Terminal kontenerowy ma nowe nabrzeże - Gdańsk liderem na Bałtyku i silnym portem w Europie

Zakończyła się budowa drugiego głębokowodnego nabrzeża T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Jego uroczyste otwarcie odbyło się w poniedziałek 24 października 2016 r. Dzięki inwestycji roczna zdolność przeładunkowa terminalu zwiększy się do 3 milionów TEU, co pozwoli mu walczyć o pozycję lidera z największymi terminalami w Europie.

Terminal kontenerowy ma nowe nabrzeże - Gdańsk liderem na Bałtyku i silnym portem w Europie
A
A
data publikacji: 24 października 2016 r.

Drugie głębokowodne nabrzeże T2 w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk jest już gotowe na przyjęcie pierwszego statku.
Drugie głębokowodne nabrzeże T2 w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk jest już gotowe na przyjęcie pierwszego statku.
Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

- Jesteśmy dumni, że DCT jest liderem wprowadzającym innowacyjne rozwiązania do modelu logistycznego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej - podkreślał w listopadzie 2014 roku prezes zarządu DCT Gdańsk S.A. Maciej Kwiatkowski, zapowiadając rozbudowę najnowszego i najnowocześniejszego polskiego terminalu kontenerowego, i otwarcie drugiego głębokowodnego nabrzeża.

Budowa T2 ruszyła na początku 2015 roku. Jako główny powód planowanej inwestycji Kwiatkowski podał wzrost zapotrzebowania na bardziej wydajne i ekonomiczne rozwiązania transportowe w regionie Morza Bałtyckiego „zdolne skutecznie konkurować z usługami w portach Europy Północnej”.

Teraz gdański terminal jest już gotowy do użytku. - Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europu - mówił Maciej Kwiatkowski podczas uroczystego otwarcia inwestycji 24 października 2016 roku.

Budowa pochłonęła 290 mln euro. Środki na sfinansowanie projektu pochodziły z zasobów własnych spółki, a także kredytów udzielonych przez konsorcjum banków polskich i zagranicznych przy aktywnym udziale Akcjonariuszy DCT Gdańsk S.A.

Nowe nabrzeże ma długość 650 metrów i zostało wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS, umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20,000 TEU. Co ciekawe, konstrukcje o wysokości 133 m n.p.m. są jednymi z najwyższych konstrukcji w Gdańsku. Dzięki nim oraz piętnastu w pełni zelektryfikowanym suwnicom placowym eRTG, wspomaganym w operacjach przez ponad trzydzieści nowych ciągników terminalowych, zdolność przeładunkowa terminalu zwiększyła się z 1,5 miliona TEU rocznie do 3 milionów TEU. Może mu to w przyszłości zapewnić pozycję lidera wśród największych terminali w Europie.

Jak zapewniają już teraz zarządcy terminalu w Gdańsku, inwestycja może przynieść jednak więcej korzyści, i to jeszcze w tym roku. Nie tylko Portowi Gdańsk, ale i Skarbowi Państwa. - Projekt T2 przełoży się na wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT, ceł oraz akcyzy. Można założyć, że już w 2016 roku kwota ta przekroczy 6 miliardów złotych - zapowiada Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk S.A.

Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora