X-meni też chcą pracować. Co z karierą zawodową niepełnosprawnych uczniów?

W dzieciństwie uczyła swoje misie, dziś motywuje pracodawców do zatrudniania osób niepełnosprawnych. Agata Spała, doradca kariery, tłumaczyła niepełnosprawnym uczniom w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku, że warto marzyć, doskonalić się i szukać dobrej pracy.

X-meni też chcą pracować. Co z karierą zawodową niepełnosprawnych uczniów?
A
A
data publikacji: 05 marca 2017 r.

Agata Spała (w środku na wózku) w ZSO nr 8 w Gdańsku mówi uczniom, aby słuchali swoich pragnień i nie bali się ich realizować
Agata Spała (w środku na wózku) w ZSO nr 8 w Gdańsku mówi uczniom, aby słuchali swoich pragnień i nie bali się ich realizować
Fot. gdansk.pl

- Wiele razy słyszałam, że nie dam rady z różnymi sprawami w życiu - mówiła Agata Spała, ekspertka w zakresie zatrudniania ośób niepełnosprawnych, także jak wielu uczniów poporuszająca się na wózku inwalidzkim. - Znajomi pukali się w czoło i pytali: "Po co ci studia, dlaczego w Warszawie, dlaczego pedagogika a nie ekonomia", i w końcu "Po co ci własna firma, kiedy tyle firm sprawnych osób upada?". Ja słuchałam siebie i swoich marzeń, dlatego dziś robię to, co lubię, umiem i mam sukcesy.
 

Wózek inwalidzki nie przeszkadza w studiach

Spotkanie trenerki z niepełnosprawną młodzieżą uczącą się w liceach ogólnokształcących w Gdańsku i uczestnikami kursu kwalifikacyjnego w Centrum Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego Nr 1 miało jeden cel -  zmotywowanie młodych ludzi do kontynuowania nauki, dokształcania się i podejmowania aktywności zawodowej mimo licznych trudności zdrowotnych.

Na spotkanie w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 przy ul. Meissnera 9 przyszli też przedstawiciele Kuratorium Oświaty, PFRONu oraz Państwowego Urzędu Pracy.

- Po liceum zdecydowałam się spełnić swoje marzenia i zdawać na studia - opowiadała Agata Spała. - Mimo różnych przeszkód, momentów utraty wiary skończyłam wymarzoną pedagogikę i uczę. Szkolę pracodawców w kwestii zatrudniania osób niepełnosprawnych i jestem trenerem kariery dla osób niepełnosprawnych. Więc jak szukacie pracy, pamiętajcie by było to coś, o czym marzycie, co was pociąga, w czym moglibyście być dobrzy. Słuchajcie swoich pragnien i nie bójcie się ich realizować. Ja też słyszałam, po co dziewczynie na wózku studia, własna firma. 
 

Uczniowie z Centrum Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego Nr 1 w Gdańsku podczas zajęć komputerowych
Uczniowie z Centrum Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego Nr 1 w Gdańsku podczas zajęć komputerowych
Fot. CKZiU nr 1 w Gdańsku

Jesteśmy jak X-meni, wyjątkowi i możemy dać coś innym

Jakie plany na przyszłość mają niepełnosprawni uczniowie? O czym marzą, czy mają odwagę i siłę starać się o dobrą pracę?

- Ja marzeń mam dużo - mówi Dawid, poruszajacy sie na wózku. - Chciałbym na przykład, aby w każdym miejscu pracy było więcej takich osób jak ja, żeby ludzie nie patrzyli na nas, jak na nienormalnych i dziwnych. My jesteśmy jak X-meni, wyrzutkami których ludzie nie chcieli oglądać, a którzy mieli różne niespotykane umiejętności. My takie umiejętności też mamy i możemy innych nauczyć wielu rzeczy. 

Oliwia marzy o pisaniu artykułów.

Tomek chciałby iść do wojska, bo dobrze strzela.

Paweł marzy o byciu masażystą

Dawid już realizuje jedną ze swoich pasji: prowadzi kanał na youtubie, gdzie wrzuca filmiki opowiadające o swoim życiu codziennym i problemach, z jakimi się boryka. Pracować chciałby w swojej starej szkole, jeszcze nie wie w jakim charakterze. - Może oprowadzałbym gości po szkole - zastanawia się chłopak.

- Niech świat usłyszy o waszych marzeniach - motywowała uczniów trenerka. - Jeśli zostaną tylko w głowie lub sercu, możecie nie spotkać na swojej drodze kogoś, kto pomoże wam w ich realizacji. I kolejna rada, marzycie o tym, żeby zostać np grafikiem komputerowym, nauczycielem, wizażystką? Poszukajcie takich osób wokoło siebie i zapytajcie o ich drogę do zawodu, to pomaga.
 

Praca? To da się zrobić

- To spotkanie to jedno z wielu naszych działań prowadzących do aktywizacji uczniów, żeby już teraz w gimnazjum, liceum myśleli o pracy - mówi Agnieszka Tomasik dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku. - A raczej żeby nie myśleli, że to nie dla nich, że osoba niepełnosprawna ma siedzieć w domu. Spotkanie z panią Agatą jest tak ważne dla nich, bo ona opowiada o sobie, swoich doświadczeniach, jest przykładem że można robić rzeczy, o których się marzy będąc niepełnosprawnym, jeżdżąc na wózku.

W Gdańsku uczniowie z niepełnosprawnościami mogą zdobyć zawód w trzech szkołach zawodowych, przystosowanych do ich potrzeb: mają podjazdy, specjlane windy i łazienki. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mogą korzystać z oferty Zespołu Szkół Specjalnych nr 1 i Zespołu Szkół Specjalnych nr 2. Młodzież z różnego rodzaju niepełnosprawnościami ruchowymi może zdobyć zawód w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 w Gdańsku.

- Kształcenie zawodowe i zdobycie zawodu już po szkole gimnazjalnej skraca o cztery lata czas uzyskania kwalifikacji zawodowych - mówi Dariusz Różycki dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 w Gdańsku - Jednocześnie stwarza możliwości szybszego i realnego wejścia na rynek pracy uczniom z niepełnosprawnością. Nasza szkoła jest jedyną szkołą kształcenia zawodowego w Pomorskim, która odpowiada na potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi. 



Alicja Katarzyńska (0)
www.gdansk.pl
alicja.katarzynska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Alicja Katarzyńska (0)
www.gdansk.pl
alicja.katarzynska@gdansk.pl
więcej tekstów autora