PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Gdańsk europejską stolicą twórców gier, czyli WGK 2013 I Create Games – podsumowanie

Gdańsk europejską stolicą twórców gier, czyli WGK 2013 I Create Games – podsumowanie
Konferencja twórców gier WGK 2013 I Create Games, która odbyła się na początku września na Politechnice Gdańskiej po raz kolejny cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Uczestnicy zgodnie uznają, że jest to jedno z najważniejszych wydarzeń branży gier w Polsce i coraz wyraźniejszy punkt na mapie imprez europejskich.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Konferencja twórców gier WGK 2013 I Create Games, która odbyła się na początku września na Politechnice Gdańskiej po raz kolejny cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Uczestnicy zgodnie uznają, że jest to jedno z najważniejszych wydarzeń branży gier w Polsce i coraz wyraźniejszy punkt na mapie imprez europejskich. Podczas oficjalnego otwarcia konferencji, w głównym audytorium nowego gmachu wydziału ETI na Politechnice Gdańskiej, gości powitali m.in. główny organizator, Karol Gasiński, dziekan wydziału - prof. Krzysztof Goczyła, kierownik Zakładu Projektowania i Grafiki Komputerowej na Uniwersytecie Jagiellońskim prof. Ewa Grabska oraz wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski.

sala
Carsten van Husen z firmy Gameforge zgromadził liczną publikę

Sesję wykładową otworzył dr Malte Behrman, przewodniczący Europejskiej Federacji Twórców Gier (EGDF). Nawiązując do idei tegorocznej konferencji przedstawił poparte danymi argumenty za tym, że kluczem do rozwoju branży gier w Europie jest współpraca poszczególnych krajów i wspieranie rozwijających się rynków takich jak Polska. Tematem kolejnych wykładów była platforma Marmalade, innowacyjny system animacji autorstwa Krzysztofa Kluczka oraz archiwizacja i dokumentacja pracy twórcy gier. Pierwszy dzień konferencji zamknął panel dyskusyjny z udziałem reprezentacji niemieckiej branży gier, którego goście omówili podobieństwa i różnice między tworzeniem gier w Polsce i w Niemczech oraz możliwości współpracy obu krajów na tym polu.

Kolejnego dnia odbyły się trzy wykłady oraz warsztaty z rysunku koncepcyjnego (concept artu). Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się prowadzona po angielsku prelekcja o podstawach lokalizowania gier prowadzona przez Ryszarda Chojnowskiego. Tymczasem w części wystawowej pojawili się sponsorzy z firm Artifex Mundi i Nawia Games. Swoje projekty prezentowali też uczestnicy konkursu Developers Showcase. W samym centrum sali, w ramach Games Area, można było natomiast zagrać w klasyczne tytuły sponsorowane przez GOG.com.

W sobotę wykład dnia poprowadził Carsten van Husen, prezes firmy Gameforge specjalizującej się w grach online. W dowcipny sposób streścił swoją wiedzę na temat najważniejszych rynków gier w Europie, nie pomijając oczywiście Polski. Następnie w trzech równoległych sesjach wykłady poprowadzili przedstawiciel Games Academy w Berlinie, projektant z 11 bit studios, autor gry Soldat, twórcy projektu Gizarma oraz dr Jacek Lebiedź z Politechniki Gdańskiej. W trakcie ostatniej sesji wykładów szczególne zainteresowanie wzbudziła prezentacja Tomasza Gopa i Michała Kuka z CI Games. Tematem było projektowanie potężnych przeciwników - czyli bossów - na przykładzie nadchodzących produkcji studia: Alien Rage i Lords of the Fallen. Na zakończenie panowie wzajemnie rozegrali projektowane przez siebie fragmenty gier. Warto podkreślić, że była to jedna z pierwszych na świecie publicznych prezentacji rozgrywki w Lords of the Fallen. Wieczorem odbyło się rozdanie nagród w Developers Showcase. Z wyraźną przewagą zwyciężył projekt SUPERHOT – strzelanka, gdzie czas płynie tylko, gdy gracz się porusza. Głosujących urzekła nowatorska, pełna taktycznych niuansów rozgrywka oraz hipnotyczna atmosfera. Niedługo później przygotowany na WGK projekt zdobył międzynarodowy rozgłos wśród mediów i komentatorów związanych z grami. Drugie miejsce zajął projekt Duma Szlachecka – strategia w realiach dawnej Polski, a trzecie Apricap – projekt wykorzystujący urządzenie Microsoft Kinect.

W niedzielę odbywały się kilkugodzinne warsztaty przybliżające tajniki technologii Unity, równocześnie uczestnicy konkursu Games Bonanza mieli za zadanie stworzyć grę w 8 godzin. Dużą popularnością cieszył się wykład pracowników CD Projekt RED współtworzących gry Wiedźmin 3 i Cyberpunk 2077. Kolejno wystąpiła Grażyna Domańska reprezentująca szwedzki oddział firmy Ubisoft, na co dzień współtworząca nadchodzący hit online The Division. Opowiedziała o podstawach monetyzacji gier, skupiając się na nowoczesnych sposobach zarabiania na grach online. Następnie odbył się m.in. wykład firmy Amazon, potem zaś na scenę znów wkroczyli przedstawiciele CI Games – tym razem byli to Bogdan Oprescu i Kacper Michalski. Tematem było współtworzenie gier przez studia znajdujące się w różnych miejscach świata, co znów nawiązało do myśli przewodniej konferencji. W ostatniej serii wykładów można było usłyszeć przedstawiciela firmy Sii opowiadającego o proceduralnych animacjach, pracownika gdańskiego Playsoftu mówiącego o optymalizacji silnika gier UDK/Unreal Engine 3 oraz Iwonę Grabską-Gradzińską z Uniwersytetu Jagiellońskiego w wykładzie „Zastosowanie modelu grafowego do analizy struktury narracyjnej gry”.

WGK 2013 w liczbach:

Na konferencję zarejestrowało się 440 uczestników z całej Polski oraz z zagranicy, m.in. z Niemiec, Rosji, Ukrainy, Luxemburga i Szwecji.

Podczas konferencji odbyło się 31 wykładów (niemal połowa po angielsku), dwa panele dyskusyjne, 2 sesje warsztatów i 4 konkursy.

W konkursie Developers Showcase pokazano 9 projektów niezależnych, a podczas Games Bonanza w osiem godzin stworzono 5 gier.

Książka konferencyjna zawierała 13 publikacji naukowych.

Kolejna edycja konferencji już za rok w Gdańsku!