Jazz na wiosnę. Rusza 20. edycja Festiwalu Jazz Jantar

Klasyk niestroniący od awangardy - Maciej Sikała; mieszanka etno, post-rocka i jazzu, czyli kolektyw Innercity Ensemble, a może Adam Pierończyk z płytą uznawaną przez krytyków za najlepszy album ubiegłego roku? Podczas 20. edycji Festiwalu Jazz Jantar usłyszymy, co nowego pojawiło się na polskiej scenie jazzowej.
14.03.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl


Rok 2017 jest dla gdańskiej kultury rokiem jubileuszy, a obchodzą je najważniejsze instytucje w mieście: Gdański Archipelag Kultury i Teatr Wybrzeże to już dojrzali 50-latkowie, a Klub Żak świętuje nawet 60. urodziny.

W Żaku hucznego świętowania na razie nie będzie, ale marzec oznacza, że rusza wiosenna edycja Festiwalu Jazz Jantar. To festiwal również z tradycjami, odbywa się po raz dwudziesty, a usłyszmy na nim wszystko to, co najlepsze w polskiej muzyce jazzowej.


Dyskografia Macieja Sikały liczy blisko 50 pozycji
 

Wzorzec z Sèvres jazzowego saksofonisty

Maciej Sikała jest artystą doskonale znanym trójmiejskiej publiczności: wrzeszczanin, wykładowca Akademii Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Statyczny na scenie klasyk, który unika portali społecznościowych, ale nie unika awangardy, czego najlepszym dowodem była jego obecność w jednym z bardziej awangardowych zespołów lat 90. minionego wieku - Miłości.

Dyskografia Sikały liczy blisko 50. pozycji, a na liście jego współpracowników pojawiają się najczęściej nazwiska Piotra Wojtasika, Leszka Możdżera czy Piotra Lemańczyka.

W katalogu wydanym z okazji 20. edycji FJJ czytamy: “mógłby być kimś w rodzaju wzorca z Sèvres jazzowego saksofonisty. Zawsze pozostawał blisko zjawisk świeżych i kluczowych dla rozwoju sceny jazzowej w Trójmieście, której dzisiejszy obraz trudno byłoby sobie bez niego wyobrazić. Jego paleta inspiracji rozpina się od Johna Coltrane’a przez Charlesa Mingusa do Fryderyka Chopina”. Można tylko dodać, że grywał też bossa novę (płyta “Ipanema Rainbow” z 1997 roku).

Muzyk wystąpi z nowym składem a utwory zaprezentowane podczas koncertu skomponował specjalnie na tę okazję.

- Zdecydowałem się na skład większy, który pomógłby zrealizować pewne poczynione przeze mnie założenia harmoniczne i brzmieniowe - mówi Sikała. - To będą tylko moje kompozycje, przy czym zdecydowana większość będzie premierą. Jeden utwór już kiedyś grałem i był także nagrany na którejś z płyt. Będzie także utwór specjalny. W tym roku obchodzimy setną rocznicę urodzin Theloniousa Monka i Magda Renk, szefowa klubu Żak, zapytała mnie, czy nie popełniłbym utworu dedykowanego pamięci tego wybitnego muzyka. Zdecydowałem się i aktualnie także nad tym pracuję.

Ten koncert zostanie zarejestrowany a następnie wydany na płycie, którą będzie można kupić już podczas listopadowej odsłony Jazz Jantaru.
 

Premierowe gdańskie "jazzowanie"

Premierowy materiał na tę edycję Festiwalu Jazz Jantar przygotował też polsko-chilijski (w składzie) zepół Quantum Trio, którego debiutancki album “Gravity” uznano za najlepszy debiut roku 2015 (wg polish-jazz.blogspot.com). Muzycy grają w formule saksofon-pianino-perkusja tworząc nowoczesne trio, brzmią kameralne i oryginalnie, o czym mogliśmy się przekonać w 2012 roku, podczas ich pierwszego występu w Żaku.

Zespół Algorythm tworzą: Emil Miszk – trąbka, Piotr Chęcki - saksofon tenorowy, Szymon Burnos – fortepian, Krzysztof Słomkowski – kontrabas i Sławek Koryzno - perkusja

Formację Algorhythm tworzą z kolei młodzi muzycy związani z Wydziałem Jazzu i Muzyki Rozrywkowej gdańskiej Akademii Muzycznej: trębacz Emil Miszk, saksofonista Piotr Chęcki, pianista Szymona Burnos, kontrabasista Krzysztof Słomkowski i perkusista Sławek Koryzno. Trzech z nich: Miszk, Chęcki i Koryzno wzięło udział w nagraniu albumu “Popular Music”, współtworząc w tej konfiguracji Kamil Piotrowicz Sextet, który to album wielu krytyków uznało za najlepszy album jazzowy 2016 roku.

Zespół Elec-Tri-City pojawi się w Żaku również z nową płytą - “Depth of focus”. Będzie to dziewięć autorskich kompozycji Janusza Mackiewicza, Marcina Wądołowskiego, Dominika Bukowskiego i Grzegorza Sycza w stylu elektronicznego jazz-rocka, w którym odnajdziemy ducha lat 70. Muzycy ci dali się już poznać gdańskiej publiczności w 2012 roku, która doceniła ich wówczas za świeżość, energię i brzmienie przywołujące funkowy groove nie stroniący od współczesnej technologii.

 

Adam Pierończyk zagra w sobotę materiał z najnowszej płyty swojego trio - pt. Monte Albán

Najlepsze granie z Polski

Saksofonista Adam Pierończyk w Gdańsku zagra materiał ze swojej ostatniej płyty "Monte Albán". To 20 płyta w dorobku artysty, przez wielu krytyków zaliczana do grupy najlepszych albumów ubiegłego roku. Do jej powstania zainspirowała muzyków wyprawa do Meksyku, gdzie Pierończyk i Robert Kubiszyn zobaczyli wzgórze Monte Albán. 

- Dotarliśmy wczesnym rankiem, więc tamtejszy kompleks starożytnych piramid, zazwyczaj oblegany przez turystów, świecił pustkami - opowiadał o genezie albumu Pierończyk. - To jedno z najbardziej tajemniczych miejsc, które dane mi było widzieć – ogromna historyczna konstrukcja rozmiarów 60 stadionów piłkarskich, przywiodła mi na myśl antyczne lotnisko dla statków kosmicznych albo plan filmu science-fiction. (...) Aura tego miejsca była ogromną inspiracją dla muzyki.

Na festiwalu usłyszymy też Cracow Jazz Collective - ośmioosobowy zespół muzyków z liderem pianistą Mateuszem Gawędą, którzy wykonają materiał z albumu “No more drama” i jedną z najlepszych krajowych sekcji rytmicznych współpracującą z czołówką polskiej sceny jazzowej, czyli Marcina i Bartłomieja Olesiów. Bracia Oleś uznani za Polskiego Jazzowego Wykonawcę Roku 2016, przez kolegium JazzPRESSu i RadioJAZZ.FM, zagrają wraz z trębaczem Antonim Gralakiem. To z kolei muzyk niełatwy do skategoryzowania: były przedstawiciel off-jazzu, który inspirował min. trójmiejskich yassowców, a dziś jeden z filarów polskiej trąbki, którego grę usłyszeć można na płytach jego różnorodnych formacji, ale też artystów różnych muzycznych stylistyk.
 

Elektroniczny jazz-rocka, w którym pobrzmiewa echo lat 70., to zespół Elec-Tri-City

Niedziela, ostatni dzień festiwalu, zapowiada się na energetyczną bombę. Oprócz zespół Elec-Tri-City na scenie pojawią się myzycy tworzący kolektyw Innercity Ensemble, znani z takich grup jak m.in.: Sing Sing Penelope, Something Like Elvis, Stara Rzeka, Ed Wood, Hati, Grobbing Thristle, Dwutysięczny. “III”, bo tak zatytułowana jest ich nowa płyta, zawiera siedem instrumentalnych kompozycji.

- Mamy świadomość tego, co jest rzeczywiście zaletą naszego brzmienia: mocne, rytmiczne granie, z naciskiem na partie preparowanych gitar i trąbki, trans, elementy muzyczne grane ad libitum, czyli zabawa przestrzenią, taki nasz ambient jako mieszanka etno, post-rocka, jazzu, i kto wie czego jeszcze - przekonuje Wojciech Jachna, współtworzący kolektyw Innercity Ensemble. 

Klub Żak, Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197. Bilety (obejmują dwa koncerty danego dnia) od 15 do 40 zł. 30 zł z Kartą do Kultury.

Program 20. Festiwalu Jazz Jantar (edycja polska)

czwartek, 16 marca, godz. 20 


MACIEJ SIKAŁA SEPTET / LIVE IN KLUB ŻAK

  • Maciej Sikała – tenor, soprano saxophones / Robert Majewski - trumpet, flugelhorn / Grzegorz Nagórski - trombone, euphonium / Tomasz Klepczyński - bass clarinet / Piotr Wyleżoł – piano / Andrzej Święs - double bass / Sebastian Frankiewicz - drums

QUANTUM TRIO / DUALITY: PARTICLES & WAVES

  • Michał Jan Ciesielski – saxophones / Kamil Zawiślak – piano, rhodes / Luis Mora Matus (Chile) - drums

piątek, 17 marca, godz. 20

OLEŚ BROTHERS & ANTONI GRALAK / PRIMITIVO

  • Antoni Gralak – trąbka / Marcin Oleś – kontrabas / Bartłomiej Oleś - perkusja

CRACOW JAZZ COLLECTIVE / NO MORE DRAMA

  • Mateusz Gawęda - fortepian, kompozycje / Cyprian Baszyński – trąbka / Dominik Mietła – trąbka / Marcin Ślusarczyk - saksofon altowy / Sławomir Pezda - saksofon tenorowy / Bartłomiej Prucnal - saksofon barytonowy / Alan Wykpisz – kontrabas / Dawid Fortuna - perkusja


sobota, 18 marca, godz. 20

ALGORHYTHM / MANDALA / Trójmiejska Scena Jazzowa / premiera

  • Emil Miszk – trąbka / Piotr Chęcki - saksofon tenorowy / Szymon Burnos – fortepian / Krzysztof Słomkowski – kontrabas / Sławek Koryzno - perkusja

ADAM PIEROŃCZYK TRIO / MONTE ALBÁN / Polska Scena Jazzowa

  • Adam Pierończyk - saksofon tenorowy i sopranowy, elektronika / Robert Kubiszyn - gitara basowa, elektronika / John B. Arnold – perkusja

niedziela, 19 marca, godz. 20

INNERCITY ENSEMBLE / III / Avant Days

  • Radek Dziubek – electronics, percussion, bells, melodica / Rafał Iwański – granite blocks, darabukka, gongs, bells, rattles, zummara / Wojciech Jachna – trumpet, flugelhorn, cornet, effects / Rafał Kołacki – congas, mridangam, bells, rattles, darabukka, flute, horn, pipes / Artur Maćkowiak – electric guitar, synthesizer, effects / Tomek Popowski – drums, percussion, bells / Jakub Ziołek – baritone guitar, electronics, miniclarinet, electric guitar, poetry

ELEC-TRI-CITY / DEPTH OF FOCUS / Trójmiejska Scena Jazzowa / premiera

  • Janusz Mackiewicz - gitara basowa / Marcin Wądołowski – gitara / Dominik Bukowski – xylosynth / Grzegorz Sycz – perkusja

TV

Budowa basenu we Wrzeszczu jeszcze w tym roku