Wybrano 5 koncepcji na podświetlenie dźwigu. Czas na drugi etap konkursu [WIZUALIZACJE]

We wtorek, 17 kwietnia, odbyło się posiedzenie Sądu Konkursowego, który wybrał pięć koncepcji zakwalifikowanych do dalszego etapu konkursu. Do konkursu zgłosiło się 14 autorów, proponując łącznie 24 koncepcje podświetlenia dźwigu.

Wybrano 5 koncepcji na podświetlenie dźwigu. Czas na drugi etap konkursu [WIZUALIZACJE]
A
A
data publikacji: 18 kwietnia 2018 r.
Gdański dźwig stoczniowy będzie miał iluminacje
Gdański dźwig stoczniowy będzie miał iluminacje
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Do czwartku (19 kwietnia) do godz. 9:00 na portalu Trójmiasto.pl odbywa się głosowanie na wybrane koncepcje. Suma głosów w ankiecie przy artykule dotyczącym konkursu będzie stanowiła 20% ostatecznej oceny Sądu Konkursowego.

W najbliższych dniach odbędą się spotkania z wybranymi autorami w celu dopracowania koncepcji. Ostatecznie wybrany projekt poznamy 11 maja.


Lista zakwalifikowanych prac wraz z opisem koncepcji:

  1. Autor: Michał Batorski
Autor projektu - Michał Batorski
Autor projektu - Michał Batorski
Michał Batorski


Opis koncepcji:

Idea iluminacji to przeniesienie na dużą skalę procesu spawania stali. Jest to jedna z głównych czynności w stoczni, dzięki której powstają wielkie obiekty morskie. Celem projektu jest podkreślenie przemysłowego charakteru miejsca i nawiązanie do jego specyfiki. Na konstrukcję dźwigu będzie rzutowana animacja prowadzenia spawu wraz z rozbłyskami świetlnymi. Spawy będą nieregularnymi liniami, które w różnych miejscach dźwigu będą się powoli wić zarysowując jego kształt. Całość instalacji wzbogacana o efekty dźwiękowe wydobyte ze stoczni będzie szła w rytm animacji i błysków świetlnych spawania.

  1. Autorka: Katarzyna Najmajer
Autorka projektu Katarzyna Najmajer
Autorka projektu Katarzyna Najmajer
Katarzyna Najmajer


Opis dwóch wybranych koncepcji:

Charakterystyczna forma dźwigu, jednocześnie łącząca lekkość oraz silę i wytrzymałość. Konstrukcja bez zbędnych elementów, gdzie każde przęsło pełni swoją określoną funkcję. Dźwigi o takiej konstrukcji stanowią mniejszość w grupie dźwigów znajdujących się na terenie Stoczni. Proponowana koncepcji oświetlenia ma za zadanie podkreślić siniejącą konstrukcję i podziały żurawia.

Pierwsza koncepcja zawiera podświetlenie wszystkich elementów, którego konfigurację można modyfikować za pomocą aplikacji znajdującej się na komputerze sterującym. System oświetlenia dźwigu mógłby być dostępny dla artystów współpracujących z muzeum NOMUS, którzy mogliby przygotować własne koncepcje wykorzystania oświetlenia przygotowując aplikacje sterujące. Taki system podłączenia pozwala na wykorzystanie dźwigu od koncertów, widowisk muzycznych oraz ekspozycji. W obliczu zmian zachodzących na terenie projektowanego Młodego Miasta, ważne jest by nie zapomnieć o przemianach ustrojowych jakie zostały "dźwignięte" na terenie Stoczni Gdańskiej, a zapoczątkowane przez 21 postulatów MKS. Dodatkowy element w postaci napisu 21xTAK w nowoczesnej formie przypomina o tradycji tego miejsca.

Druga koncepcja pokazuje jedynie włączone oświetlenie podkreślające główne linie dźwigu.

Wodoodporne taśmy Led podkreślające kształt i konstrukcję dźwigu montowane do elementów dźwigu. Moduły zasilające do taśm ledowych dostępne do ilości i długości taśm. Taśmy ledowe podłączone do pytki PixLite firmy Advatek lub podobna pokazującej sygnały z komputera i sterującej oświetlenie. Komputer umieszczony bezpośrednio w kabinie sterującej dźwigu lub w pobliskim planowanym muzeum.

  1. Autorzy: Kaja Pobereżny, Michał Podgórczyk oraz Grzegorz Skowroński, Skylark Lighting
Autorzy projektu Kaja Pobereżny, Michał Podgórczyk oraz Grzegorz Skowroński, Skylark Lighting
Autorzy projektu Kaja Pobereżny, Michał Podgórczyk oraz Grzegorz Skowroński, Skylark Lighting
Kaja Pobereżny


Opis koncepcji:

Instalacja świetlna w formie zwisu - lampy, zawieszonej na ramieniu dźwigu. Oprawa skierowana jest w dół, tworząc świetlny parasol, pod którym zbierają się przechodnie. Dodatkowe reflektory z boku oprawy rzucają na konstrukcję zalewowe światło. Światło zalewowe o temperaturze barowej 6000K, światło pod kloszem lampy o temperaturze 2000K, ma nawiązywać do zachodu słońca albo barwy ogniska. Klosz wykonany z blachy, ocynkowany i malowany proszkowo, średnica 300 cm, wysokość 300 cm. Klosz stabilizowany odciągami.

  1. Autorzy: Piotr Tomaszkiewicz, Anna Czarzasta, Fundacja Fale Kultury
Autorzy projektu Piotr Tomaszkiewicz Anna Czarzasta
Autorzy projektu Piotr Tomaszkiewicz Anna Czarzasta
Piotr Tomaszkiewicz


Opis koncepcji:

Idea: oświetleniowe skorelowanie struktury dźwigu ze stoczniowym symbolem jakim są spawacze i spawanie. Zaproponowane oświetlenie Led (z możliwością sterowania poszczególnymi diodami) umieszczono w rantach profili, z których złożona jest konstrukcja dźwigu. Dzięki temu jego struktura zostaje podświetlona przy jednoczesnym zachowaniu wyodrębnienia poszczególnych elementów sylwetki całej konstrukcji.

W domyślnym scenariuszu Stocznia światło pulsuje uwypuklając elementy dźwigu (wieża, słup, ramię) oraz synchronizując się z dźwiękami pracy stoczni płynącymi z głośnika.

W sekwencyjnym scenariuszu Spawanie oświetlenie imituje pracę spawarki. Dźwig podświetla się stopniowo od dołu na biało (wieża), następnie rozgrzewa się obrotowy słup (oświetlenie gradientowo przechodzi w czerwień) by dojść poprzez ramię dźwigu aż do jego końca i spowodować wybuch iskier (Led imitujące strumień iskier). Towarzyszą temu dźwięki urządzeń spawalniczych oraz strumienia iskier wydobywające się z głośnika.

Scenariusz Niepodległość umożliwia także podświetlenie dźwigu w barwach biało-czerwonych.

  1. Autorka: Marta Waczyńska
Autorka projektu Marta Waczyńska
Autorka projektu Marta Waczyńska
Marta Waczyńska


Opis koncepcji: Światło czasu

W koncepcji duży nacisk został położony na wyeksponowanie za pomocą scenariusza oświetleniowego tzw. "ducha miejsca", czyli skłonienie do refleksji nad tożsamością, historią oraz rozwojem Młodego Miasta w Gdańsku. Subtelnie podświetlenie wnętrza dźwigu podkreśla świadomość tożsamości miejsca oraz chęć wypełnienia, tchnięcie nowego ducha, życia na teren Młodego Miasta z poszanowaniem istniejącej formy i zabudowy tego miejsca. Iluminacja jest wyrazem nowego bijącego serca centrum młodego miasta Gdańska jednocześnie nawiązując ściśle do historii poprzez podkreślenie konstrukcji dźwigu.

Sugestie konstrukcyjne: Podświetlenie zostało wykonane za pomocą lamp punktowych, mocowanych bezpośrednio do konstrukcji dźwigu. Zostały umieszczone: w części trzonu (po 4 sztuki na 7 poziomach), w części ramienia (po 1 sztuce przy każdej tralce), w części szczytu (po 4 sztuki na 4 poziomach) oraz zwieńczenie (1 reflektor). Zastosowane nieuiszczenie lamp na kilku poziomach na całej konstrukcji pozwala na możliwość przeprowadzenia scenariuszy oświetleniowych o różnym natężeniu oświetlenia (np. w postaci pasów poziomych lub pionowych). Dodatkową zaletą proponowanej iluminacji jest wertykalizm, skupienie oświetlenia oraz brak efektu emisji światła na okoliczne domy mieszkalne.


W skład komisji weszli przedstawiciele:

  • Fundacji Gdańskiej – Paweł Buczyński
  • Gminy Miasta Gdańska – Izabela Małuszek
  • Gdańskiej Organizacji Turystycznej – Michał Brandt
  • Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni – Małgorzata Kolesińska
  • Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska - Agnieszka Owczarczak, Marek Bumblis
  • Trojmiasto.pl – Maciej Korolczuk
  • Shipyard City Gdańsk Sp. z o.o. i Młodego Miasta – Andrzej Kwiatkowski

 

Milena Mieczkowska (0)
Urząd Miejski w Gdańsku
Fundacja Gdańska
więcej tekstów autora
Milena Mieczkowska (0)
Urząd Miejski w Gdańsku
Fundacja Gdańska
więcej tekstów autora