PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Szkolnictwo zawodowe w praktyce

Szkolnictwo zawodowe w praktyce
W poniedziałek, 7 kwietnia, w Pomorskich Szkołach Rzemiosł przy ul. Sobieskiego 90 w Gdańsku odbyło się spotkanie pt. "Wdrażanie reformy szkolnictwa zawodowego w województwie pomorskim – wymiana doświadczeń". Uczestnicy spotkania podzielili się wiedzą i wnioskami dotyczącymi stanu edukacji zawodowej i perspektyw jej dalszego rozwoju.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W poniedziałek, 7 kwietnia, w Pomorskich Szkołach Rzemiosł przy ul. Sobieskiego 90 w Gdańsku odbyło się spotkanie pt. „Wdrażanie reformy szkolnictwa zawodowego w województwie pomorskim – wymiana doświadczeń”. Uczestnicy spotkania podzielili się wiedzą i wnioskami dotyczącymi stanu edukacji zawodowej i perspektyw jej dalszego rozwoju.

Spotkanie rozpoczęła Elżbieta Wasilenko, Pomorski Kurator Oświaty. Zaprezentowała wnioski z kontroli odbytych przez zespoły wizytatorów w placówkach kształcących w zawodach w województwie pomorskim. W latach 2012-2013 sprawdzali efekty pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Oceniali zarządzanie placówkami i ich działania w środowisku lokalnym. Większość szkół Powiatu Gdańskiego uzyskała poziom B. Zgodnie z przyjętą skalą, poziom A otrzymywały szkoły spełniającym wszystkie wymagania kontrolne. Placówki z najniższą oceną działalności otrzymywały poziom E. Wizytatorzy określili mocne i słabe strony techników zawodowych i zasadnicznych szkół zawodowych. Docenili tworzenie oferty edukacyjnej powiązanej z wymaganiami rynku pracy i aktywność nauczycieli na rzecz poprawy jakości nauczania. Wielu uczniów wyrażało się dobrze na temat odczuwalnego poziomu bezpieczeństwa. Placówki prowadziły kontrolę osiągnięć podopiecznych. Problemy dotyczyły małego zaangażowania uczniów i braku chęci rodziców do uczestniczenia w szkolnych wydarzeniach. Zdaniem Elżbiety Wasilenko, placówki muszą zindywidualizować procesy nauczania i stale modyfikować ofertę edukacyjną.

Poziom zdawalności

Aleksandra Dąbrowska, kierownik Wydziału Egzaminów Zawodowych, podzieliła się doświadczeniami związanymi z przeprowadzaniem egzaminów zawodowych. Zmiany, które zaszły w kształceniu zawodowym i w podstawie programowej wymusiły stworzenie nowej formuły egzaminu. Aleksandra Dąbrowska przybliżyła m.in. strukturę egzaminacyjną i kwestie formalne związane ze składaniem wniosków o realizację części praktycznej w placówkach edukacyjnych. Podała procentowe statystyki zdawalności według starej i nowej formuły. Wyświetliła też wykresy obrazujące poziom zdawalności i popularność poszczególnych zawodów. Największym zainteresowaniem cieszyły się następujące profesje: asystentka stomatologiczna, technik sterylizacji medycznej, opiekun medyczny. Zdaniem Aleksandry Dąbrowskiej, dużym wyzwaniem jest stworzenie właściwego zespołu nadzorującego i zapewnienie odpowiedniej ilości egzaminatorów. 

Diagnozowanie zapotrzebowania zawodowego

O tworzeniu oferty kształcenia zawodowego w województwie opowiadała Odeta Mazur-Gołyszny, kierownik Centrum Informacji i Planowania Kariery Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku. Zaprezentowała, w jaki sposób można zbierać dane na temat zawodów poszukiwanych. Wskazała na materiały publikowane przez Wojewódzki Urząd Pracy i Powiatowy Urząd Pracy. Nawiązała do projektu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku – Pomorskiego Barometru Zawodowego, którego głównym celem jest diagnozowanie zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym rynku pracy województwa pomorskiego. Punktem odniesienia może być też strona rządowa z systemem informatycznym Departamentu Rynku Pracy i Departamentu Informatyki MPiPS. Mogą korzystać z niego osoby i instytucje realizujące szkolenia zawodowe. „Pomorskie – dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie a wyzwania rynku pracy” to natomiast nazwa projektu Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Dzięki niemu, udało się zrealizować wiele praktyk zawodowych, kursów i spotkań z przedsiębiorcami. Zdaniem Odety Mazur-Gołyszny, nie powinno zapominać się o danych Głównego Urzędu Statystycznego.

Reorganizacja nauczania 

Piotr Cymanowski, dyrektor Zespołu Kształcenia Zawodowego w Tczewie, przybliżył temat tworzenia bazy szkolnych planów i programów nauczania. Jedną z inicjatyw podejmowanych przez Forum Ośrodków Dokształcania i Doradztwa Zawodowego w województwie pomorskim jest układanie nowych planów dydaktycznych. Zdaniem Piotra Cymanowskiego, programy nauczania wymagają ujednolicenia – pracuje nad tym dziewięć ośrodków ODiDZ. W najbliższym czasie planowane są konsultacje programów z pracodawcami. Piotr Cymanowski ma duże doświadczenie praktyczne. Na terenie Zespołu Kształcenia Zawodowego w Tczewie działa Ośrodek Dokształcania i Doradztwa Zawodowego. Oferuje dokształcanie młodych osób zatrudnionych u pracodawców i dorosłych.

Podnoszenie kompetencji zawodowych

Gabriela Albertin, Pomorski Wicekurator Oświaty, przedstawiła założenia projektu „Skuteczny system kształcenia ustawicznego nauczycieli gwarancją wysokiej jakości edukacji dzieci i młodzieży”. Jego celem jest zwiększenie mobilności zagranicznej kadry edukacyjnej dla podnoszenia kompetencji zawodowych. Uczestnikami mogą zostać przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za organizację doskonalenia nauczycieli w województwie pomorskim. Gabriela Albertin zaznaczyła, że ważnym elementem projektu jest przygotowanie pedagogiczno-językowo-kulturowe. Projekt ma pomóc w wypracowaniu systemu organizacji doskonalenia nauczycieli zawodu w województwie pomorskim.

Współpraca między podmiotami

Spotkanie zostało zamknięte wystąpieniem Beaty Wierzby, Dyrektor Pomorskich Szkół Rzemiosł. Przybliżyła ważne osiągnięcia gdańskiej placówki w pierwszych dwóch latach wdrażania reformy szkolnictwa zawodowego. Pomorskie Szkoły Rzemiosł są członkiem Klastra Interizon (Pomorskiego Klastra ICT). Klastry to forma współpracy trzech podmiotów: przedsiębiorstw, jednostek naukowo – badawczych i władz publicznych. Uczniowie biorą też udział w projekcie „SZKOŁA + BIZNES – współpraca na rzecz rozwoju KADR ICT w województwie pomorskim”. Ma on podnieść jakość kształcenia w szkołach i placówkach kształcenia zawodowego. Oferowane są darmowe kursy związane ze specjalizacją elektroniczno – mechatroniczną. Zdaniem Beaty Wierzby, konieczne jest włączenie pracodawców do procesu kształcenia. Pomorskie Szkoły Rzemiosł to zespół szkół publicznych prowadzonych przez Pomorską Izbę Rzemieślniczą Małych i Średnich Przedsiębiorstw. W ich skład wchodzi Technikum nr 1 i Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 1. Oferta edukacyjna w Pomorskich Szkołach Rzemiosł jest wolna od opłat.
Maciej Michniewski

Informacje dotyczące rynku pracy i szkoleń zawodowych:

Pomorski Barometr Zawodowy:  http://pomorskibarometr.pl
Strona rządowa z bazą danych:  kwalifikacje.praca.gov.pl 
Projekt Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego: szkolnictwozawodowe.pomorskie.eu
Główny Urząd Statystyczny: http://www.stat.gov.pl