Spróbuj to policzyć! Tunel w liczbach: od 11 do 500 000

Już jutro dzień otwarty tunelu pod Martwą Wisłą. Prezydent Gdańska zaprasza mieszkańców od godz. 9 do 18 na spacer, bieg, bądź przejażdżkę rowerową tunelem. Kto lubi liczby, może też przestudiować te dane.
22.04.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Tunel, jeszcze w czasie ostatnich prac wykończeniowych, na początku 2016 r.


Unikalny, wyjątkowy, pierwszy taki w Polsce! Tunel drogowy - dwie rury - drążony pod rzeką, w mokrym podłożu. Szerszy niż warszawskie metro.

Przypomnijmy sobie kalendarium: maszyna do drążenia tunleu, typu TBM, nazwana pieszczotliwie Damroką, została przywieziona w częściach ze Schwanau w Niemczech, do Gdańska, w październiku 2012 roku.

Operacja scalania maszyny na placu budowy rozpoczęła się w styczniu 2013 r. Od marca do listopada 2013 trwały prace ziemne związane z wykonaniem obudowy wykopu oraz wykonaniem komory startowej. Maj - listopad 2013 to drążenie pierwszej rury tunelu. Marzec - czerwiec 2014: drążenie drugiej rury. Później wykonywanie siedmiu przejść poprzecznych między rurami. Te są konieczne w razie zagrożenia, ewakuacji. Prace wyposażeniowe i instalacyjne wewnątrz tunelu trwały od lipca 2015 do kwietnia 2016. Później odbiory i pozwolenia na użytkowanie. Uruchomienie centrum dowodzenia, próby p-poż. I wreszcie dzień otwarty, już jutro, w sobotę 23 kwietnia 2016.  
 


A jak przedstawia się tunel w liczbach?

  • 1377,5 m - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
  • 1072,5 m - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
  • 2200 t – masa maszyny TBM,
  • 91 m -  długość maszyny TBM,
  • 12,56 m – średnica tarczy maszyny TBM,
  • 11 m – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
  • 35 m – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
  • 1076 pierścieni o masie ok. 118 000 t użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów),
  • 500 000 t – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
  • 40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu,
  • 800 t tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu,
  • 112 kamer będzie monitorować bezpieczeństwo w tunelu,
  • głośniki – po 20 szt. na każdą rurę tunelu,
  • 200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco–sterujących,
  • 226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW,
  • 224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106kW,
  • moc pobierana przez urządzenia 1,2 MW,

W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 t stali i 25 000 m sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli,

opr. sł

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim