Moda na barok z odrobiną renesansu. Festiwal muzyki dawnej Actus Humanus Nativitas

Średniowieczne i renesansowe opracowania tekstów bożonarodzeniowych, „Mesjasz” Handla, madrygały Gesualda, motety Charpentiera i arie pisane dla legendarnego kastrata Farinellego, w wykonaniu światowych gwiazd - tak w dużym skrócie prezentuje się program festiwalu Actus Humanus Nativitas. Muzyczne święto muzyki dawnej rozpoczyna się w środę, 13 grudnia, i potrwa do niedzieli, 17 grudnia 2017 r. Koncerty będą odbywały się w różnych lokalizacjach Gdańska. Bilety jeszcze są.

Moda na barok z odrobiną renesansu. Festiwal muzyki dawnej Actus Humanus Nativitas
A
A
data publikacji: 12 grudnia 2017 r.

Recital skrzypaczki Martyny Pastuszki zainauguruje tegorocznbny gdański festiwal Actus Humanus Nativitas
Recital skrzypaczki Martyny Pastuszki zainauguruje tegorocznbny gdański festiwal Actus Humanus Nativitas
Fot. Z archiwum artystki

Actus Humanus Nativitas to pięć dni i dziesięć koncertów z muzyką na Boże Narodzenie w wykonaniu najlepszych polskich instrumentalistów specjalizujących się w muzyce dawnej oraz zagranicznych gwiazd i zespołów światowego formatu, takich jak: Orlando Consort, Europa Galante, La Compagnia del Madrigale, Ensemble Correspondances czy Les Talens Lyriques.

Pierwszy koncert w ramach festiwalu odbędzie się w środę, 13 grudnia, o godz. 17.30, w Ratuszu Staromiejskim (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35). Martyna Pastuszka (skrzypce) oraz Marcin Świątkiewicz (klawesyn) wykonają Sonaten für Violine und Cembalo BWV 1014–1016 Jana Sebastiana Bacha - pierwsze trzy sonaty na klawesyn i skrzypce lipskiego kantora.

Tego samego dnia, o godz. 20, w Centrum św. Jana (Gdańsk, ul. Świętojańska 50) zaśpiewa słynny męski kwartet wokalny Orlando Consort z Wielkiej Brytanii, który przedstawi program Alleluia Nativitas, na który złożą się średniowieczne i renesansowe kompozycje. W repertuarze znajdą się utwory bożonarodzeniowe Josquina des Prés, Clemensa non Papa, Guillaume’a Dufaya, Loyseta Coompère’a, Perotina oraz anonimowe z różnych źródeł od XI do XV w.

Europa Galante. Za stworzeniem zespołu stoi Fabio Biondi, który w 1990 roku pragnął stworzyć włoską orkiestrę instrumentów z epoki. Jak dziś widać (i słychać) to mu się udało
Europa Galante. Za stworzeniem zespołu stoi Fabio Biondi, który w 1990 roku pragnął stworzyć włoską orkiestrę instrumentów z epoki. Jak dziś widać (i słychać) to mu się udało
mat. prasowe

Dzień później, w czwartek, 14 grudnia, o godz. 17, w Ratuszu Głównego Miasta (Gdańsk, ul. Długa 46) odbędzie się recital klawikordowy Marii Erdman z utworami Jana Pieterszoona Sweelincka. Jedna z najbardziej utytułowanych wirtuozek instrumentów klawiszowych, na klawikordzie będącym kopią instrumentu Praetoriusa, wykona dzieła największego mistrza instrumentalnych opracowań melodii religijnych i świeckich, pierwszego kompozytora z „wielkiej czwórki S” wczesnego baroku (Sweelinck, Schütz, Schein i Scheidt).

Natomiast o godz. 20, w Centrum św. Jana wystąpi włoski skrzypek i dyrygent Fabio Biondi, który poprowadzi wykonanie dublińskiej wersji oratorium „Mesjasz” George’a Friderica Handla. Warto posłuchać, choćby dlatego, że to najbardziej znane oratorium tego kompozytora, ale również z tego powodu, że do udziału w koncercie Biondi zaprosił międzynarodową plejadę solistów, wśród których znaleźli się: Delphine Galou, Francesca Lombardi Mazzulli, Anizio Zorzi Giustiniani i Roberto Lorenzi, oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis i własną orkiestrę - Europa Galante.

Corina Marti to szwajcarska flecistka i klawesynistka, która nagrywa i występuje nie tylko na europejskich festiwalach muzyki dawnej, ale także w USA czy na Bliskim Wschodzie
Corina Marti to szwajcarska flecistka i klawesynistka, która nagrywa i występuje nie tylko na europejskich festiwalach muzyki dawnej, ale także w USA czy na Bliskim Wschodzie
mat. prasowe

W piątek, 15 grudnia, na początek - o godz. 17 klawesynistka Corina Marti i lutnista Michał Gondko - wychowankowie legendarnej Schola Cantorum Basiliensis i członkowie cenionego zespołu La Morra, wyrysują mapę muzyczną XVI-wiecznej Polski. Do Gdańska przywiozą program zatytułowany „Fantasiae, cantiones et choreae”, na który złożą się zabytki muzyczne z „Tabulatury Jana z Lublina”, kompozycje Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gomółki, a także polonica z tabulatur Christopha Löffelholza, Emanuela Wurstisena, Matthaeusa Waissela i inne.

Także w piątek, o godz. 20, w Centrum św. Jana zabrzmią. „Madrygały” Carla Gesualda w porywających interpretacjach La Compagnia del Madrigale, artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych dziś odtwórców włoskiej polifonii renesansowej. Grupa powstała w 2008 roku, a dziś występuje na najważniejszych festiwalach, m.in. Unione Musicale w Turynie, Schwetzinger SWR Festspiele, RheinVokal, a także w prestiżowych salach koncertowych, jak Filharmonia Kolońska, Victoria Hall w Genewie, Musée d’Orsay w Paryżu, Sala Accademica del Pontificio Istituto di Musica Sacra w Rzymie czy Wigmore Hall w Londynie.

Niewątpliwą gwiazdą Actus Humanus Nativitas będzie Ensemble Correspondances. Zespół po raz pierwszy w Gdańsku - i zarazem po raz pierwszy w Polsce - wystąpi w sobotę, 16 grudnia 2017 r.
Niewątpliwą gwiazdą Actus Humanus Nativitas będzie Ensemble Correspondances. Zespół po raz pierwszy w Gdańsku - i zarazem po raz pierwszy w Polsce - wystąpi w sobotę, 16 grudnia 2017 r.
mat. prasowe

Wczesny wieczór przedostatniego dnia festiwalu, czyli soboty, 16 grudnia, należeć będzie do carillonu - o godz. 17.30 Monika Kaźmierczak w Kościele św. Katarzyny (Gdańsk, ul. Profesorska 3) wykona program Dietrich Buxtehude: Klavierwerken. W repertuarze znajdą się dzieła mistrza z Lubeki, do którego w 1705 roku udał się… sam Jan Sebastian Bach, aby posłuchać jego kunsztu wykonawczego,

O godz. 20 natomiast, po raz pierwszy w Polsce, w Centrum św. Jana, wystąpi Ensemble Correspondances, pod dyrekcją Sébastiena Daucé’a prezentując w mistrzowskim wykonaniu bożonarodzeniowe pastorale Charpentiera.

Ostatniego dnia festiwalu Actus Humanus Nativitas, w niedzielę, 17 grudnia, o godz. 17.30 odbędzie się ostatni recital w Ratuszu Staromiejskim. Tym razem na scenie zaprezentują się artyści związani z Warszawską Operą Kameralną: Grzegorz Lalek i Lilianna Stawarz. Arcangelo Corelli: Sonate A Violino E Violone O Cimbalo Op. 5 No. 7-12.

Na finał - 17 grudnia o godz. 20, w Centrum św. Jana - zabrzmią prawdziwe fajerwerki - wirtuozowskie arie operowe napisane dla samego Farinellego. Wykonają je artyści, którzy wystąpili na słynnej ścieżce dźwiękowej do filmu „Farinelli: ostatni kastrat“ w reżyserii Gérarda Corbiau - szwedzka śpiewaczka Ann Hallenberg i francuska orkiestra Les Talens Lyriques prowadzona przez Christophe’a Rousseta.

Bilety (ostatnie) na pojedyncze koncerty: 20-70 zł.

Więcej informacji, szczegółowy program i biogramy artystów tutaj

Festiwal jest wspierany przez Miasto Gdańsk.

Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora