Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

TechnOlimpiada SoBaTo w Starterze – Technologie to wyzwanie i zabawa

A
A

15 Marca w Starterze 86 młodych ludzi z Danii, Niemiec i z Polski konkurowało ze sobą o nagrody w ramach olimpiady, w której zadania tworzyły gdańskie firmy.

Co wychodzi z połączenia trzech grup młodzieży z trzech różnych krajów (Polska, Dania, Niemcy) oraz firm technologicznych z wyzwaniem i odrobiną współzawodnictwa? Tak właśnie powstaje olimpiada technologiczna TechnOlimpiada organizowana w ramach międzynarodowej inicjatywy zwanej SoBaTo – Southern Baltic Technolimpics”, która odbyła się w gdańskim Starterze już 15 marca.

Jak to się zaczęło? Niemieckie firmy technologiczne miały problem. Napływało do nich dużo aplikacji na stanowiska pracy ze strony młodych ludzi, niestety niewiele z nich spełniało oczekiwania pracodawców. Pytanie brzmiało: jak dotrzeć do tych najlepszych i zainteresowanych technologiami? Przedsiębiorcy z Niemiec wraz z Centrum Technologiczno – Naukowym w Schwerin oraz ATI Westmecklenburg wymyślili „TechnOlympiady” – grę w której uczniowie mogli pokazać swoje umiejętności i przekonać się, że technologie są pasjonujące. W Niemczech zadziałało! Młodzież przekonała się, że ich zajawki na technologie, z którymi nie zawsze miały co zrobić w szkolnych ławach są doceniane przez przedsiębiorców. Ci drudzy nawiązywali kontakt z potencjalnymi pracownikami, mając dostęp do całych zastępów technologicznych geniuszy. Postanowiono podzielić się tą receptą na sukces z innymi krajami i tak Starter stał się partnerem inicjatywy, która pomysł TechnOlimpiad ma zaimplementować na polskim i duńskim gruncie, a później.. drżyj cała Europo: technologiczni maniacy nadchodzą. Wszystko to przy wsparciu Programu Współpracy Transgranicznej Południowego Bałtyku.

15 marca w Starterze dzień podzielony został na dwie części: test wiedzy i zadania praktyczne, które dla uczestników i uczestniczek przygotowały gdańskie firmy i startupy: Flextronics, RoboNet, Rocket Studio, Nearshoring Solutions, Lematika oraz Pitu Pitu. Młodzież musiała wykazać się pomysłowością, kreatywnością i wiedzą.

Paweł Noga z Nearshoring o zadaniu:

„Zaproponowaliśmy zadanie następującej treści: Na ścianie na wysokości około 3 metrów znajduje się punkt. Należy wykorzystując przedmioty leżące na stole (kartki papieru A4 w kratkę, ołówki, sznurek, lusterka, nożyczki, taśma klejąca malarska) dokładnie zmierzyć wysokość tego punktu. Za podanie dokładnego wyniku jest 10 punktów. Za każdy centymetr pomyłki odejmowane są 2 punkty. Podczas konkursu mieliśmy okazję obserwować sposoby w jakie uczestnicy próbowali rozwiązać nasze zadanie. Większość nie podchodziła do niego matematycznie i starała się za wszelką cenę dosięgnąć tego punktu. Niektórzy skakali inni budowali konstrukcje jak długie miarki czy wskaźniki. Nie zmienia to faktu, że świetnie się bawiliśmy obserwując ich poczynania i sposoby obliczenia wyniku. Szczególnie ciekawe były jednak niekonwencjonalne podejścia do tematu. Zapisałem dziesięć rozwiązań jakie stosowali uczestnicy. Muszę przyznać, że tworząc zadanie niektórych z nich się nie spodziewałem.”

Po ciężkim dniu pracy grupa młodzieży udała się na cześć rekreacyjno-integracyjną do MK Bowling, gdzie ogłoszono wyniki Olimpiady w dwóch kategoriach wiekowych:

Grupa starsza (liceum):

1. miejsce dla Alexandra Schengbera z Niemiec

2. miejsce dla Marty Furmaniak z Gdańskiego Liceum Autonomicznego

3. miejsce dla Mikołaja Babiańskiego z Gdańskiego Liceum Autonomicznego

Grupa młodsza (gimnazjum):

1. miejsce dla Oscara Halbe z Danii

2. miejsce dla Leona Herrmann z Niemiec

3. miejsce dla Mateusza Semaka z Gimnazjum nr 7 w Gdańsku

Dodatkowe wyróżnienie za największą ilość punktów w teście wiedzy: dla Roberta Okuły z III LO w Gdańsku

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom i uczestniczkom TechnOlimpiady!

Więcej na: www.sobato.eu