Roku 2019 podczas Kongresu Turystyki Polskiej. To coroczne wyróżnienie przyznawane instytucjom i inicjatywom, które wyróżniają się na turystycznej mapie Polski. Hevelianum zostało docenione za unikatową, interdyscyplinarną ofertę kulturalno-edukacyjną oraz wzorową dbałość o lokalne dziedzictwo historyczne.