Brahmsowskie Ein Deutsches Requiem to absolutnie wyjątkowa realizacja gatunku, która wręcz wymyka się wyznaczonym przez tradycję i liturgię ramom. To jeden z najbardziej niezwykłych utworów religijnej muzyki żałobnej.
Bliższa analiza ujawnia, że tytuł Niemieckie Requiem jest mylący, gdyż tekst niemiecki nie jest wersją łacińskiej mszy za zmarłych. Nie ma on żadnego związku z „klasycznym” katolickim pięcioczęściowym requiem ani też z jego protestanckim odpowiednikiem. Słowo niemieckie w tytule odnosi się wyłącznie do zastosowanego języka. Sam autor pisał zresztą: „Gdy mowa o tytule wolałbym odrzucić określenie niemieckie i odwołać się raczej do pojęcia ludzkie”.
Współczesny Brahmsowi krytyk muzyczny, Eduard Hanslick, którego opinii zawsze bardzo się obawiano, potwierdził wyjątkową wartość tego dzieła: „Od czasu Mszy h-moll Bacha i Missa Solemnis Beethovena nie napisano w tej dziedzinie jeszcze nic, co mogłoby się równać Niemieckiemu Requiem”.
Na scenie, prócz Polskiego Chóru Kameralnego, kierowanego na co dzień przez Jana Łukaszewskiego, wystąpi dwoje solistów: Joanna Kowalska-Pawlikowska (sopran) oraz Adam Krużel (baryton). Przy fortepianie zasiądą Monika Płachta oraz Magdalena Żak de Carvalho, a koncert od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi gościnnie profesor Stanisław Krawczyński, wybitny specjalista w dziedzinie chóralistyki, rektor Akademii Muzycznej w Krakowie.
PROGRAM |
WYKONAWCY |