• Start
  • Wiadomości
  • Umowa na budowę nowego wiaduktu Biskupia Górka podpisana. Ma być gotowy latem 2019 roku

Umowa na budowę nowego wiaduktu Biskupia Górka podpisana. Ma być gotowy latem 2019 roku

W poniedziałek, 5 marca, na Biskupiej Górce przy ul. Biskupiej 4, w siedzibie lokalnego stowarzyszenia "WAGA", podpisano umowę z firmą Budimex na realizację nowego obiektu łączącego centrum miasta z jego południowymi dzielnicami i Pruszczem Gdańskim. Inwestycja, zgodnie z umową, powinna być gotowa w lipcu 2019 roku.
05.03.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W poniedziałek podpisano umowę na budowę wiaduktu Biskupia Górka. Na zdjęciu (od lewej): Jakub Długoszek z firmy Budimex, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska

Powstaną dwa nowe wiadukty, parking na blisko pół tysiąca aut, do tego przebudowane zostaną fragmenty sąsiednich ulic, m.in. Zaroślak, Toruńskiej, Okopowej czy Nowe Podwale Grodzkie.

Pierwsze prace powinny rozpocząć się za około trzy tygodnie. Wcześniej powinny ustąpić mrozy, a Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska musi przekazać wykonawcy plac budowy. Powinno to nastapić w ciągu dwóch tygodni od podpisania umowy.

- Następna kwestia to wycinka drzew, zwłaszcza w miejscu, w którym powstać ma parking. Skończył się już okres lęgowy. Musimy więc przygotować stosowne dokumenty i sprawdzić, czy w tych drzewach nie ma w tej chwii żadnych gniazd ani ptaków – przyznaje Jakub Długoszek, dyrektor rejonu w firmie Budimex S.A.

To będzie dość skomplikowana inwestycja - pod wiaduktem sąsiadującym m.in.z urzędami: Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz przystankiem SKM Śródmieście, każdego dnia przejeżdżają setki pociągów. W trakcie zaplanowanych prac ruch kolejowy nie będzie wstrzymany.

- I jest to spore utrudnienie. Może trudno to sobie wyobrazić, ale pociągi przejeżdżają pod tym wiaduktem z prędkością 100 km/h. To główna magistrala kolejowa prowadząca ruch na południe Polski. Jesteśmy już po rozmowach z kolejarzami, i wiemy, że ograniczenia w ruchu pociągów mogą być naprawdę niewielkie – przyznaje Długoszek.


Budowa wiaduktu powinna zakończyć się, zgodnie z umową, w lipcu 2019 r.

Kolejną kwestią będzie pogodzenie tej inwestycji z transportem w Trójmieście i poprowadzenie jej tak, by była jak najmniej odczuwalna dla mieszkańców. Warto odnotować w tym miejscu, że każdego dnia przez wiadukt przejeżdża około 50- 60 tysięcy samochodów.

- Nastawiamy się głównie na pracę w dzień, ale pewne zadania, ze względu na procesy techonologiczne, będziemy wykonywać też w nocy – zaznacza dyrektor rejonu Budimex S.A.

Prace rozpoczną się od wycinki drzew, a także prac rozbiórkowych. W miejscu, w którym obecnie znajduje się parking, powstanie z kolei wielki wykop, a w nim – w najbliższych miesiącach - parking wielopoziomowy.

- Miejsce, w którym rozpocznie się budowa parkingu, jest jednocześnie miejscem fundamentów pod nowe estakady. Są to więc "naczynia połączone" – tłumaczy Długoszek.

Sporym wyzwaniem dla wykonawcy mogą się też okazać... znaleziska archeologiczne, na które w tej części miasta napotyka niemal każdy budowniczy.

- W pierwszej fazie inwestycji wykonawca musi się uporać z "archeologią". Zakładamy, że znaleziska mogą pojawić się w zwłaszcza w miejscu, gdzie stanąć ma nowy parking – przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor generalny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, nie ukrywa, że ten wiadukt dość długo czekał na swoje "nowe życie". 


W ramach inwestycji powstanie m.in parking na blisko 500 samochodów

- On jest w złym stanie - zaznacza prezydent Adamowicz. - Regularnie przeprowadzamy techniczną kontrolę wszystkich obiektów inżynieryjnych na terenie miasta. Już w latach 2007 - 2014 staraliśmy się pozyskać środki unijne na ten cel. Wówczas nie udało się. Co ważne, ta inwestycja zakłada budowę nie tylko samego wiaduktu, ale też odcinków dojazdowych do niego. Będzie on bardziej "przejezdny" i komfortowy, zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Myślę, że będzie służył mieszkańcom przez co najmniej 40, 50 lat - dodaje.

Wiadukt Biskupia Górka znajduje się w ciągu ul. Trakt Św. Wojciecha i stanowi główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta. Istniejący obiekt zostanie rozebrany, a w jego miejsce zbudowane zostaną nowe, także w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha. W ramach tego projektu powstanie też nowy układ drogowy, który obejmie rejonu od ul. 3 Maja do ul. Augustyńskiego. Równocześnie budowany będzie parking wielopoziomowy przy ul. Okopowej. Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Miasto Gdańsk na przebudowę wiaduktu otrzymało dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 113,9 mln zł - z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zgodnie z przygotowanym projektem istniejący wiadukt zostanie rozebrany, a wybudowane zostaną dwa nowe, trzyjezdniowe. Kierowcy nie muszą się jednak martwić o zamknięcie tego odcinka dla ruchu kołowego. Zgodnie z planem budowa nowego obiektu rozpocznie się od strony wschodniej, a w tym czasie ruch drogowy odbywać się będzie po istniejącym wiadukcie. Kiedy estakada będzie gotowa, wówczas na nią zostanie przeniesiony ruch, a w miejsce rozebranego, istniejącego obecnie, obiektu zostanie zbudowany drugi nowy.

Realizowana inwestycja wymusi jednak pewne zmiany w organizacji ruchu w tej okolicy. Szczegóły mają być znane w ciągu 1,5 tygodnia. 

Więcej informacji na temat inwestycji na stronie DRMG.


TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę