Ratujmy połączenie kolejowe Kaszub z Gdańskiem - podpisz petycję. INFOGRAFIKA

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny na trzy lata odetnie Kaszuby od kolei, a zwłaszcza od PKM. Żeby temu zapobiec, potrzebny jest także remont linii zastępczej Gdańsk Kokoszki - Kartuzy. Podpisz petycję do ministra infrastruktury w sprawie utrzymania ruchu kolejowego na Kaszuby - apeluje Gazeta Wyborcza Trójmiasto i Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznej.

Ratujmy połączenie kolejowe Kaszub z Gdańskiem - podpisz petycję. INFOGRAFIKA
A
A
data publikacji: 30 kwietnia 2018 r.
Pociąg PKM na stacji Kościerzyna
Pociąg PKM na stacji Kościerzyna
Mateusz Ochocki/KFP

Od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mijają trzy lata. Z roku na rok liczba pasażerów z Kartuz, Kościerzyny, Żukowa i mniejszych miejscowości, którzy z niej korzystają, rośnie dynamicznie. Obecnie na dwóch trasach Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia oraz Kartuzy – Gdynia miesięcznie podróżuje w sumie blisko 140 tys. podróżnych.

Rewolucja w sposobie podróżowania mieszkańców Kaszub do Trójmiasta za dwa lata może zostać przerwana. Za dwa lata ruszą konieczne prace modernizacyjne linii Bydgoszcz - Kościerzyna -Gdynia. Wszystko wskazuje na to, że podczas realizacji wartej 1 mld zł inwestycji, ruch na prawie całym odcinku Gdańsk Osowa - Kościerzyna będzie wstrzymany nawet na trzy lata (maksymalnie do 2023 r.).

Na trasach Kościerzyna – Gdańsk/Gdynia i Kartuzy – Gdańsk wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Czas przejazdu wydłuży się znacznie, a pasażerowie (w skali roku jest ich teraz 1,6 mln osób!), odwrócą się od PKM.

- Alternatywą, która pozwoli podtrzymać kursowanie PKM jest przywrócenie ruchu na linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo Zach. – Glincz – Kartuzy/Somonino - pisze Michał Jamroż na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto. - Eksperci zaproponowali wytyczenie trasy objazdowej z wykorzystaniem czynnej w ruchu towarowym linii 234 i 229. Powstałby tzw. bajpas kartuski.

Jednak aby bajpas mógł funkcjonować, PKP PLK musiałyby zainwestować w prace utrzymaniowe na alternatywnej trasie, Pomorski Urząd Marszałkowski zaś wybudować połączenie linii 234 z PKM – ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. Drugie zadanie kosztować będzie około 5-7 mln zł i urząd marszałkowski deklaruje, że zostanie sfinansowane.

Jednakże pierwsze zadanie, wg. oceny PKP PLK warte jest nawet 80 mln zł i kolejowa spółka nie ma na nie pieniędzy. Jest jednak wariant realizacji prac w etapach (o szczegółach w artykule GW Trójmiasto), który nie wymagałby od PKP PLK jednorazowych dużych nakładów.

Jak pisze Michał Jamróż, autor wspomnianego artykułu:

Aby pokazać kolejarzom, samorządowcom i mieszkańcom, jak niewiele trzeba, aby uratować ruch kolejowy na Kaszubach, wspólnie z Urzędem Marszałkowskim oraz PKM postanowiliśmy zorganizować przejazd po nieczynnej dla ruchu pasażerskiego linii z Kokoszek do Kartuz.

Jednocześnie „Gazeta Wyborcza Trójmiasto” wraz z Pomorskim Towarzystwem Miłośników Kolei Żelaznych rozpoczyna zbiórkę podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, w której będziemy apelować o remont linii z Gdańska Kokoszek do Kartuz i utrzymanie połączeń kolejowych z Kaszubami na czas modernizacji. Podpisy będziemy zbierać w internecie PODPISZ PETYCJĘ oraz na przystankach kolejowych.

Planowany 13 maja 2018 r. przejazd pociągiem specjalnym na trasie Gdańsk Kokoszki – Kartuzy organizowany jest w ramach inicjatywy na rzecz reaktywacji przewozów pasażerskich na liniach kolejowych nr 234 i 229, której patronuje marszałek województwa Mieczysław Struk. W wydarzeniu wezmą udział samorządowcy z miast i gmin leżących wzdłuż tej trasy, parlamentarzyści, lokalni aktywiści oraz miłośnicy kolei i przedstawiciele mediów. Wydarzenie odbyć ma się na całej trasie, w którą trzeba zainwestować, aby w przyszłości pociągi mogły jeździć „kolejową obwodnicą” Kartuzy – Gdańsk.

Liczba miejsc dla mieszkańców: 60. Zgłaszać można się poprzez Fb Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do 6 maja. Tam też szczegółowo opisano trasę i godziny wydarzenia.

Trasa objazdowa z wykorzystaniem linii 234 i 229
Trasa objazdowa z wykorzystaniem linii 234 i 229
Infografika GW

oprac. IB (0)
www.gdansk.pl
oprac. IB (0)
www.gdansk.pl