• Start
  • Wiadomości
  • Modernizacja dworca i stacji PKP Gdańsk Główny za 100 mln zł. Planowane zakończenie prac - koniec 2021 roku

Modernizacja dworca i stacji PKP Gdańsk Główny za 100 mln zł. Planowane zakończenie prac - koniec 2021 roku

Kompleksowa przebudowa budynku dworcowego oraz stacji kolejowej Gdańsk Główny - PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje infrastrukturalne na terenie Gdańska. Cały kompleks dworcowy zostanie przebudowany. - Budynek zachowa wszelkie walory historyczne, tak istotne dla lokalnej społeczności i architektury miasta - zaznacza Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
29.08.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
PKP Gdańsk Główny - tak ma wyglądać hala główna...
PKP Gdańsk Główny - tak ma wyglądać po modernizacji hala główna dworca ...
fot. materiały prasowe

 

PKP S.A. podpisała umowę z wykonawcą na kompleksową przebudowę dworca kolejowego Gdańsk Główny. Dzięki inwestycji poprawi się stan techniczny i estetyczny budynku oraz usprawniony zostanie ruch podróżnych. Oprócz wyższego komfortu obsługi pasażerów, m.in. dzięki instalacji nowoczesnego systemu monitoringu, zwiększy się także poziom bezpieczeństwa podróżnych i innych użytkowników dworca.

Cały kompleks dworcowy zostanie przebudowany, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz - układ drogowy przy budynku dworca oraz budynek wraz z zagospodarowaniem otaczającego go terenu.

- Już niedługo wykonawca rozpocznie prace przy modernizacji dworca kolejowego w Gdańsku. To ważny projekt, zarówno pod względem wielkości i rangi dworca, jak i wartości umowy, czyli 100 milionów złotych. PKP S.A. wychodzi naprzód oczekiwaniom podróżnych, dostosowując obiekt do ich aktualnych potrzeb - mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. - Nie zapominamy również o przeszłości: budynek zachowa wszelkie walory historyczne, tak istotne dla lokalnej społeczności i architektury miasta. 

 

... a tak tunel ...
... a tak tunel ...
fot. materiały prasowe

 

Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostaną elewacje, całkowicie zostaną wymienione pokrycia na istniejących dachach - odtworzone zostaną geometryczne wzory z kolorowych  dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie, wymieniona zostanie stolarka okienna wzorowana na historycznej.

Planowana są też iluminacja elewacji, restauracja oraz estetyzacja placu przydworcowego.

Zbudowany zostanie również nowy odcinek tunelu podziemnego wydłużającego tunel PLK i tunel miejski, dzięki czemu podróżni bezpieczne przedostaną się zarówno ze strony wschodniej na zachodnią ulicy Podwale Grodzkie, jak i z ul. 3 maja,  w kierunku głównego podziemnego wejścia do budynku dworca na poziomie -1.

Wewnątrz budynku odtworzone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowane zostanie oświetlenie wzorowane na historycznym. Co więcej, historyczne witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonana zostanie przeszklona kopuła doświetlająca.

W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany zostanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami.

Powstanie też nowa część tunelu podziemnego, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz do przystanków tramwajowych.
Planowane zakończenie prac budowlanych to koniec 2021 roku. Inwestycja jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska oraz środków własnych. Koszt robót budowlanych to 99 608 292,90 zł brutto.

 

... i jeszcze raz tunel dworca
... i jeszcze raz tunel dworca
fot. materiały prasowe

 

Na stacji Gdańsk Główny podróżni już od jesieni 2018 r. korzystają z nowego peronu nr 2. We wrześniu tego roku dostępny będzie w pełni peron nr 1. Obecnie przygotowana jest obsługa z jednej krawędzi. Zmodernizowane perony są wyższe, co ułatwia pasażerom wsiadanie do pociągów. Zachowana jest odnowiona historyczna wiata, ustawiono też ławki. Jasne oświetlenie zapewniają lampy stylistycznie dopasowane do charakteru stacji. Dobrą orientację gwarantuje czytelne oznakowanie i nowe gabloty informacyjne.

Udogodnieniem dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się będą nowe windy oraz ruchome schody z przejść podziemnych na perony nr 1 i 2. Cztery pary ruchomych schodów oraz cztery windy zostaną udostępnione pasażerom w styczniu 2020 r.

Obecnie na stacji Gdańsk Główny podróżni korzystają z przejścia podziemnego łączącego perony z dworcem autobusowym oraz centrum miasta. We wrześniu oddane zostanie do użytku przejście podziemne łączące budynek dworca kolejowego z peronami 1 i 2. Wymienione zostały posadzka, wystrój ścian i sufitu oraz oświetlenie. Efektem jest poprawa estetyki i funkcjonalności przejścia. Taki sam zakres prac zostanie wykonany w przejściu podziemnym łączącym stację z miastem i dworcem autobusowym. Prace potrwają do stycznia 2020 r.

 

PKP Gdańsk Główny z lotu ptaka
PKP Gdańsk Główny z lotu ptaka
fot. materiały prasowe

 

TV

Światowa stolica bursztynu