• Start
  • Wiadomości
  • Trwa rozbiórka „starego” wiaduktu na Biskupiej Górce. Ma potrwać trzy miesiące

Trwa rozbiórka „starego” wiaduktu na Biskupiej Górce. Ma potrwać trzy miesiące

W dniu 16 sierpnia rozpoczęły się pierwsze prace związane z rozbiórką „starego” wiaduktu na Biskupiej Górce. W miejsce obiektu wybudowany zostanie nowy wiadukt. Rozbiórka ma potrwać do 3 miesięcy i będzie nie lada wyzwaniem, ze względu na czynną linię kolejową.
02.09.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Nowy wiadukt jest już czynny, trwa rozbiórka starego
Nowy wiadukt jest już czynny, trwa rozbiórka starego
fot. DRMG

 

Na Biskupiej Górce trwa budowa wiaduktu Biskupia Górka. 13 sierpnia udostępniono kierowcom pierwszą nitkę wiaduktu. Aby zbudować drugą jezdnię, konieczne jest rozebranie „starego” wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha. Na potrzeby rozbiórki została opracowana specjalna dokumentacja projektowa, która umożliwi przeprowadzenie operacji nad czynną linią kolejową. Poziom trudności przeprowadzenia rozbiórki jest wysoki także ze względu na niewielką ilość miejsca w pobliżu budowy i fakt, że wiadukt ulokowany jest w ścisłym centrum miasta, przy gęstej zabudowie. Prace nie wpłyną na ruch pociągów. Najbardziej zaawansowane prace rozbiórkowe będą prowadzone nocą, w godzinach w których nie kursują pociągi.

Pierwsze prace rozbiórkowe rozpoczęły się w piątek, 16 sierpnia i skupiają się na demontażu balustrad, oświetlenia i kolejnych warstw jezdni. Równolegle wykonywane są prace polegające na montażu tymczasowych podpór, po których „ślizgać się” będą demontowane elementy wiaduktu. Najbardziej zaawansowane prace rozpoczną się w pierwszej połowie września.

- Po dokonaniu rozbiórek górnej części „starego” wiaduktu, obiekt zostanie przecięty w połowie i rozpocznie się sukcesywne zsuwanie połowy wiaduktu po tymczasowych podporach - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Rozbiórka zacznie się od strony centrum Gdańska. Podczas operacji, część wiaduktu będzie ulegała rozdrobnieniu i utylizacji. Po zsunięciu połowy wiaduktu od strony centrum Gdańska, analogicznie zostanie wykonana rozbiórka drugiej połowy obiektu od strony dzielnicy Orunia - św. Wojciech - Lipce.

Początkowe prace związane ze „ściąganiem” obiektu będą wykonywane w porze nocnej przy całkowitym wyłączeniu trakcji kolejowej. W późniejszym etapie operacji, roboty będą prowadzone poza obszarem ruchu pociągów w dzień. Po całkowitym zsunięciu obiektu nastąpi rozbiórka podpór wiaduktu, która też wymaga prac w porze nocnej podczas czasowego wyłączenia trakcji kolejowej. Prace rozbiórkowe mają potrwać do 3 miesięcy.


Głównym Wykonawcą Wiaduktu Biskupia Górka jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Koszt inwestycji to niecałe 147 mln złotych. Aż 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Oprócz budowy wiaduktu, zadanie obejmuje również budowę mostu nad Kanałem Raduni. Powstanie też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany będzie parking kubaturowy. Budowa zakończyć się ma w październiku 2020 roku.

 

TV

W zoo zamieszkały dwa lemury