Link do opisu wydarzenia: Gdańskie Noce Jazsowe

Gdańskie Noce Jazsowe

Data: 25 - 27 lipca 2017 r.
Miejsce: Teatr Leśny, ul. Jaśkowa Dolina 45, Gdańsk Wrzeszcz
Wstęp: Bilet na każdy wieczór koncertowy kosztuje 5 zł, koncert dziecięcy jest bezpłatny
Organizator: Winda – Gdański Archipelag Kultury
Wspieramy to!

Szczegóły wydarzenia

Gdańskie Noce Jazsowe odbędą się w Teatrze Leśnym w Gdańsku Wrzeszczu 25, 26 i 27 sierpnia.

Pierwszego dnia, o godz. 19:00, pod hasłem: „Cały Ten Jazz”, zobaczymy Woodkid Project oraz Milo Kurtisa wraz z orkiestrą NAXOS, natomiast po części koncertowej, film o Nicku Cave’ie „20 000 DNI NA ZIEMI”.

Drugi dzień, to benefis Janusza Mackiewicza  jednego z najlepszych kontrabasistów i gitarzystów basowych w Polsce, który wystąpi w towarzystwie znakomitych muzyków: Zbigniewa Namysłowskiego, Grzegorza Nagórskiego, Macieja Sikały, i innych. Początek: godz. 19:00. Wcześniej, bo o godz. 12:00, odbędzie się koncert pt. "Jazz dla dzieci" w wykonaniu Małgorzaty Szmudy z zespołem.

27 sierpnia, o godz. 19:00, Gdańskie Noce Jazsowe zakończy Projekt "Fantazja Polska” - Włodzimierz Nahorny Sekstet z udziałem Doroty Miśkiewicz.

Wstęp na każdy wieczór koncertowy kosztuje 5 zł, koncert dziecięcy jest bezpłatny. BILETY w sprzedarzy tylko przed koncertami w Teatrze Leśnym.

25 sierpnia CAŁY TEN JAZZ
19:00
wstęp: 5 zł
Woodkid Project

  • Kuba Niewiński - wokal
  • Aleksandra Górska - pianino
  • Zofia Jujka, Magda Domagalska, Hania Rączka - skrzypca
  • Magda Jatkowska - altówka
  • Michalina Sokołowska - wiolonczela
  • Radek Kulesza - trąbka
  • Artur Ostrowski – tuba/puzon
  • Kamil Gibowski - puzon
  • Klaudia Rucińska, Grzegorz Chamera - perkusja
  • Martin Skowroński – elektronika

Milo Kurtis i Orkiestra NAXOS

  • Milo Kurtis – leader; klarnet, głos, instr. perk., trombita
  • Rasm Al.-Mashan - głos
  • Konstantyn Joriadis – keyboards, głos
  • Adeb Chamoun – instr. perk., głos
  • Mateusz Szemraj – oud, saz
  • Michał Łuka – saksofony
  • Paweł Puszczało - bass
  • Adam Lewandowski - perkusja

 

Muzyczne Kino Pod Gwiazdami:
20 000 DNI NA ZIEMI
Reż. Iain Forsyth, Jane Pollard
Czas trwania: 97 min.

26 sierpnia BENEFIS
12:00
wstęp wolny
Jazz dla dzieci

Wystąpi:

  • Mama Go dla dzieci
  • Mama Go (Małgorzata Szmuda) - wokal
  • Grzegorz Sycz Jr - perkusja
  • Hubert Świątek - instrumenty klawiszowe
  • Marcin Bożek - gitara basowa
  • Michał Ciesielski - saksofony

 

19:00
wstęp: 5zł
BENEFIS Janusza Mackiewicza

Wystąpią:

  • Elec-tri-city
  • Janusz Mackiewicz - gitara basowa
  • Dominik Bukowski - xylosynth
  • Marcin Wądołowski - gitara
  • Grzegorz Sycz – perkusja

 

Take It Easy

  • Joanna Knitter - wokal
  • Przemek Dyakowski - saksofon tenorowy
  • Wojciech Staroniewicz - saksofon tenorowy
  • Dominik Bukowski - wibrafon
  • Artur Jurek - hammond, fortepian
  • Janusz Mackiewicz - kontrabas
  • Tomasz Sowiński – perkusja

