PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Wkrótce rusza tramwaj na Piecki-Migowo - zmiany w komunikacji miejskiej

Wkrótce rusza tramwaj na Piecki-Migowo - zmiany w komunikacji miejskiej
4, 5 kilometrów podwójnych torów, 8 przystanków – w tym pierwszy w Gdańsku PAT – wspólny peron autobusowo tramwajowy , a do tego m.in. przebudowa pętli Siedlce, skrzyżowania ulic Piekarniczej i Rakoczego i budowa estakady łączącej linię tramwajową z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - to efekt trwającej 21 miesięcy i kosztującej 226 milionów złotych inwestycji realizowanej przez spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne. Planowany termin zakończenia budowy to 30 września.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Nowa linia tramwajowa, łącząca Śródmieście Gdańska z dzielnicą Piecki - Migowo, to inwestycja realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etapu – III B. Linia przebiega od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku Brętowo Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdzie po raz pierwszy w Polsce zastosowano rozwiązanie umożliwiające przesiadkę z tramwaju do pociągu na tym samym peronie. Obejmuje także odgałęzienia od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej.

Przypomnijmy: budowa kolejnej już nowej linii tramwajowej w Gdańsku trwała od jesieni 2013 roku (umowę z wykonawcą - konsorcjum firm MTM Gdynia oraz Rajbud Tczew podpisano 12 listopada). Inwestycję podzielono na dwa zadania - budowę odcinka  od Pętli Siedlce do przystanku PKM Brętowo, oraz budowę odnogi w ulicy Bulońskiej. Całkowity koszt tej inwestycji to prawie 226 mln zł, z czego 122 mln zł to dofinansowanie z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Najłatwiej dostrzegalną częścią inwestycji jest zdecydowanie linia tramwajowa, ale zakres prac obejmował dużo więcej zadań. W ramach projektu całkowicie przebudowano skrzyżowanie ulic Piekarniczej i Rakoczego. Pętla Siedlce zmieniła się w węzeł integracyjny, uwzględniający ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy, a wzdłuż ul. Nowolipie - Rakoczego pojawiła się droga rowerowa. Inwestycja obejmowała też budowę obiektów inżynierskich, w tym murów oporowych, estakad, przepustów, oraz przebudowę sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w ulicach Kartuska, Schuberta, Nowolipie i Rakoczego.

Zakończenie robót planowano na 30 września. Ostatni miesiąc realizacji inwestycji to przede wszystkim prace wykończeniowe i porządkowe.

Nową linię tramwajową obsługiwać będzie pięć najnowocześniejszych i najładniejszych w Polsce tramwajów PESA Jazz Duo.

Tramwaje PESA Jazz Duo są w całości niskopodłogowe i wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Każdy pojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, osób niewidomych i niedowidzących. Wszystkie przyciski zostały opisane w języku Braille`a. Każdy pojazd ma też system komunikacji głosowej. Pojazdy kosztowały 54 mln zł. Zakup był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.

Po wprowadzeniu do ruchu pięciu nowych tramwajów PESA Jazz Duo, flota tramwajowa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku liczy 125 pojazdów, z czego 95 to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową. Stanowi to 76% całego taboru tramwajowego. Pod tym względem Gdańsk jest najlepszy w całej Polsce. Dla porównania w Warszawie wskaźnik ten wynosi 46%, w Krakowie 43%, a w Poznaniu 39%.

Otwarcie nowo wybudowanej linii tramwajowej powoduje szereg zmian w funkcjonowaniu dotychczasowych linii tramwajowych i autobusowych. ZOBACZ SZCZEGÓŁY (31.74 KB)

Michał PiotrowskiUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaBiuro Prasowemichal.piotrowski@gdansk.gda.pl
Michał Piotrowski - najnowsze