• Start
  • Wiadomości
  • Zgubiłeś dowód? Magistrat podpowie, co robić. Tak miasto wspiera akcję nieskradzione.pl

Zgubiłeś dowód? Magistrat podpowie, co robić. Tak miasto wspiera akcję nieskradzione.pl

Od 11 maja 2017 roku gdańszczanie odbierający dowód osobisty w urzędzie miejskim otrzymają ulotki z informacjami, jak chronić swoje dokumenty, czym grozi utrata dowodu osobistego i co robić w takiej sytuacji. Tak gdański magistrat włącza się w ogólnopolską akcję edukacyjną nieskradzione.pl
10.05.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Utratę dowodu osobistego należy jak najszybciej zgłosić w urzędzie miejskim i wyrobić sobie nowy dowód

- W ramach Gdańskiego Tygodnia Bezpieczeństwa 11 maja rozpoczynamy akcję edukacyjną dla mieszkańców, podczas której chcemy przypomnieć, że dowód osobisty to ważny dokument, który trzeba chronić - mówi Tomasz Filipowicz kierownik projektu Gdańskie Centrum Kontaktu z Urzędu Miasta Gdańska. - Bardzo wiele osób nie wie, jak postąpić w przypadku zagubienia dowodu czy jego kradzieży, a to są dwie różne drogi. W pierwszym przypadku zgłaszamy zagubienie w urzędzie i wyrabiamy nowy dowód, a w przypadku kradzieży idziemy na policję. W obu przypadkach należy jak najszybciej zastrzec dokument w banku, żeby nikt nie wykorzystał naszych danych.

Czego dowiedzą się mieszkańcy podczas trwającej trzy miesiące akcji? Np. tego, że dokument tożsamości to zbiór danych, cennych także dla złodziei. Dlatego w sposób szczególny należy go chronić. Warto wiedzieć, że wraz z dowodem złodziej kradnie dane, dzięki którym może próbować osiągnąć korzyści majątkowe. Skradziony dowód może posłużyć do wynajęcia mieszkania, zaciągnięcia kredytu, założenia fikcyjnego konta lub zrobienia zakupów przez internet. A to wszystko na rachunek poszkodowanego.

Więcej informacji o konsekwencjach takiej utraty tożsamości można znaleźć na stronie www.nieskradzione.pl. Ta strona to nie tylko informacje, można przez nią bezpłatnie zastrzec swój dowód, dzięki czemu będzie wyłączony z obiegu.    

Dbaj o dowód i wejdź na stronę ogólnopolskiej akcji edukacyjnej nieskradzione.pl

- O swój dowód osobisty warto zacząć dbać już w momencie odbioru dokumentu w urzędzie - dodaje Filipowicz. - Trzeba zawsze mieć go na oku. Pod żadnym pozorem nie można oddawać dowodu osobistego w zastaw, na przykład w wypożyczalniach sprzętu. Dobrym pomysłem jest zadziałanie przed szkodą i skorzystanie z bezpłatnej usługi Biura Informacji Kredytowej, w ramach której również można łatwo zastrzec dowód w razie utraty dokumentu.

Gdy do takiej sytuacji dojdzie, utratę dowodu osobistego należy również jak najszybciej zgłosić w urzędzie miejskim i wyrobić sobie nowy dowód. Zgłoszenia w tej sprawie przyjmowane są w Zespołach Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w Gdańsku w trzech lokalizacjach:

ul. Partyzantów 74,

ul. Nowe Ogrody 8/12

ul. Wilanowska 2.

Więcej informacji na: www.nieskradzione.pl/zastrzeganie-dokumentow




TV

W zoo zamieszkały dwa lemury