• Start
  • Wiadomości
  • Suchą stopą przez Motławę. Wykonawca nie zwalnia tempa przy budowie kładki na Ołowiankę

Suchą stopą przez Motławę. Wykonawca nie zwalnia tempa przy budowie kładki na Ołowiankę

Pogoda sprzyja, więc systematycznie powstają kolejne elementy przyszłej kładki nad Motławą. Postępy prac można śledzić na bieżąco dzięki kamerze zamontowanej przez nasz portal w sąsiedztwie inwestycji. Mamy też zdjęcia z Zawiercia, gdzie powstaje konstrukcja stalowa zwodzonego przęsła nowego mostu. Zobacz, co obecnie dzieje się na placu budowy!
15.12.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Tempo prac jest dobre. Nową kładką na Motławie powinniśmy przejść w połowie 2017 r.

- Wykonano już montaż zbrojenia, a także deskowanie ścian maszynowni i sterowni. W ostatnich dniach wykonawca rozpoczął betonowanie ścian budynków. Od strony ul. Wartkiej, gdzie zostanie usytuowany stały element kładki, montowane jest podparcie tymczasowe pod poprzecznicę podporową. W tym celu wykonano wykop i ułożono beton wyrównawczy – tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Równolegle do prac prowadzonych w Gdańsku, w halach produkcyjnych przedsiębiorstwa Intercor w Zawierciu, które jest generalnym wykonawcą inwestycji, wytwarzana jest konstrukcja stalowa kładki. To tam gięte są obecnie blachy kortowe i przygotowywana jest konstrukcja płyty pomostowej.

Obecnie trwa budowa sterowni i maszynowni przyszłego mostu

Nadmotławski krajobraz w okolicach wyspy Ołowianka zmienia się od kilku miesięcy. W ostatnim czasie wykonano tu między innymi trzy podpory oraz tzw. kierownice toru wodnego, które zabezpieczać będą konstrukcję mostu przed ewentualnym uszkodzeniem przez przepływające statki. Wbito bądź wkręcono tu ponad 50 pali. Zanim rozpoczęto budowę samej sterowni, wykonano wcześniej m.in. komorę technologiczną ze ścianki szczelnej oraz betonowy korek, czyli wzmocnienie tej części dna Motławy, w której powstaje obiekt. Na wybudowanych podporach nr 1 oraz nr 2 przeprowadzono z kolei próbne obciążenia pali.

Przy nabrzeżu powstaje też budynek techniczny stacji transformatorowej. Na przełomie roku instalowane będzie tu przyłącze wodociągowe, kanalizacja sanitarna i deszczowa oraz instalacja teletechniczna.

Kładka, zgodnie z planem, już w maju 2017 r. połączy dwa brzegi Motławy - w okolicy ul. Grodzkiej, w rejonie dawnego zamku krzyżackiego, oraz przy gmachu filharmonii.

Konstrukcja stalowa mostu dotrze do Gdańska na początku przyszłego roku, najprawdopodobniej drogą wodną, na barkach. Zobaczcie, jak wygląda na etapie przygotowań:

Parametry techniczne obiektu:
- długość całkowita: 70,5m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m 
- spadek poprzeczny – daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m 



Parametry żeglugowe:
- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut

Zobacz, co się dzieje obecnie na budowie


Przeczytaj także:

Budowa kładki na Ołowiankę. Na Motławie coraz więcej pali

TV

Trzeci mikrolas w Gdańsku. Wspólne sadzenie w Pieckach - Migowie