 

A’FreAk-KomEdA Project

  • Wojciech Staroniewicz - saksofon tenorowy
  • Przemysław Dyakowski - saksofon tenorowy
  • Marcin Janek - saksofon sopranowy
  • Darek Herbasz - saksofon barytonowy
  • Dominik Bukowski - wibrafon
  • Janusz Mackiewicz - gitara basowa
  • Roman Ślefarski -perkusja

 

New Coast

  • Maciej Sikała - saksofon tenorowy
  • Grzegorz Nagórski - puzon
  • Cezary Paciorek - fortepian
  • Janusz Mackiewicz - kontrabas
  • Adam Czerwiński – perkusja

 

Gość specjalny

Zbigniew Namysłowski -saksofon altowy

27 sierpnia ODLOT
19:00
Wstęp 5 zł

Włodzimierz Nahorny Sekstet „Fantazja Polska”

  • Włodzimierz Nahorny – fortepian
  • Dorota Miśkiewicz – wokal
  • Henryk Gembalski – skrzypce
  • Wojciech Staroniewicz – saksofon
  • Mariusz Bogdanowicz – kontrabas
  • Piotr Biskupski – perkusja

Informacje o twórcach:

25 sierpnia CAŁY TEN JAZZ
Woodkid Project

Zespół założony przez 13 młodych ludzi w celu spełnienia wielkiego marzenia małego Człowieka.

Grają nietypową muzykę francuskiego wykonawcy- Woodkida, będącą połączeniem brzmienia orkiestralnego z elektroniką. Synteza ta mimo pozornego dysonansu daje niesamowity efekt i powiew świeżości. Partie do wszystkich utworów rozpisali samodzielnie ze słuchu, wzbogacając je delikatnie o własne aranżacje.

Milo Kurtis i Orkiestra NAXOS

Milo Kurtis polski multiinstrumentalista pochodzenia greckiego, grający na wszelkiego rodzaju instrumentach etnicznych, pochodzących z różnych stron świata. Przygodę z muzyką rozpoczął od występów z Grupą w Składzie na początku lat siedemdziesiątych, grając w niej tak zwaną muzykę intuicyjną, eksperymentalną, z którą wystąpił na Warszawskiej Jesieni. W 1972 roku wspólnie z gitarzystą Wojtkiem Waglewskim założył zespół Ya-Sou, odwołujący się do muzyki etnicznej i folkowej. Od 1975 roku po odejściu Marka Jackowskiego rozpoczął występy w grupie Osjan. W 1975 roku razem z Markiem Jackowskim założył Maanam. Źródło: Wikipedia

NAXOS - połączenie muzyki greckiej i arabskiej z funky i muzyką klasyczną. Znalazły się tu też elementy jazzu i muzyki żydowskiej.

Muzyczne Kino Pod Gwiazdami: 20 000 DNI NA ZIEMI
Reż.
Iain Forsyth, Jane Pollard
Czas trwania: 97 min.

Nick Cave od lat jest jedną z najbardziej fascynujących i enigmatycznych postaci świata muzyki, literatury i filmu. Jego wyjątkowy filmowy portret – „20 000 dni na Ziemi” – czyni go jeszcze bardziej tajemniczym i zmusza nas do odpowiedzi na pytanie, jak wiele dni z naszego życia

naprawdę przeżyliśmy? Co zrobiliśmy z danym nam czasem?

Dzień numer 20 000 w życiu Nicka Cave'a – od dźwięku budzika wczesnym rankiem do nocnego spaceru wzdłuż plaży po koncercie – zamienia się w niezwykły i fascynujący portret artysty.

W swoim filmowym debiucie Jane Pollard i Iain Forsyth łączą fikcję z prawdą, a sprawy publiczne z prywatnymi, by opowiedzieć historię jego życia.

