Przez internet do urzędu. Jak gdańszczanie korzystają z e-usług?

Coraz więcej mieszkańców Gdańska załatwia sprawy z urzędem miasta przez internet: piszą maile, umawiają się na wizyty. Odkąd urząd miasta stworzył dwa punkty, w których można bez kolejki i "od ręki" założyć i potwierdzić Profil Zaufany, robi to coraz więcej osób.

Przez internet do urzędu. Jak gdańszczanie korzystają z e-usług?
A
A
data publikacji: 09 października 2016 r.

Wystarczy dowód osobisty, urzędnik w Punkcie Potwierdzającym pomoże w złożeniu wniosku i potwierdzeniu Profilu Zaufanego
Wystarczy dowód osobisty, urzędnik w Punkcie Potwierdzającym pomoże w złożeniu wniosku i potwierdzeniu Profilu Zaufanego
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

- Im człowiek rzadziej musi odwiedzać urząd, dojechać do niego, stać w kolejkach, tym większa satysfakcja - mówi Tomasz Filipowicz z Wydziału Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta w Gdańsku. - To jasne że mieszkańcy nie żyją na co dzień administracją publiczną. Kontakt z nią nie jest celem samym w sobie, jest konieczny, żeby umożlić obywatelowi konkretne rzeczy, np jeżdzenie samochodem. Dlatego miasto stara się, aby to co można załatwiać elektronicznie, bez wychodzenia z domu.

Umów się na wizytę przez internet

W 2011 roku prawie 21 tys. osób umówiło się na wizytę w urzędzie miasta przez internet, w 2015 roku już ponad 38 tys. mieszkańców skorzystało z tej możliwości.

Najwięcej wizyt rezerwowanych przez internet dotyczy spraw związanych z wyrobieniem i odebraniem dowodu osobistego, ewidencją ludności, działalnością gospodarczą i rejestracją samochodów. Aktualnie gdańszczanie mają do wyboru 46 spraw, do których mogą zarezerwować elektroniczny bilet - czyli kliknąć i wybrać pasujący termin wizyty.

Te sprawy dotyczą np. zarejestrowania małżeństwa, urodzin dziecka, wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej, zawieszenia i wznowienia działalności gospodarczej, zameldowania i wymeldowania, rejestracji samochodów itp. Pełen zestaw spraw, na załatwienie których można się umówić przez internet, znajdziemy na stronie gdansk.pl - Informator Urzędu Miejskiego/Rezerwacja wizyt za pomocą internetu.

Zarezerwować można wizyty we wszystkich biurach obsługi mieszkańców w Gdańsku.

- Korzyści są oczywiste dla obu stron - uważa Filipowicz. - Mieszkańcy nie czekają w kolejkach, zwykle są lepiej przygotowani do załatwienia sprawy. Jak już siadą, żeby się zarejestrować na wizytę, często sprawdzają na stronie, jakich dokumnetów wymaga sprawa, którą chcą załatwić.
 

Punkt Potwierdzający przy ul. Partyzantów 74 w Gdańsku
Punkt Potwierdzający przy ul. Partyzantów 74 w Gdańsku
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Urzędnik zawinił? Mieszkańcy piszą maile

Obywatele bardzo lubią pisać do urzędu maile i w ten sposób załatwiać wiele spraw. Przede wszystkim mogą się poskarżyć na nieuprzejmych lub niekompetentnych urzędników, ale też zawiadomić urzędników o nieprawidłowościach w mieście: dziurze w ulicy, zepsutej lampie, także o tym że sąsiad bez pozwolenia ścina drzewo czy prowadzi nielegalną działalność gospodarczą.

- Zasadniczo mailem załatwiamy sprawy, których rozwiązywanie nie wymaga opierania się o Kodeks Postępowania Administracyjnego - dodaje Tomasz Filipowicz. - Ale jeśli mieszkaniec zawiadomi urząd o czymś, co może wymagać wszczęcia postępowania przez odpowiedni organ, to tak się dzieje. Przy czym obywatel, który wysłał maila, nie będzie stroną w sprawie.

