Trójmiasto rowerami stoi. Ma być jeszcze lepiej - kiedy?

Największy w Polsce projekt rowerowy o charakterze komunikacyjnym - “Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej” - zdobył tytuł TOP Inwestycja Komunalna 2016. Zrealizowany przez trzy gminy, zintegrował istniejące trójmiejskie sieci dróg rowerowych w jeden ułatwiający komunikację system. Na tym nie koniec topowych inwestycji rowerowych.
28.05.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Rowerowe Trójmiasto integruje się stopniowo od dawna. Pięć lat temu setki rowerzystów wyruszyły z Wejherowa, Gdyni i centrum Gdańska, by spotkać się na Żabiance. Był to XV Wielki Przejazd Rowerowy ulicami metropolii.

- Od wielu lat konsekwentnie realizujemy program budowy nowoczesnych dróg rowerowych, dzięki którym mieszkańcy i turyści mają możliwość korzystania z roweru jako alternatywnego środka transportu miejskiego oraz uprawiania turystyki rowerowej - zaznacza Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska. - Obecnie sieć wszystkich tras rowerowych i ulic o ruchu uspokojonym wynosi w Gdańsku już 570 km. By zwiększyć dostępność i integrację istniejącej na terenie Trójmiasta sieci dróg rowerowych w jeden, ułatwiający komunikację system, wspólnie z Sopotem i Gdynią, zrealizowaliśmy kompleksowy program rozwoju dróg rowerowych. W efekcie, w Gdańsku, Gdyni i Sopocie powstały 42 km dróg rowerowych. Dzięki temu projektowi usługi komunikacyjne, rekreacyjne i turystyczne oferowane przez nasze miasta uzyskały całkowicie nowy wymiar i trwałe podstawy zrównoważonego rozwoju.

Gdańsk - lider do naśladowania

Wraz z przyrostem infrastruktury idzie dynamiczny wzrost ruchu rowerowego. Na dwóch najbardziej popularnych drogach rowerowych - Al. Zwycięstwa i Pas Nadmorski - wybudowanych w ramach projektu trójmiejskiego, rocznie przejeżdża prawie 2 mln rowerzystów. W gdańskiej kampanii „Rowerowy Maj” blisko 70 procent uczniów gdańskich szkół podstawowych dojeżdża na zajęcia rowerami. A w Europejskiej Rywalizacji Miast (ECC), w której Gdańsk z powodzeniem broni tytułu lidera, mieszkańcy wykręcają rowerami ponad 20-30 tys. km każdego dnia.

Rowerowy styl życia? Tak, wiele trójmiejskich rodzin nie wyobraża już sobie, by mogło być inaczej.

W ramach projektu „Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej” na terenie Trójmiasta powstało 37 dróg rowerowych o łącznej długości 42 km, w tym w Gdańsku blisko 27 km (Oliwa-Przymorze-Zaspa, Wrzeszcz-Morena, Gdańsk Śródmieście i Suchanino, Brzeźno-Nowy Port, Stogi-Sobieszewo- Rudniki). Trasy rowerowe wybudowane zostały wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych. Łączą one dzielnice peryferyjne z centrum miasta oraz inne uczęszczane przez rowerzystów lokalizacje tworzące ciągły system tras rowerowych w miastach.

Ponadto, w celu wzmocnienia transportowego charakteru dróg rowerowych, wybudowanych zostało także 14 węzłów integracyjnych typu „bike&ride”, w tym w Gdańsku - w 9 lokalizacjach: przystanek SKM Gdańsk Żabianka, stacja PKP Gdańsk Oliwa, Brzeźno (plaża), Opera Bałtycka, stacja PKP Gdańsk, stacja PKP Gdańsk Główny, przystanek SKM Gdańsk Orunia, przystanek SKM Gdańsk Uniwersytet (Przymorze), przystanek SKM Gdańsk Zaspa.

Jeżdżą wszystkie grupy wiekowe. Na inauguracji tunelu pod Martwą Wisłą, na rowerach stawiły się tłumy - nie tylko gdańszczan.

- Najczęstszą lokalizacją węzłów integracyjnych jest sąsiedztwo Szybkiej Kolei Miejskiej, czyli środka transportu łączącego całą Aglomerację Trójmiejską, co ułatwia sprawne połączenie komunikacyjne. Z SKM korzysta rocznie ponad 35 mln osób – mówi Remigiusz Kitliński pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej. - W ramach projektu powstało także dodatkowo 10 parkingów uzupełniających, chcieliśmy w ten sposób umożliwić rowerzystom bezpieczne pozostawienie roweru w lokalizacjach będących docelowymi punktami podróży.

W Gdańsku monitorowane parkingi powstały przy gdańskim zoo, na Targu Węglowym, na Stogach i Jelitkowie przy plaży, na Placu Zebrań Ludowych i Moście Zielonym.

Całkowita wartość projektu wynosiła ok. 75 mln zł, w tym dofinansowanie UE - ok. 47 mln zł.

4. generacja - do wypożyczenia

- Inwestycja ta stworzyła solidne podstawy dla dalszych działań na rzecz nowoczesnej i ekologicznej infrastruktury transportowej oraz tworzenia kompleksowej oferty turystycznej dla trójmiejskiej metropolii. Co ważne, z poszanowaniem dla środowiska naturalnego oraz opartej na posiadanych przez gminy zasobach. I tak, wraz z 15 samorządami przygotowujemy się obecnie do realizacji projektu budowy systemu roweru metropolitalnego. Do dyspozycji mieszkańców i odwiedzających nas turystów oddać chcemy nowoczesne rowery 4. generacji. Wypożyczanie takiego roweru ma być maksymalnie proste i dostępne. Zaletami takiego systemu są integralność z urządzeniami mobilnymi, lepsza synchronizacja z komunikacją zbiorową oraz większa liczba dedykowanych parkingów - informuje Piotr Grzelak.

Pod względem rowerowym Gdańsk jest liderem w skali kraju. Akcja Rowerowy Maj sprawia, że szkoły zbliżają się do standardów holenderskich. Chodzi teraz o to, by tak to wyglądało w całej metropolii.

Chęć przystąpienia do projektu roweru metropolitalnego wyraziły: Sopot, Gdynia, gmina Kartuzy, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto Puck, miasto Reda, miasto Rumia, gmina Sierakowice, gmina Somonino, gmina Stężyca, Tczew i gmina Władysławowo. Uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego planowane jest wiosną 2018 roku.

Konkurs Top Inwestycje Komunalne organizowany jest przez serwis Portalsamorzadowy.pl i Grupę PTWP. Jak podkreślają organizatorzy - celem konkursu jest wskazanie najlepszych praktyk inwestycyjnych oraz docenienie tych, którzy osiągnęli inwestycyjny sukces, dzięki odważnym, prorozwojowym decyzjom.

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej