Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Kilka słów o turystyce

A
A

O specyfice i efektach pracy w branży turystycznej, opowiedzieli prelegenci wtorkowego spotkania w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym. Wydarzenie przygotowane przez grupę 3camp, pomogło słuchaczom zaznajomić się z procesem tworzenia ofert, funkcjonalnością wybranych usług turystycznych i zasadami prowadzenia dobrej komunikacji w obrębie kanałów społecznościowych.

Pomysł na siebie
Spotkanie rozpoczął Jakub Górnicki, współtwórca bloga Podrozniccy.com. Wyjaśnił, że interesująca relacja wiąże się z wyborem odpowiedniej i przemyślanej lokalizacji. Trzeba pamiętać, że czytelnik liczy na ciągłość relacji i nietuzinkowe podejście do miejsca. Motywem przewodnim podróży Górnickiego po Hawanie był Fiat 126p, którego codzienne poszukiwania stały się znakiem rozpoznawczym wyprawy. – W blogosferze nie można być wtórnym. Powtarzalność to gwóźdź do trumny – dodał Górski. Jego zdaniem, ważny jest bohater relacji. Może być nim bloger, miejsce docelowe lub coś innego, wyjątkowego. Powodzenie zależy od kreatywności. – Trzeba ograniczyć ilość wspierających kanałów komunikacji. Odbiorca nie powinien zbierać w całość zbyt podzielonego materiału – wyjaśnił. Jakub Górnicki tworzy bloga razem z żoną Anną. W 2012 roku zajęli pierwsze miejsce w rakingu blogów podróżniczych magazynu Press. Zostali też laureatami plebiscytu Dobra Strona Turystyki i zdobyli Grand Prix w konkursie „Witkacy pod Strzechy”.
Jakub Górnicki działa również społecznie na rzecz otwartości danych publicznych i współpracuje z Miastem Gdańsk przy projekcie Otwarty Gdańsk www.gdansk.pl/otwartygdansk

Dobra kampania reklamowa
Wakacje.pl, to działający od 1999 roku, pierwszy polski portal turystyczny. Zbiera oferty z większości polskich biur podróży. Przedłużeniem serwisu jest 60 stacjonarnych salonów sprzedaży na terenie całego kraju. Reprezentujące firmę Katarzyna Walczak i Klaudyna Mordka, opowiedziały o rynku e-commerce i reklamie wizerunkowej. Opisywana historia dotyczyła działań reklamowych związanych z rozwojem sieci franczyzowej. Podały przykłady scenariuszy reklam, wskazując również na trudności związane z tworzeniem ciekawego wizerunku firmy. Katarzyna Walczak podzieliła się doświadczeniami dotyczącymi tworzenia kampanii przy wsparciu agencji reklamowej. Jak zaznaczyła, starają sie nie korzystać z usług domów mediowych. Analizą rynku zajmują się samodzielnie. W 2013 roku rozpoczęli kampanię w jednej z telewizji publicznych. Uzyskali 61% zainteresowanie widowni w wieku 16-49 lat. – Rynek telewizji się zmienia – wyjaśniła Katarzyna Walczak. – W momencia przejścia na sygnał cyfrowy, pojawiły się multipleksy. Powstało w ten sposób dużo kanałów tematycznych, których cena reklamowa jest stosunkowo niska – dodała.  
Siedziba portalu znajduje się w Gdańsku Wrzeszczu i jest to jedna z najdynamiczniej się rozwijających firm w branży e-commerce.

Internetowy autostopowicz
Piotr Jaś, zarządzający polską wersją serwisu BlaBlaCar.pl, przybliżył zasady funkcjonowania serwisu społecznościowego dla kierowców i pasażerów. Znajdują się na nim informacje o trasach podróży i udostępnianych miejscach w pojazdach użytkowników. Pasażerowie, którzy wybierają optymalne dla nich połączenie, korzystają z bezpiecznego serwisu. Dane kierowców są weryfikowane przy rejestracji. Jak wyjaśniał Jaś, BlaBlaCar.pl jest obecny w dwunastu krajach. Skorzystało z niego blisko siedem milionów osób. Każdego miesiąca realizowanych jest prawie milion przejazdów. –Tworzenie zagranicznych placówek firmy zależy od przyjętej strategii rekrutacyjnej – tłumaczył. – Bywa, że korzystamy ze wsparcia miejscowej bazy specjalistów. Często przemieszczamy również pracowników między poszczególnymi krajami. Zatrudniamy też osoby z danego państwa – wyjaśniał. Każde biuro pracuje niezależnie, posiadają dużą autonomię. – Nie chcemy ograniczać naszych placówek. Brak ujednolicenia i nadmiernej kontroli pomaga w rozwoju naszej firmy – zakończył.
Polski oddział BlaBlaCar znajduje się w Gdańsku

Pomocna dłoń  
Gościem specjalnym spotkania był Henrik Zillmer, duński przedsiębiorca, założyciel i właściciel firmy AirHelp. Zajmuje się ona wspieraniem klientów linii lotnicznych w procesie zdobywania odszkodowania. Zillmer zaznaczył, że każdy klient linii lotnicznych ma do niego prawo do trzech lat wstecz. W wypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy, AirHelp pobiera 25% odzyskanej kwoty. – Każdego roku, blisko 26 milionów pasażerów bierze udział w ruchu lotnicznym. Tylko 0,6% z nich walczy o odszkodowania – zauważył Zillmer. AirHelp rozpoczął działalność w styczniu 2013 roku. Jak zauważył prowadzący, bardzo ważne było wsparcie jednego z niemieckich inkubatorów przedsiębiorczości. Firma została założona w Wielkiej Brytanii, lecz nie zdobyła dużego uznania w Europie. Wszystko zmieniło się po przeniesieniu do Stanów Zjednoczonych. AirHelp korzysta z outsourcingu pozyskującego pracowników z blisko 8 krajów. Zillmer podzielił się także wieloma wskazówkami dotyczącymi fundraisingu. – W Stanach Zjednoczonych łatwiej o wsparcie finansowe – tłumaczył. – Ma to związek z ogromną ilością podejmowanych tam każdego roku inwestycji. Europejska ostrożność wiąże się z mniejszą ilością dostępnego kapitału. Inwestorzy są bardziej wymagający – wyjaśnił. 
AirHelp korzysta z polskich pracowników w zakresie obsługi IT, dewelopmentu i grafiki komputerowej.

Tech.3camp.pl:  http://www.3camp.pl/
Jakub i Anna Górniccy: http://podrozniccy.com/pl/
Wakacje.pl: http://www.wakacje.pl/
BlaBlaCar.pl: http://www.blablacar.pl/
AirHelp: http://www.getairhelp.com/pl

Maciej Michniewski (0)
Stażysta