Zgubiłeś dowód? Magistrat podpowie, co robić. Tak miasto wspiera akcję nieskradzione.pl

Od 11 maja 2017 roku gdańszczanie odbierający dowód osobisty w urzędzie miejskim otrzymają ulotki z informacjami, jak chronić swoje dokumenty, czym grozi utrata dowodu osobistego i co robić w takiej sytuacji. Tak gdański magistrat włącza się w ogólnopolską akcję edukacyjną nieskradzione.pl

Zgubiłeś dowód? Magistrat podpowie, co robić. Tak miasto wspiera akcję nieskradzione.pl
A
A
data publikacji: 10 maja 2017 r.

Utratę dowodu osobistego należy jak najszybciej zgłosić w urzędzie miejskim i wyrobić sobie nowy dowód
Utratę dowodu osobistego należy jak najszybciej zgłosić w urzędzie miejskim i wyrobić sobie nowy dowód
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

- W ramach Gdańskiego Tygodnia Bezpieczeństwa 11 maja rozpoczynamy akcję edukacyjną dla mieszkańców, podczas której chcemy przypomnieć, że dowód osobisty to ważny dokument, który trzeba chronić - mówi Tomasz Filipowicz kierownik projektu Gdańskie Centrum Kontaktu z Urzędu Miasta Gdańska. - Bardzo wiele osób nie wie, jak postąpić w przypadku zagubienia dowodu czy jego kradzieży, a to są dwie różne drogi. W pierwszym przypadku zgłaszamy zagubienie w urzędzie i wyrabiamy nowy dowód, a w przypadku kradzieży idziemy na policję. W obu przypadkach należy jak najszybciej zastrzec dokument w banku, żeby nikt nie wykorzystał naszych danych.

Czego dowiedzą się mieszkańcy podczas trwającej trzy miesiące akcji? Np. tego, że dokument tożsamości to zbiór danych, cennych także dla złodziei. Dlatego w sposób szczególny należy go chronić. Warto wiedzieć, że wraz z dowodem złodziej kradnie dane, dzięki którym może próbować osiągnąć korzyści majątkowe. Skradziony dowód może posłużyć do wynajęcia mieszkania, zaciągnięcia kredytu, założenia fikcyjnego konta lub zrobienia zakupów przez internet. A to wszystko na rachunek poszkodowanego.

Więcej informacji o konsekwencjach takiej utraty tożsamości można znaleźć na stronie www.nieskradzione.pl. Ta strona to nie tylko informacje, można przez nią bezpłatnie zastrzec swój dowód, dzięki czemu będzie wyłączony z obiegu.    

Dbaj o dowód i wejdź na stronę ogólnopolskiej akcji edukacyjnej nieskradzione.pl
Dbaj o dowód i wejdź na stronę ogólnopolskiej akcji edukacyjnej nieskradzione.pl
Nieskradzione.pl

- O swój dowód osobisty warto zacząć dbać już w momencie odbioru dokumentu w urzędzie - dodaje Filipowicz. - Trzeba zawsze mieć go na oku. Pod żadnym pozorem nie można oddawać dowodu osobistego w zastaw, na przykład w wypożyczalniach sprzętu. Dobrym pomysłem jest zadziałanie przed szkodą i skorzystanie z bezpłatnej usługi Biura Informacji Kredytowej, w ramach której również można łatwo zastrzec dowód w razie utraty dokumentu.

Gdy do takiej sytuacji dojdzie, utratę dowodu osobistego należy również jak najszybciej zgłosić w urzędzie miejskim i wyrobić sobie nowy dowód. Zgłoszenia w tej sprawie przyjmowane są w Zespołach Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w Gdańsku w trzech lokalizacjach:

ul. Partyzantów 74,

ul. Nowe Ogrody 8/12

ul. Wilanowska 2.

Więcej informacji na: www.nieskradzione.pl/zastrzeganie-dokumentow




oprac. AK
oprac. AK (0)
www.gdansk.pl