Zbiorniki pełne ropy. Ruszył gdański terminal naftowy PERN

Z tankowca Stena Arctica przepompowano do potężnych zbiorników ok. 100 tys. ton ropy naftowej. W ten sposób w piątek, 8 kwietnia, zainaugurował swoją działalność terminal naftowy PERN. - Chodzi teraz o zapewnienie maksymalnych przychodów, również dla Gdańska i Pomorza - zapewniają władze spółki.

Zbiorniki pełne ropy. Ruszył gdański terminal naftowy PERN
A
A
data publikacji: 09 kwietnia 2016 r.

Materiały prasowe

Zbiorniki znajdują się sąsiedztwie Portu Północnego - w odległości ok. 1 km na wschód od Twierdzy Wisłoujście, w pobliżu Naftoportu. Jest ich sześć: każdy o pojemności 62,5 tys. m sześć. Obok nich wybudowano cztery zbiorniki przeciwpożarowe, o łącznej pojemności 10 tys. m sześć.

Przepompowanie 100 tys. ton ropy z tankowca Stena Arctica trwało 19 godzin. “Wszelkie instalacje i aparatura działały bez zarzutu” - zapewnia spółka PERN w oficjalnym komunikacie. Ilość ropy naftowej, jaką przepompowano w piątek, odpowiada mniej więcej objętości dwóch z sześciu oddanych do użytku zbiorników.

Budowa rozpoczęła się w kwietniu 2013 r. Całość jak dotąd kosztowała 412 mln zł - łącznie z pompowniami, siecią rurociągów i instalacjami p-poż. Planowana jest rozbudowa terminala o kolejne zbiorniki o łącznej pojemności 325 tys. m sześć. Inwestycja ma być ukończona w 2018 r., jej całkowity przewidywany koszt to 826 mln zł. Wykonawcami były niemal wyłącznie polskie firmy. Zbiorniki, które powstaną w drugim etapie mają być używane nie tylko do magazynowania ropy naftowej, ale także do produktów chemicznych.

“Terminal otworzy Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż będzie można przeładować surowiec do zbiorników terminala, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy” - podkreśla PERN.

Terminal Nafrowy w Gdańsku ma zapewnić możliwość separacji wielu gatunków ropy naftowej, z różnych regionów świata. Ma też umożliwić tańsze zakupy - bowiem będzie można zawierać transakcje na dużo większe dostawy niż do tej pory. Poza tym, dzięki uruchomieniu gdańskiej inwestycji, na polskim rynku mają się pojawić zupełnie nowi dostawcy, co powinno korzystnie wpłynąć na ceny paliw.

- Przed zarządem PERN stoi teraz zadanie nie mniej ważne: optymalne wykorzystanie możliwości tego hubu morskiego, aby zapewnił maksymalne przychody dla PERN, a także wymierne korzyści dla Gdańska, Pomorza i Skarbu Państwa - podkreśla Igor Wasilewski, prezes PERN.

PERN jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Tłoczy ropę naftową rurociągiem Przyjaźń z Rosji - ok. 50 mln ton rocznie - do rafinerii krajowych PKN Orlen i Grupa Lotos, a także do dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau. W Polsce PERN zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej poj. ok. 3,5 mln m sześć.

Na podstawie komunikatu PERN oprac. A.W.

Zobacz też: Uruchomili nowe złoże ropy na Bałtyku. Było dramatycznie