• Start
  • Wiadomości
  • Pociągiem PKM z Kiełpinka do Kokoszek - jesienią 2022 r. Ruszył przetarg na projekt i budowę

PKM buduje tzw. bajpas kartuski. Właśnie ogłoszono przetarg na projekt i budowę

Pomorska Kolej Metropolitalna SA ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz na budowę tzw. bajpasa kartuskiego. Chodzi o 1,5-kilometrowy odcinek torów w Gdańsku od Kiełpinka do Kokoszek. Według planów PKM ma być on zbudowany do 9 września 2022 r.
02.07.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Kiełpinek. Miejsce, w którym tzw. bajpas kartuski będzie odchodził od obecnej linii PKM (u dołu kadru Obwodnica Trójmiejska)
Kiełpinek. Miejsce, w którym tzw. bajpas kartuski będzie odchodził od obecnej linii PKM (u dołu kadru Obwodnica Trójmiejska)
źródło: PKM

 

Tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. W najbliższym czasie może to być kluczowa droga kolejowa z Gdańska na Kaszuby. Powstaje ona bowiem w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od 5 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Przejazd pociągu specjalnego na 24 kilometrowej trasie Gdańsk- Kokoszki - Kartuzy w ramach samorządowej inicjatywy ma rzecz reaktywacji przewozów pasażerskich na tej linii kolejowej (13.05.2018 r.)
Przejazd pociągu specjalnego na 24 kilometrowej trasie Gdańsk- Kokoszki - Kartuzy w ramach samorządowej inicjatywy ma rzecz reaktywacji przewozów pasażerskich na tej linii kolejowej (13.05.2018 r.)
zdj. Maciej Kosycarz/gdansk.pl


Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201. Dzięki powstaniu tzw. bajpasa kartuskiego i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.


Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk). I właśnie tego odcinka dotyczy ogłoszony przez PKM SA przetarg.

źródło: PKM



W poniedziałek, 29 czerwca 2020 r., spółka wysłała ogłoszenie o wszczęciu postępowania przetargowego do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, w którym dzisiaj informacja o przetargu PKM została już oficjalnie opublikowana. Potencjalni wykonawcy mają czas do 4 sierpnia 2020 r. na przygotowanie i złożenie swoich ofert.

Czytaj też: Bajpas kartuski. Podpisanie porozumienia pomiędzy Województwem Pomorskim, PKM i PKP PLK


Na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszelkich wymaganych zezwoleń i dopuszczeń przewidziano 24 miesiące. Zakończenie prac powinno nastąpić do 9 września 2022 roku.

- Warto podkreślić, że już kilka lat temu podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych – mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu, a semafory wjazdowe na przystanek Kiełpinek od strony lotniska zostały odsunięte. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację „bajpasu kartuskiego”, a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane. To wszystko przekłada się nie tylko na konkretne oszczędności finansowe, ale również znacznie krótsze zamknięcia poszczególnych torów podczas realizacji inwestycji, co ma duże znaczenie z punktu widzenia pasażerów korzystających na co dzień z linii PKM – dodaje prezes PKM SA.

Zobacz relację wideo z akcji promującej budowę tzw. bajpasa kartuskiego:




Zakres prac do wykonania po stronie PKM obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. bajpas kartuski) w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, przed przystankiem PKM Gdańsk Kiełpinek (jadąc w kierunku Gdańska Wrzeszcza) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic na wysokości ulic Osiedlowa – Dojazdowa). W ramach inwestycji powstanie cała niezbędna infrastruktura w śladzie istniejącego, przedwojennego nasypu, który – podobnie jak to było wcześniej na linii PKM budowanej w latach 2013-2015 – zostanie rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony zgodnie z obowiązującymi obecnie normami oraz niezbędnymi do funkcjonowania współczesnej linii kolejowej instalacjami podziemnymi (m.in. sieci elektrycznych, teletechnicznych, SRK, itd. + usunięcie kolizji z istniejącymi lub projektowanymi w tym miejscu innymi sieciami).

Projekt obejmuje także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

 

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej