Link do opisu wydarzenia: Piotr Zioła i Ola Bilińska / LIBELID

Piotr Zioła i Ola Bilińska / LIBELID

Data: 25 marca 2017 r.
Godzina: 20.00
Miejsce: Klub Żak, aleja Grunwaldzka 195/197 Gdańsk
Wstęp: Bilety od 13 zł do 45 zł.
Organizator: Klub Żak

Szczegóły wydarzenia

PIOTR ZIOŁA

„Jeśli ktoś tak debiutuje, to aż strach pomyśleć, co będzie dalej? Jeśli Piotr Zioła pogubi się i przepadnie, to całe Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego powinno w ramach politycznej odpowiedzialności podać się do dymisji. Ale raczej do tego nie dojdzie. Zioła prowadzony jest bardzo roztropnie i mądrze. (…)

Czym Zioła tak zachwyca na "Revolving Door"? Przede wszystkim tym, z czego dał się poznać. Świetną barwą głosu, trochę łobuzerską, delikatnie szorstką jak drobnoziarnisty papier ścierny. Jeśli taki głos opakujemy w podane bez zbędnej egzaltacji i kompleksów aranże całymi garściami czerpiącymi z lat 60. i 70., dorzucimy do tego produkcję na naprawdę światowym poziomie, to otrzymamy właśnie TO. Czyli jeden z jaśniejszych debiutów ostatnimi czasy na polskiej scenie.

(…)
Słabych momentów nie ma "Revolving Door". To doskonale wyważona płyta. Kupuję ją w całości. Pal licho te chórki, jeśli są takie gitary, i skoro sekcja pracuje z takim feelingiem a klawisze rozlewają tak wyważone dźwięki, jakby miały zastąpić smyki (sprawdźcie tytułowy utwór). Mamy więc jedną z lepszych w tym roku płyt w Polsce, mamy jeden z najważniejszych debiutów i gigantyczny apetyt na więcej. Piotrze, nie spierdol tego.”

OLA BILIŃSKA / LIBELID

Ola Bilińska – śpiew, syntezator OP-1, gitara elektryczna, looper / Edyta Czerniewicz – wiolonczela, śpiew / Katarzyna Kolbowska – harfa, śpiew / Kacper Szroeder – trąbka, flugelhorn, śpiew / Michał Moniuszko – kontrabas, mandolina, śpiew

„Liebelid” to cykl pieśni miłosnych w języku jidysz opracowanych przez Olę Bilińską z towarzyszeniem zespołu doświadczonych muzyków z Gdańska, Warszawy i Sejn. Stanowi on kontynuację płyty „Berjozkele – kołysanki i pieśni wieczorne jidysz“, wydana przez Żydowski Instytut Historyczny, która zdobyła tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2014, przyznawany przez Program II Polskiego Radia oraz Folkowej Płyty Roku 2014 w konkursie portalu folk.pl. Projekt „Liebelid”, rozwijający rozpoczęty z Berjozkele wątek nowoczesnych adaptacji muzyki żydowskiej w jidysz, miał swoją premierę w 2015 roku na finale festiwalu Nowa Muzyka Żydowska w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, a rok później został wydany nakładem Żydowskiego Instytutu Historycznego.

W tekstach pieśni wyraźne są wątki z obyczajowości żydowskiej, która silnie wpływała na życie uczuciowe i rodzinne członków społeczności: małżeństwa kojarzone, silne więzy rodzinne, obrazy z codziennego życia – takim, jakie było przed Zagłada. Z drugiej strony teksty takich poetów jak przyjaciółka Brunona Schultza Debora Vogel, czy Mojsze Lejb Halpern, obfitują w obrazy poetyckie o wymiarze uniwersalnym, w którym miłość nie mierzona jest czasem, obyczajowością i pochodzeniem. Są one wciąż zaskakująco świeże i aktualne, ujmują poczuciem humoru i delikatnością nastroju.

W studiu do grupy muzyków znanej z poprzedniego albumu Bilińskiej, Berjozkele, dołączyły harfistka Kasia Kolbowska i wiolonczelistka Edyta Czerniewicz. Już w „Mamenju, lubenju” połączenie brzmień tych instrumentów z trąbką Kacpra Szroedera daje efekt nieziemski, a jeśli dołączyć do tego znaną jeszcze z Babadag słabość Bilińskiej do zapuszczania się w rejony starego 4AD (tutaj skojarzenia z Dead Can Dance wracają co jakiś czas) mamy obraz muzyki niosącej lirykę zawieszoną poza czasem, której powolne podziały rytmiczne odmierza kontrabas Michała Moniuszki. Autorka śmiało idzie w drony (kapitalny In der fincter), albo dokłada do katalogu archiwalnych także nowy motyw: tytułowy utwór napisany przez Raphaela Rogińskiego do tekstu dwujęzycznej przedwojennej poetki Debory Vogel. Wokalowo – dykcja z innej epoki i precyzja niczym u Josephine Foster. To duża, ważna, świetnie wymyślona i dopracowana płyta, której wartość wykracza poza rekonstrukcję zagubionych w przeszłości pieśni, często tradycyjnych, ludowych. To brawurowe ożywienie melodii i tekstów, których dziś już nikt nikomu by w innych warunkach nie zaśpiewał.”

Bartek Chaciński / Polityka

W 2014 r. Bilińska wydała płytę "Berjozkele" z kołysankami w jidysz, a teraz "Libelid", zbiór pieśni miłosnych w jidysz. O uczuciach mówi się: nie wiem, jak to wyrazić, brak mi na to słów. Płyta o miłości stworzona przez Bilińską z poezji opisującej świat, który od ponad 70 lat nie istnieje, jest nowym słownikiem dla miłości napisanym w dawnym alfabecie. Bilińska stworzyła pięcioosobowy zespół muzyków grających na instrumentach akustycznych. To był tylko punkt wyjścia, bo zostali oni wykorzystani np. do śpiewania na kilka głosów. W dodatku tak jak na debiucie liderka sama sporo gra na gitarze i syntezatorach. Temat niby jest jaśniejszy, ale opowieść wciąż krucha i delikatna, momentami mroczna.”

Jacek Świader / Gazeta Wyborcza

Program:
G.20.00 / OLA BILIŃSKA / LIBELID
G.21.30 / PIOTR ZIOŁA

BILETY

13 zł I pula / 23 zł II pula – zniżka* na Kartę Dużej Rodziny
25 zł I pula / 35 zł II pula – ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów
30 zł I pula / 40 zł II pula – super zniżka* na Kartę do Kultury 
35 zł I pula / 45 zł II pula – bez zniżek 

Ostatni dzień sprzedaży I puli: niedziela przed danym koncertem * wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)

Sprzedaż biletów bez zniżek: tickets.klubzak.com.pl

Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00; w soboty i niedziele z seansami dla dzieci kasę otwieramy 30 minut przed seansem).

Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Płatność za bilety i karnety gotówką lub kartą. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, PC Dramę należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert.

Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Koncert bez miejsc siedzących.

W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych.

Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.

 

Miejsce