Tę część raportu poświęcono m.in. rozwojowi gdańskiej sieci edukacyjnej, wyrównywaniu szans w edukacji, formom wspierania rozwoju osobistego dzieci i młodzieży.
- Rok 2019 przyniósł duże wyzwania w obszarze edukacji. W kwietniu miał miejsce strajk pracowników oświaty, jednym z najtrudniejszych momentów była organizacja egzaminów ósmoklasisty i gimnazjalnego. Przy pełnej mobilizacji społeczności edukacyjnej udało się to zadanie z sukcesem skoordynować, egzaminy odbyły się bez zakłóceń.
- Wyzwaniem była także rekrutacja “podwójnego rocznika” (absolwentów szkół podstawowych i likwidowanych gimnazjów) do szkół średnich. Od 1 września 2019 r. w klasach I naukę rozpoczęło 9,3 tys. uczniów; o 4,9 tys. więcej niż w roku szkolnym 2018/2019.
- We wrześniu 2019 r. otworzono Szkołę Podstawową nr 6 przy ul. Lawendowe Wzgórze. Działalność rozpoczęły kolejne placówki publiczne niesamorządowe: przedszkole oraz liceum.
- W ramach podnoszenia jakości edukacji zawodowej, gdańskim uczniom oferowano staże (w 2019 r. ukończyło je 501 uczniów), prowadzone było doradztwo zawodowe oraz kursy i szkolenia. W ofercie szkół zawodowych, od września 2019 r. pojawiły się 4 nowe zawody, prowadzonych było 13 nowych klas patronackich, w ramach projektu “Gdańsk miastem zawodowców – rozwój infrastruktury szkół zawodowych”, powstają nowe pracownie, laboratoria, warsztaty.
- Wprowadzono Gdański Bon Żłobkowy, tj. dopłatę w wysokości maksymalnie 500 zł do pobytu dziecka w niepublicznym żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Do końca 2019 r. z Bonu skorzystało blisko 600 rodzin.
- Wykres „Przedszkola i miejsca w przedszkolach w latach 2014/15-2019/20” obrazuje systematyczny wzrost liczby miejsc w przedszkolach, w tym zwłaszcza w przedszkolach publicznych.