W „20 000 dni na Ziemi” widzimy sceny, w których Cave rozmawia z terapeutą o swoim

dzieciństwie, albo przegląda zdjęcia z szalonych lat, gdy zaczynała się jego kariera. Materiały z sal prób i studiów nagraniowych przeplatane są wypowiedziami muzyków, którzy z nim pracowali: Blixy Bargelda z The Bad Seeds czy gwiazdy pop Kylie Minogue. Widzimy go także w sytuacjach zupełnie prywatnych, gdy w domu ogląda z dzie

mi film lub spotyka się z przyjacielem. Obrazom towarzyszy narracja napisana i czytana przez samego Cave'a, który dzieli się z widzami swoimi poglądami na życie i wprowadza nas w tajniki tworzenia muzyki przy okazji nagrywania płyty „Push the Sky Away”.
Wydarzenie współtworzone ze Stacją Orunia GAK

26 sierpnia BENEFIS

JAZZ DLA DZIECI to projekt muzyczny dla najmłodszych i tych trochę starszych. Utwory autorskie oraz znane, oryginalnie zaaranżowane "przeboje" muzyki dziecięcej, mają oczarować najmłodszą publiczność przyjemną, lecz nie banalną melodią, różnorodnością brzmień i zaskakującą dynamiką. Całości dopełnia jazzowa harmonia. Ambitnie, ale nie za trudno. Teksty, mówiące o bliskich dzieciom sprawach pobudzają wyobraźnię i zachęcają do "ciekawskiego" i odkrywczego spojrzenia na świat.

BENEFIS Janusza Mackiewicza

Janusz „Macek” Mackiewicz – jeden z najlepszych kontrabasistów i gitarzystów basowych w Polsce, od lat 80. stanowi trzon trójmiejskich sekcji rytmicznych. Urodził się w 1957 roku w Gdańsku. Pierwsze muzyczne kroki stawiał jako nastolatek, grając na gitarze basowej w zespole rockowym, działającym przy osiedlowym domu kultury na Przymorzu. W roku 1977 rozpoczął naukę w PSM I stopnia w Gdańsku w klasie kontrabasu u prof. Stanisława Zubla. Równocześnie interesował się muzyką jazzową, często bywał na koncertach. Jako kontrabasista debiutował w big bandzie jazzowym Jerzego Partyki. W roku 1981 doskonalił swój warsztat w zespole New Coast, w którym grali między innymi: Maciej Sikała, Grzegorz Nagórski, Adam Czerwiński, Cezary Paciorek. W roku 1981 i 82 uczestniczył w warsztatach jazzowych w Chodzieży, gdzie pobierał lekcje u Bronisława Suchanka i Zbyszka Wegehaupta.

W roku 1984, będąc uczniem PSM II stopnia, rozpoczął sześcioletnią pracę w orkiestrze Teatru Muzycznego w Gdyni. W tym samym czasie uczestniczył w wielu sesjach nagraniowych dla Radia Gdańsk. Na początku lat 90, jak wielu polskich jazzmanów wyjechał na trzy miesięczny kontrakt zagraniczny, gdzie akompaniował amerykańskim Artystom.

Po powrocie rozpoczął współpracę z Przemkiem Dyakowskim, prowadząc jeden z najlepszych klubów jazzowych w Polsce „Sax Club”. Na corocznych festiwalach jazzowych GSJD organizował jam session, na których grał z wieloma gwiazdami amerykańskiej sceny jazzowej. Równocześnie rozpoczął trwającą wiele lat, współpracę z klarnecistą jazzowym Emilem Kowalskim. W roku 1992 nagrał materiał dźwiękowy do bardzo popularnej obecnie „Szkoły na Bas” Janusza Popławskiego. W tym samym czasie stał się stałym współpracownikiem czasopisma „Gitara i Bas”, dla którego pisał artykuły dotyczące młodych zespołów, oraz sprzętu muzycznego. Lata 90 to również trasy koncertowe, na których grał m.in. z Piotrem Baronem, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Szukalskim, Januszem Muniakiem, Krystyną Prońko, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Jarkiem Śmietaną, Leszkiem Możdżerem. Występował na wielu znanych festiwalach jazzowych takich jak: Sopot Molo Jazz Festiwal, Jazz Nad Odrą, Bielska Zadymka, Gdynia Summer Jazz Days, Komeda Jazz Festiwal, Złota Tarka. Na stronie internetowej www.mayones.pl prowadzi internetowe warsztaty basowe.

W roku 2003 założył własny zespół, z którym nagrał pierwszą autorską płytę z kolędami „W Dzień Bożego Narodzenia”. W styczniu 2008 roku ukazała się jego druga autorska płyta „Frogsville”. W lutym 2009 płyta „Melisa” Przemka Dyakowskiego, w nagraniu której brał udział, zyskała status Złotej Płyty. Pod koniec 2008 roku wspólnie z czołowymi trójmiejskimi muzykami zakłada Stowarzyszenie Muzyków Jazzowych, którego zostaje prezesem. W 2009 roku wydał kolejną autorską płytę „Układ Scalony”. W roku 2011 zakłada zespół Elec-Tri-City z którym nagrywa i wydaje w 2013 roku swoją kolejną autorską płytę „Elec-Tri-City”.

PRZEMEK DYAKOWSKI „Take it Easy” To grupa grająca w stylistyce swingu. Tworzą ją: weteran polskiego jazzu, saksofonista Przemek Dyakowski oraz młodzi, wybitnie utalentowani trójmiejscy jazzmani. Do udziału w koncertach, jako gość specjalny, zapraszany jest znany saksofonista Wojciech Staroniewicz. Zespół występował w wielu polskich klubach: warszawskim Tygmoncie, sopockich – Kawiaretonie i Sfinksie, gdyńskim Uchu a także na festiwalach: Jazz w Lesie w Sulęczynie, Gdańskie Noce Jazsowe, Złota Tarka w Iławie, Zakopiańska Wiosna Jazzowa, Sopot Molo Jazz Festival, Skok Jazz Sopot, Komeda Jazz Festiwal w Słupsku, Jazz w Muzeum (Ostrów Wielkopolski), Festiwal Jazz o Zmierzchu (Olsztyn), Festiwal Jazzu Tradycyjnego (Rybnik), support dla Roda Stewarta w Stoczni Gdańskiej. W maju 2005 r. w sopockim Kawiaretonie zespół nagrał płytę, na którą składają się powszechnie znane i lubiane standardy jazzowe. Krążek ten został dołączony do numeru miesięcznika Jazz Forum i zyskał bardzo przychylne recenzje. Program koncertu obejmuje także nowe utwory, które zostały wydane w 2015 roku na kolejnej płycie pod tytułem „Take It Easy IV”.

WOJCIECH STARONIEWICZ „A’FreaK-aN Project, to projekt muzyczny inspirowany muzyką czarnego lądu. Jest to wirtualna podróż do Afryki. Posługując się własnym językiem i wyobraźnią, artyści tworzą całkiem nową wizję tego bogatego kulturowo kontynentu. 

Elec-tri-city – “Depth Of Focus” Współczesna technologia i tradycja muzyki jazzowej, entuzjazm i pozytywne emocje, kosmiczny drive, wyjątkowy stan skupienia, zupełnie nowe kompozycje, czyli wszystko co jest potrzebne na kolejną autorską płytę w klimacie elektronicznego jazz-rocka. „Kiedy jesienią 2012 roku na scenie gdańskiego klubu Żak pojawiło się czterech trójmiejskich muzyków, by zagrać pierwszy koncert nowego zespołu Elec-Tri-City, powiało sensacją, a z każdą minutą pełnej ekspresji prezentacji stawało się jasne, że otwiera się nowy rozdział historii jazzu w Trójmieście”, Stanisław Danielewicz: Jazz Forum 1-2/2013. Zespół, założony w połowie 2011 roku z inicjatywy Janusza Mackiewicza, tworzą muzycy, którzy przyjaźnią się od wielu lat i współpracują ze sobą w różnych formacjach. Ich doświadczenia, wyniesione z obcowania z akustycznymi instrumentami, nabierają w tym projekcie nowej wartości. Rok 2017 zespół rozpocznie koncertami promującymi najnowszy album „Depth of Focus”.

New Coast

Zespół założony na początku lat 80 przez najzdolniejszych członków big bandu Jerzego Partyki. Początkowo działał przy klubie studenckim Kwadratowa, w późniejszym czacie w gdańskim Żaku. Pierwszy skład zespołu to: Maciej Sikała i Adam Wendt saksofony, Grzegorz Nagórski puzon, Mariusz Buca fortepian, Marek Baranowski kontrabas i Piotr Jankowski perkusja. W 81 roku Marka Baranowskiego zmienił na kontrabasie Janusz Mackiewicz. Z zespołem tym muzycy zdobywali liczne nagrody m in. 1983 roku Grzegorz Nagórski - główną nagrodę na festiwalu Złota Tarka, Mariusz Buca i Maciej Sikała główne nagrody za kompozycje na festiwalu Jazz Jantar. W ostatnim składzie zespołu oprócz Macieja Sikały, Grzegorza Nagórskiego i Janusza Mackiewicza grali również Czarek Paciorek na fortepianie i Adam Czerwiński na perkusji.