Tylko na samą główną skrzynkę urzędu umg@gdansk.gda.pl wpływa każdego dnia ok 100 maili stanowiących korespondencję do urzędu.

- Co najmniej drugie tyle wpływa na skrzynki poszczególnych wydziałów urzędu, więc miesięcznie to jest ok 5 tys. pism przesłanych mailem, rocznie to ponad 50 tys. - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miasta w Gdańsku. - Do tego bardzo dużo maili przychodzi także na adresy prezydenta, jego zastępców, sekretarza miasta oraz nawet na indywidualne adresy poszczególnych dyrektorów czy urzędników. Wiele maili to zapytania dotyczące funkcjonowania urzędu i jednostek miejskich, ponadto coraz więcej wniosków o udostępnienie informacji publicznej składanych jest w tej formie, także pytania jak załatwić jakąś sprawę w urzędzie oraz uwagi dotyczące funkcjonowania miasta: prośba o zamontowanie ulicznego zdroju, czy pytanie typu: dlaczego co drugi weekend wiszą w mieście biało-zielone flagi?.

Jak mówi Piotrowski każda taka wiadomość traktowana jest poważnie, a odpowiedzi udzielane są w najszybszych terminach, bo od tego rodzaju komunikacji mieszkańcy oczekują szybkiej reakcji i odpowiedzi ze strony miasta.
 

Załóż Profil Zaufany w urzędzie

Ale mailem nie złożymy wniosku np. o wyrobienie dowodu osobistego. W Gdańsku od 2013 roku działają dwa punkty - w Zespole Obsługi Mieszkańców nr 1 przy ul. Partyzantów 74 i w Zespole Obsługi Mieszkańców nr 4 przy ul. Wilanowskiej - w których można złożyć wniosek o założenie Profilu Zaufanego i od razu na miejscu ten profil potwierdzić.

- Profil zaufany to po prostu bezpłatny odpowiednik podpisu elektronicznego - tłumaczy Izabela Wałuszko kierownik Referatu Ewidencji Działalności Gospodarczej UM w Gdańsku. - A wyrobienie podpisu elektronicznego kosztuje, trzeba go co roku odnawiać. Dlatego promujemy zakładanie profili zaufanych. To wygoda dla obywatela i urzędnika, bo może dzięki temu załatwić wiele spraw nie odwiedzając urzędu. Jak to robimy? Każdy, kto przychodzi do nas w jakiejś sprawie, jest informowany że szybko, z pomocą urzędnika i bez konieczności przychodzenia drugi raz, może założyć i potwierdzić Profil Zaufany.


Jakie sprawy można załatwić mając profil i korzystając z ePUAP?

Wśród popularnych usług udostępnionych mieszkańcom Gdańska za pomocą ePUAP jest m.in. możliwość dopisania się do spisu wyborców, udostępnienie informacji publicznej, złożenie odwołania lub zażalenia, czy złożenie wniosku o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka (popularne becikowe), wniosku o rejestrację pojazdów używanych, zakupionych na terenie RP. Elektronicznie można również wnioskować o umorzenie, odroczenie terminu zapłaty, rozłożenie na raty należności pieniężnych - opłat czynszowych.

W 2013 roku w obu punktach powtierdzono 563 profili zaufanych ePUAP, rok później już 2 tys. 273, a w 2015 zrobiło to prawie 3 tys. osób. W sumie od maja 2013 roku do września 2016 roku potwierdzonych zostało: 7 tys. 996 profili zaufanych ePUAP.

Informację o sprawach, które można załatwić w ten sposób, znajdziemy na stronie miasta w Informatorze Urzędu Miejskiego - trzeba kiknąć w ikonkę ePUAP.



Alicja Katarzyńska (0)
www.gdansk.pl
alicja.katarzynska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Alicja Katarzyńska (0)
www.gdansk.pl
alicja.katarzynska@gdansk.pl
więcej tekstów autora