Konferencja twórców gier WGK 2013 I Create Games, która odbyła się na początku września na Politechnice Gdańskiej po raz kolejny cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Uczestnicy zgodnie uznają, że jest to jedno z najważniejszych wydarzeń branży gier w Polsce i coraz wyraźniejszy punkt na mapie imprez europejskich. Podczas oficjalnego otwarcia konferencji, w głównym audytorium nowego gmachu wydziału ETI na Politechnice Gdańskiej, gości powitali m.in. główny organizator, Karol Gasiński, dziekan wydziału - prof. Krzysztof Goczyła, kierownik Zakładu Projektowania i Grafiki Komputerowej na Uniwersytecie Jagiellońskim prof. Ewa Grabska oraz wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski.
Carsten van Husen z firmy Gameforge zgromadził liczną publikę |
Sesję wykładową otworzył dr Malte Behrman, przewodniczący Europejskiej Federacji Twórców Gier (EGDF). Nawiązując do idei tegorocznej konferencji przedstawił poparte danymi argumenty za tym, że kluczem do rozwoju branży gier w Europie jest współpraca poszczególnych krajów i wspieranie rozwijających się rynków takich jak Polska. Tematem kolejnych wykładów była platforma Marmalade, innowacyjny system animacji autorstwa Krzysztofa Kluczka oraz archiwizacja i dokumentacja pracy twórcy gier. Pierwszy dzień konferencji zamknął panel dyskusyjny z udziałem reprezentacji niemieckiej branży gier, którego goście omówili podobieństwa i różnice między tworzeniem gier w Polsce i w Niemczech oraz możliwości współpracy obu krajów na tym polu.
Kolejnego dnia odbyły się trzy wykłady oraz warsztaty z rysunku koncepcyjnego (concept artu). Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się prowadzona po angielsku prelekcja o podstawach lokalizowania gier prowadzona przez Ryszarda Chojnowskiego. Tymczasem w części wystawowej pojawili się sponsorzy z firm Artifex Mundi i Nawia Games. Swoje projekty prezentowali też uczestnicy konkursu Developers Showcase. W samym centrum sali, w ramach Games Area, można było natomiast zagrać w klasyczne tytuły sponsorowane przez GOG.com.
W sobotę wykład dnia poprowadził Carsten van Husen, prezes firmy Gameforge specjalizującej się w grach online. W dowcipny sposób streścił swoją wiedzę na temat najważniejszych rynków gier w Europie, nie pomijając oczywiście Polski. Następnie w trzech równoległych sesjach wykłady poprowadzili przedstawiciel Games Academy w Berlinie, projektant z 11 bit studios, autor gry Soldat, twórcy projektu Gizarma oraz dr Jacek Lebiedź z Politechniki Gdańskiej. W trakcie ostatniej sesji wykładów szczególne zainteresowanie wzbudziła prezentacja Tomasza Gopa i Michała Kuka z CI Games. Tematem było projektowanie potężnych przeciwników - czyli bossów - na przykładzie nadchodzących produkcji studia: Alien Rage i Lords of the Fallen. Na zakończenie panowie wzajemnie rozegrali projektowane przez siebie fragmenty gier. Warto podkreślić, że była to jedna z pierwszych na świecie publicznych prezentacji rozgrywki w Lords of the Fallen. Wieczorem odbyło się rozdanie nagród w Developers Showcase. Z wyraźną przewagą zwyciężył projekt SUPERHOT – strzelanka, gdzie czas płynie tylko, gdy gracz się porusza. Głosujących urzekła nowatorska, pełna taktycznych niuansów rozgrywka oraz hipnotyczna atmosfera. Niedługo później przygotowany na WGK projekt zdobył międzynarodowy rozgłos wśród mediów i komentatorów związanych z grami. Drugie miejsce zajął projekt Duma Szlachecka – strategia w realiach dawnej Polski, a trzecie Apricap – projekt wykorzystujący urządzenie Microsoft Kinect.
W niedzielę odbywały się kilkugodzinne warsztaty przybliżające tajniki technologii Unity, równocześnie uczestnicy konkursu Games Bonanza mieli za zadanie stworzyć grę w 8 godzin. Dużą popularnością cieszył się wykład pracowników CD Projekt RED współtworzących gry Wiedźmin 3 i Cyberpunk 2077. Kolejno wystąpiła Grażyna Domańska reprezentująca szwedzki oddział firmy Ubisoft, na co dzień współtworząca nadchodzący hit online The Division. Opowiedziała o podstawach monetyzacji gier, skupiając się na nowoczesnych sposobach zarabiania na grach online. Następnie odbył się m.in. wykład firmy Amazon, potem zaś na scenę znów wkroczyli przedstawiciele CI Games – tym razem byli to Bogdan Oprescu i Kacper Michalski. Tematem było współtworzenie gier przez studia znajdujące się w różnych miejscach świata, co znów nawiązało do myśli przewodniej konferencji. W ostatniej serii wykładów można było usłyszeć przedstawiciela firmy Sii opowiadającego o proceduralnych animacjach, pracownika gdańskiego Playsoftu mówiącego o optymalizacji silnika gier UDK/Unreal Engine 3 oraz Iwonę Grabską-Gradzińską z Uniwersytetu Jagiellońskiego w wykładzie „Zastosowanie modelu grafowego do analizy struktury narracyjnej gry”.
WGK 2013 w liczbach:
Na konferencję zarejestrowało się 440 uczestników z całej Polski oraz z zagranicy, m.in. z Niemiec, Rosji, Ukrainy, Luxemburga i Szwecji.
Podczas konferencji odbyło się 31 wykładów (niemal połowa po angielsku), dwa panele dyskusyjne, 2 sesje warsztatów i 4 konkursy.
W konkursie Developers Showcase pokazano 9 projektów niezależnych, a podczas Games Bonanza w osiem godzin stworzono 5 gier.
Książka konferencyjna zawierała 13 publikacji naukowych.
Kolejna edycja konferencji już za rok w Gdańsku!