Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Polska i Indie – perspektywy partnerstwa biznesowego

15 kwietnia, w Gdańsku, odbyła się konferencja pt. „Polska – Indie. Perspektywy Współpracy Gospodarczej. Oczekiwania, szanse, wyzwania dla rozwoju relacji gospodarczych”. Na spotkaniu w AmberExpo pojawili się prelegenci i słuchacze ze sfery biznesu, którzy swoją działalność zawodową związali właśnie z tym krajem.

A
A

15 kwietnia, w Gdańsku, odbyła się konferencja pt. „Polska – Indie. Perspektywy Współpracy Gospodarczej. Oczekiwania, szanse, wyzwania dla rozwoju relacji gospodarczych”. Na spotkaniu w AmberExpo pojawili się prelegenci i słuchacze ze sfery biznesu, którzy swoją działalność zawodową związali właśnie z tym krajem.

Konferencja została zorganizowana przez Polsko – Indyjską Izbę Gospodarczą, Gdańską Agencję Rozwoju Regionalnego sp. z o.o. i Polską Agencję Rozwoju Gospodarczego. Pierwszy część konferencji dotyczyła polsko-indyjskich relacji gospodarczych. W zagadnienie to wprowadziła Lucyna Jaremczuk, Główny Specjalista w Departamencie Promocji i Współpracy Dwustronnej w Ministerstwie Gospodarki. Przedstawiając dane na temat obecnych polsko-indyjskich relacji gospodarczych w ostatnich latach, przybliżyła również szczegóły realizowanej przez Ministerstwo Gospodarki strategii zwiększania oferty eksportowej w kierunku Indii i Azji. Zdaniem Lycyny Jaremczuk, Polska może zaoferować indyjskim partnerom wsparcie w obszarze górnictwa, energetyki, przetwórstwa rolno-spożywczego, przemysłu farmaceutycznego, ochrony środowiska i nowych technologii. Kolejna panelistka, Małgorzata Wejsis-Gołębiak, Pierwszy Radca w Departamencie Azji i Pacyfiku, Refereatu ds. Azji Południowej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, skupiła się na kulturowo-politycznym i naukowym ujęciu relacji Polski i Indii. Zdaniem Małgorzaty Wejsis-Gołębiak, polski biznes charakteryzuje kultura negocjacyjna. Podejmuje się jednoznaczne i na ogół nieodwracalne decyzje. W Indiach natomiast, preferuje się kulturę relacyjną. Kontakty biznesowe tworzy się tam nieśpiesznie, pozornie wiążące decyzje biznesowe mogą ulec nagłej zmianie.  Prowadzący konferencję Michał Byczkowski przekonywał dlaczego warto wchodzić w relacje biznesowe z Indiami. Kraj ten zamieszkuje przez ponad miliard mieszkańców i a indyjska gospodarka jest czwartą na świecie. Michał Byczkowski podkreślił, że Indie w 2012 roku znalazły się na drugim miejsu w FDI Confidence Index.  To cykliczne badania przeprowadzane przez firmę A.T. Kearney, które pozwalają ocenić stan obecny i przyszłość międynarodowych przepływów finansowych. Jednocześnie zalecał polskim przedsiębiorcom udział misjach gospodarczych.

