„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga w interpretacji rosyjskiego artysty Maxima Kantora - wykład w Muzeum Narodowym

Nowe spojrzenie na wybitne dzieło Hansa Memlinga "Sąd Ostateczny", znajdujące się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku przedstawi ceniony, ale i kontrowersyjny rosyjski artysta, historyk sztuki i pisarz Maxim Kantor. Wykład Maxima Kantora odbędzie się 15 grudnia w czwartek o godz. 18. Wstęp wolny

„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga w interpretacji rosyjskiego artysty Maxima Kantora - wykład w Muzeum Narodowym
A
A
data publikacji: 13 grudnia 2016 r.

Sąd Ostateczny
Sąd Ostateczny
Muzeum Narodowe w Gdańsku

- To skonfrontowanie cudownego, wielkiego dzieła, jakie znajduje się w naszych zbiorach – czyli „Sądu Ostatecznego” Hansa Memlinga z niepospolitą osobowością artystyczną, talentem i temperamentem Maxima Kantora. Kantor jest nie tylko wspaniałym artystą, ale również teoretykiem, historykiem sztuki, pisarzem i publicystą - opowiada Małgorzata Paszylka-Glaza z Muzeum Narodowego w Gdańsku - W Pałacu Opatów zobaczyć można obecnie wystawę jego obrazów i rzeźb. Na co dzień wykłada dzieje sztuki w Pembrocke College na Uniwersytecie Oksfordzkim, bardzo interesuje się sztuką dawną. Gdy zobaczył „Sąd Ostateczny”, dzieło wywarło na nim ogromne wrażenie.

Dlatego w czwartek 15 grudnia, w Sali Memlinga w Oddziale Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Gdańsku (ul. Toruńska 1) Maxim Kantor wygłosi wykład o przewrotnym tytule: „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga w kontekście sztuki Burgundii - od Rogiera van der Weydena poprzez Vincenta Van Gogha do Hieronima Boscha. - Kantor nie tylko tworzy piękne dzieła, ale również pięknie o sztuce pisze i opowiada, dlatego postanowiliśmy go zaprosić do Gdańska i pokazać nie tylko jego twórczość na wystawie, ale również zaprezentować jego działalność wykładowo-pisarską - mówi Małgorzata Paszylka-Glaza.

Jak tłumaczy, wykład jest zapowiedzią nadchodzących obchodów roku Hansa Memlinga. - Chcieliśmy zainicjować w ten sposób przyszłoroczne obchody - pomyśleliśmy, że dobrym początkiem będzie spotkanie z artystą o ciekawym życiorysie, bo takim artystą jest Maxim Kantor. Kiedy to artysta mówi o jakimś dziele sztuki, ma to inny wymiar, niż gdy robią to historycy sztuki, krytycy artystyczni, teoretycy czy estetycy. Dzięki swojej wrażliwości, artysta może zobaczyć coś innego, w tym również specyficzną technikę malarską. Mam nadzieję, że naszej publiczności ten wykład się spodoba.

Wykład: „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga w kontekście sztuki Burgundii - od Rogiera van der Weydena poprzez Vincenta Van Gogha do Hieronima Boscha rozpocznie się o godz. 18. Prowadzony będzie w języku angielskim, z tłumaczeniem na język polski. Wstęp wolny.

Maxim Kantor przy pracy
Maxim Kantor przy pracy
Muzeum Narodowe w Gdańsku

Maxim Kantor urodził się w 1957 roku w Moskwie. Jest synem rosyjskiego filozofa Karla Kantora. Ukończył moskiewską politechnikę artystyczną, obecnie mieszka i pracuje we Francji, Oxfordzie, Berlinie oraz Moskwie.

Jest nie tylko uznanym malarzem, którego prace były prezentowane na całym świecie – m.in. na Biennale w Wenecji, ale również cenionym pisarzem, eseistą oraz komentatorem życia publicznego. Głośno zrobiło się o nim w 1983 roku, gdy założył ruch „Krasny Don” - grupę dysydenckich artystów, których celem było ukazanie desperacji komunistycznych oprawców, poprzez organizowanie jednodniowych przedstawień. Wśród najgłośniejszych było to pokazane w 1982 roku w Moskiewskim Instytucie Filozofii.

Jego twórczość inspirowana jest dziełami Michała Anioła, Mantegny, Goyi oraz Vodkina. Autor ceni sobie własny, niezależny przekaz, nie podlega wpływom trendów. Jego dzieła z jednej strony nawiązują do ludzkiego cierpienia, z drugiej zaś mają polityczny charakter. Jako że autor jest ostrym krytykiem politycznym, w jego pracach można wiec znaleźć wiele odniesień do rosyjskiej sytuacji politycznej. Często nawiązuje również do stanu demokracji i sztuki w Rosji. Trzy stworzone przez niego cykle Ziemia jałowa. Atlas (2001 r.), Metropolis. Atlas (2004 r.) oraz Vulcanus. Atlas (2010 r.), przedstawiają interpretację moralną najważniejszych przemian politycznych XX wieku.

Jego prace można oglądać do 29 stycznia 2017 roku na wystawie zatytułowanej „Maxim Kantor. Rodzina kontra Imperium” w mieszącym się w Pałacu Opatów Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku (ul. Cystersów 18). Czynne od wtorku do piątku w godz. 9-16, oraz w soboty i niedziele w godz. 10-17. Bilety: normalny 10 zł, ulgowy 6 zł.

Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora