Wiadukt Biskupia Górka. Zobacz plac budowy z lotu ptaka!

Po świąteczno-noworocznej przerwie na budowie nowego gdańskiego wiaduktu ponownie słychać pracujące maszyny, "kręcące się" dźwigi i widać uwijających się pracowników. Zobaczyć można też, niemal gotowe, podpory pod przyszły obiekt. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, przygotowała film nagrany z drona. Zobaczcie!
08.01.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Praca przy budowie nowego gdańskiego wiaduktu w śródmieściu wre
Praca przy budowie nowego gdańskiego wiaduktu w śródmieściu wre
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska


Budowa wiaduktu Biskupia Górka rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku. Co obecnie się tam dzieje?

- Wykonywane są prace związane z betonowaniem przyczółków wiaduktu. Na ul. Toruńskiej, gdzie prowadzona jest przebudowa kanalizacji deszczowej, wykonawca przystąpił do prac związanych z budową konstrukcji ścianki szczelnej wylotu. Prace związane z przebudową infrastruktury podziemnej prowadzone są sukcesywnie, natomiast na wysokości Traktu Św. Wojciecha wykonywane są nasypy prawej jezdni - informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowy wiadukt zastąpi wysłużoną estakadę, która jest w kiepskim stanie technicznym. Kiedy powstanie nowy obiekt, wówczas rozebrany zostanie dotychczasowy. Znajduje się on na wysokości gmachów Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Wojewódzkiego. Pod istniejącym wiaduktem przebiegają tory kolejowe linii PKP i SKM. Odbywa się tu regularny ruch pociągów, co stanowi pewne utrudnienie w realizacji tej inwestycji.

Wiadukt Biskupia Górka z lotu ptaka
Wiadukt Biskupia Górka z lotu ptaka
mat. DRMG



Wiadukt jest elementem Traktu Św. Wojciecha, który jest głównym ciągiem komunikacyjnym Gdańska prowadzącym z południowych dzielnic do centrum. To z niego korzystają m.in. mieszkańcy gdańskiej Oruni, a także sąsiedniego Pruszcza Gdańskiego. Trakt stanowi też połączenie z drogą krajową 91, prowadzącą na południe kraju. Zgodnie z przygotowanym projektem istniejący wiadukt zostanie rozebrany, a wybudowane zostaną dwie nowe estakady, trzyjezdniowe - także w ciągu Traktu Św. Wojciecha. Budowa pierwszego obiektu rozpoczęła się od strony wschodniej. Kiedy ten wiadukt będzie gotowy, wówczas zostanie przeniesiony na niego ruch kołowy i pieszy, a w miejsce rozebranego, istniejącego obecnie, obiektu zostanie zbudowany drugi nowy wiadukt.

Rozpiętość teoretyczna nowych estakad wynosić będzie 104 metry, a szerokość całkowita – 37,7 m (wiadukt zachodni będzie liczył 19,86 metrów szerokości, a wschodni – 17,5 metra). Szerokość jezdni w każdym z kierunków wyniesie 3 x 3,25. Do tego doliczyć trzeba pół metra szerokości dla opaski. Szerokość ciągu pieszo – jezdnego, który powstanie na wiadukcie wschodnim, wyniesie 3 m, natomiast szerokość ścieżki rowerowej na wiadukcie zachodnim - 2,5 m, a
szerokość ciągu pieszego, także na wiadukcie zachodnim - 2 m.



W przyszłości, tuż przy wiadukcie, przy ul. Okopowej wybudowany zostanie także wielopoziomowy parking, który pomieści około 370 samochodów. Będzie on płatny, służyć będzie głównie pracownikom i klientom pobliskich urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego.

W ramach przedsięwzięcia zbudowany i przebudowany zostanie także pobliski układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego.

Koszt całego projektu to 143,6 mln zł. Miasto otrzymało dofinansowanie unijne na ten cel w wysokości 117,7 mln zł.

W połowie ubiegłego roku, w trakcie prowadzonych prac ziemnych, odkopano świetnie zachowany duży fragment Bastionu Wiebego, a także fragmenty Baszty Nowej. Po konsultacjach z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków Miasto zdecydowano o zachowaniu i wyeksponowaniu odnalezionych zabytków. Z tego też względu trzeba było wprowadzić zmiany w dokumentacji projektowej (te są w trakcie opracowywania – red.) w zakresie wspomnianego parkingu oraz nowej drogi, tzw. Nowego Podwala Grodzkiego.

TV

Koalicja Obywatelska podsumowała swój sukces wyborczy