Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Nauka Przedsiębiorczości godna polecenia

Zajęcia dla uczniów organizowane przez Pozytywną Szkołę Podstawową przy ul. Azaliowej oraz projekt „Lekcje Przedsiębiorczości” realizowany przez gdański Inkubator STARTER znalazły się zbiorze dobrych praktyk zawartych w opublikowanym we wrześniu br. w raporcie „Dobre praktyki w nauczaniu przedsiębiorczości i tworzeniu ekosystemów przyjaznych przedsiębiorczości w Europie”.

A
A

Raport przygotowany przez międzynarodowy zespół ekspertów objął swoim zasięgiem trzy kraje: Polskę, Wielka Brytanię i Maltę. Jego zalecenia i dobre praktyki będą promowane podczas nadchodzącego Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. 

Pozytywna Szkoła Podstawowa została wskazana, jako przykład efektywnej współpracy pomiędzy placówką edukacyjną a Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną (i należącym do niej Gdańskim Parkiem Naukowo-Technologicznym) i Polską Akcją Humanitarną. Celem tej współpracy jest wykorzystanie ich eksperckiej wiedzy dla dobra dzieci. W ramach tej współpracy dzieci korzystają z zajęć robotyki, kodowania i przedmiotów ścisłych. PAH natomiast jest odpowiedzialny za edukację globalną. Jako godna naśladowania jest zdaniem autorów raportu umiejętność pozyskania przez szkołę doświadczonych partnerów zewnętrznych do realizacji celu, jakim jest rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie szeroko rozumianej przedsiębiorczości. 

W raporcie wyróżniony został także projekt „Lekcje Przedsiębiorczości” który prowadzi Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER. Program zajęć opiera się na koncepcji gamifikacji i służy wspieraniu uczniów w rozwijaniu aktywnych umiejętności przedsiębiorczych. 

Projekt bazuje na podstawowym programie podstaw przedsiębiorczości, obowiązkowym dla wszystkich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Uczniowie otrzymują punkty i żetony za zadania wykonywane w szkole i w domu. Wszystkie zadania są dostępne na platformie internetowej lekcjeprzedsiebiorczosci.pl, gdzie uczniowie mogą też śledzić swoje postępy. 

Autorzy raportu zwrócili, że część przeznaczona dla młodszych uczniów mogłaby być po przetłumaczeniu bezpośrednio wykorzystana do potrzeb edukacyjnych w innych krajach. Moduł dla uczniów starszych poza tłumaczeniem wymagałby zaadaptowania do lokalnych realiów (zwłaszcza w zakresie zadań dotyczących systemu prawnego czy podatkowego). 

Publikacja powstała w ramach projektu "Best practices in teaching entrepreneurship and creating entrepreneurial ecosystems in Europe", finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus Plus. 

Zachęcamy do zapoznania się z całą treścią publikacji dostępną pod adresem: http://www.tydzienprzedsiebiorczosci.pl/files/Best_practices_PL 2015-09-20.pdf

(PR)