 27 sierpnia ODLOT

Włodzimierz Nahorny to postać nie mająca sobie równej na polskiej scenie jazzowej. Pianista, saksofonista, flecista, kompozytor i aranżer muzyki jazzowej, rozrywkowej, teatralnej i filmowej. Jest absolwentem PWSM w Sopocie. Zdobył wiele nagród na konkursach i festiwalach w Polsce i za granicą. Najważniejsze z nich to: I nagroda solistyczna i zespołowa na Jazz nad Odrą 64; II nagroda na Konkursie Młodych Muzyków Jazzowych w Wiedniu w 1966; I nagroda na Festiwalu Jazzowym w Wiedniu 1967, którą odebrał z rąk Duke'a Ellingtona; I nagroda na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu kolejno w 1972 i 1973 r.

Jest kompozytorem najsłynniejszej, powojennej, polskiej piosenki Jej Portret. Ma na swoim koncie współpracę z legendarnym gdańskim BIM-BOMEM, z zespołami Andrzeja Trzaskowskiego, Andrzeja Kurylewicza i wreszcie z Breakoutami w okresie ich największej popularności.

Działające od 1993 r. Nahorny Trio (z Mariuszem Bogdanowiczem na kontrabasie i Piotrem Biskupskim na perkusji) jest bazą wszystkich jego formacji i projektów fonograficznych.

Nahorny Sextet (Dorota Miśkiewicz – wokal, skrzypce, Henryk Gembalski – skrzypce, Wojciech Staroniewicz – saksofon tenorowy i sopranowy, Mariusz Bogdanowicz – kontrabas, Piotr Biskupski – perkusja) jest najdłużej istniejącym sekstetem w historii polskiego jazzu (od 1998 r.). Sextet wykonuje transkrypcje muzyki poważnej (Chopin, Szymanowski, Karłowicz, Paderwski, Maciejewski) będące połączeniem oryginałów z kompozytorską inwencją lidera.

Współpracuje z wydawnictwem Mariusza Bogdanowicza Confiteor, płyty: Nahorny Trio Dolce far niente i nic więcej (2002), Śpiewnik Nahornego (2003) - piosenki Nahornego w wykonaniu Lory Szafran, z triem i orkiestrą smyczkową, m.in. Jej portret, Czas rozpalić piec, Księżyc nad Kościeliskiem), Nahorny Sextet Chopin Genius Loci (2010), zawierająca utwory Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Romana Maciejewskiego i Nahorny Trio HOPE (2014) zawierająca najnowsze instrumentalne kompozycje lidera.

W maju 2009 Włodzimierz Nahorny obronił pracę doktorską pot tytułem Twórczość Fryderyka Chopina jako źródło inspiracji w muzyce jazzowej a w 2013 otrzymał tytuł profesora. Wykłada na Akademii Muzycznej w Gdańsku. W styczniu 2011 r., z rąk prezydenta RP, otrzymał Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.

Włodzimierz Nahorny jest osobowością niedefiniowalną. Jego życiorys to niemal cała historia polskiego jazzu. Od samego początku kariery, od debiutu, wzbudza powszechne uznanie. Wybitny, niepowtarzalny kompozytor, jeden z pierwszych polskich multiinstrumentalistów. Jego idiom to pojęcie tak szerokie jak nieskończony jest wachlarz jego artystycznych dokonań. Jest człowiekiem o niespotykanej wrażliwości i skromności, jednocześnie pełnym energii i nowatorskich koncepcji.

Jego muzyka to poezja i refleksja. Wśród polskich jazzmanów twórca najbardziej słowiański i romantyczny. Przez krytyków nazwany Chopinem jazzu.

Wydarzenie w ramach
JUBILEUSZU 50-lecia Gdańskiego Archipelagu Kultury
Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Gdańska

Patroni medialni:

trojmiasto.pl, gdansk.pl, Radio Gdańsk

Miejsce