DSC_0414
DSC_0414
x

Kolejnym gościem konferencji był Jahangrin Mangalia, właściciel firmy turystycznej Exotic Travel. Jahangrin pochodzi z Radżasthanu ale od 22 lat mieszka w Polsce. Przybliżając historię swojego życia, opowiedział o hinduskich zwyczajach. Porównał relacje rodzinne występujące w Polsce i Indiach, opowiedział o tamtejszym systemie edukacji. Jahangrin Mangalia przyznał, że Indie to kraj pełen kontrastów. Nowoczesność ściera się z tradycją, rozwija się klasa średnia i poziom wykształcenia nieustannie wzrasta. Jednak z drugiej strony, liczba analfabetów wciąż pozostaje na wysokim poziomie. W dalszej części spotkania pojawiła się Joanna Witkiewicz z Kancelarii Prawnej VON ZANTHIER & SCHULTZ. Przedstawiła prawno-podatkowe aspekty wymiany handlowej z Indiami. Skupiła się na charakterystyce prawnej kraju i jego sądownictwie. Wskazała na różnice pomiędzy polską i indyjską jurysdykcją. Nawiązała też do odmiennych metod rozwiązywania sporów prawnych bez udziału sądu powszechnego. Omówiła też wybrane zagadnienia dotyczące indyjskiego systemu podatkowego. Wątki prawne kontynuował Jarosław Nowacki, Radca Prawny w firmie Geofizyka Toruń S.A. Udzielił  kilku porad dotyczących rozstrzygania sporów sądowych. Podkreślił konieczność uważnej negocjacji kontraktu i prowadzenia pełnej i systematycznej dokumentacji. Jarosław Nowacki zalecił, żeby do każdego sporu prawnego włączać lokalnego agenta. Przypomniał, że w Europie korzysta się z założeń prawa rzymskiego i wynikającego z niego obowiązku posiadania niezbitych dowodów. Indyjski system sprawiedliwości opiera się na uwzględnieniu tradycji, prawa wspólnego i silnie akcentowanego elementu słuszności. Kolejny zagadnienia prezentował Bartosz Jurkiewicz, Dyrektor oddziału Berlitz Gdańsk. Opowiedział o wpływie aspektów kulturowych na polsko-indyjskich powodzenie relacji biznesowych.  Jego zdaniem, Indie to wielki tygiel kulturowy, w którym nietrudno o niewłaściwe odczytanie gestów obcokrajowców. Bartosz Jurkiewicz odniósł się do reguł indyjskiej hierarchii, zgodnie z którą, właściciel firmy jest osobą o niepodważalnym autorytecie. W Europie relacje są bardziej partnerskie, pracownicy mają większy wpływ na decyzje swojego szefa. Czas budowania relacji biznesowych w Indiach jest o wiele dłuższy. Bartosz Jurkiewicz rozwinął również temat indyjskiej etykiety spotkań służbowych i lokalnych niusansów językowych. Ostatnim prelegentem był Stanisław Wszelaki, Członek Zarządu w Flex Firms Europa sp. z.o.o. Przedstawił przykłady współpracy z indyjskimi wspólnikami. Firma zajmująca się produkcją folii pakowej, ma swoją siedzibę we Wrześni, niedaleko Poznania. W najbliższym czasie dojdzie do jej rozbudowy. Na chwilę obecną, zaledwie 10% produkcji pozostaje na polskim rynku. 90% trafia do pozostałych krajów Unii Europejskiej. W firmie pracuje wielu Hindusów. Stanisław Wszelaki nie ukrywał, że dochodziło do konfliktów kulturowych. Pomimo tego, udaje się utrzymywać dobre relacje między pracownikami.  

DSC_0395
DSC_0395
x

Podobne konferencje odbyły się w ostatnich miesiącach w Warszawie, Lublinie, Wrocławiu, Toruniu i Poznaniu. Są związane z przypadającą w tym roku 60 rocznicą nawiązania przez Polskę stosunków dyplomatycznych z Indiami. Polska – Indyjska Izba Gospodarcza została założona w 2008 roku, w Poznaniu. Celem jej działalności jest pogłębianie i wzmacnianie więzi gospodarczych pomiędzy polskich i hinduskimi przedsiębiorstwami. Zachęca do podejmowania wspólnych przedsięwzięć i do wymiany wiedzy oraz doświadczeń biznesowych. W 2012 roku rozszerzyła swoją działalność na rynki Korei Południowej, Wietnamu, Singapuru i Malezji.

Maciej Michniewski