• Start
  • Wiadomości
  • Poważne problemy z załatwieniem spraw urzędowych. Awaria informatyczna w całym kraju

Poważne problemy z załatwieniem spraw urzędowych. Awaria informatyczna w całym kraju

W urzędach w całej Polsce ma miejsce poważna awaria informatyczna. Kto wybierał się dziś rano do urzędu po odbiór dowodu osobistego czy rejestracyjnego lub w celu załatwienia innych formalności miał problemy. Wciąż nie działają strony internetowe: pz.gov.pl, epuap.gov.pl, oraz cepik.gov.pl.
12.06.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Skala awarii jest duża i poważna, bo dotyczy całego kraju. Nad jej usunięciem od rana pracują specjaliści z Centralnego Ośrodka Informatyki.
Skala awarii jest duża i poważna, bo dotyczy całego kraju. Nad jej usunięciem od rana pracują specjaliści z Centralnego Ośrodka Informatyki.
Grzegorz Mehring/gdansk

AKTUALIZACJA GODZ. 16

Dzisiejsze trudności z załatwieniem spraw w Urzędzie Miasta były spowodowane poważną ogólnopolską awarią informatyczną Systemu Rejestrów Państwowych, o której poinformowało rano na swojej stronie Ministerstwo Cyfryzacji.

Największe trudności mieli klienci Wydziału Komunikacji i Urzędu Stanu Cywilnego.

- Kłopoty związane z awarią Systemu Rejestrów Państwowych mieli m.in. klienci Wydziału Komunikacji - wyjaśnia Joanna Kubik z Biura Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta. - Nie działała tam rejestracja samochodowa, natomiast przyjmowano wnioski o wydanie prawa jazdy. Prawa jazdy były też wydawane. Spore problemy w funkcjonowaniu miał również Urząd Stanu Cywilnego, gdzie przyjmowano tylko wnioski o wydanie aktu urodzenia czy zgonu, ale nie można było ich otrzymać. Podobna sytuacja dotyczyła procedur związanych z zawarciem małżeństwa.

Dużo mniejsze niedogodności odczuli klienci, którzy chcieli załatwić sprawę związaną z dowodami osobistymi. Wniosek o dokument można było złożyć, a także go  odebrać.

- Wnioski o wydanie dowodu osobistego urzędnicy wprowadzili do systemu po usunięciu awarii - tłumaczy Kubik. - Dowody osobiste również wydawano. Nie było natomiast możliwości wydania potwierdzenia zgłoszenia utraty dowodu osobistego. Przyjmowano też zgłoszenia meldunkowe i wnioski o wydanie zaświadczeń, które urzędnicy również wprowadzili do systemu po usunięciu awarii. Jednocześnie urzędnicy umawiali się z klientami, co do sposobu i terminu doręczenia zaświadczeń.

Awaria Systemu Rejestrów Państwowych trwała od rana do około godz. 13.00.

AKTUALIZACJA GODZ. 13

Jak podaje na swojej stronie Ministerstwo Cyfryzacji awarię udało się już cześciowo opanować. Ministerstwo wydało kolejny komunikat, w którym intormuje, że: "Działanie SRP, CEPiK oraz platformy ePUAP zostało przywrócone. Oznacza to, że obsługa w urzędach może być prowadzona normalnie." 

Nadal trwają prace na przywróceniem działania e-usług oraz stron internetowych pz.gov.pl, epuap.gov.pl, oraz cepik.gov.pl.

GODZ. 10.00

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że nie działa między innymi System Rejestrów Państwowych. Co to oznacza w praktyce? Bardzo duże problemy z załatwieniem spraw urzędowych. Nie działa ePUAP, czyli platforma usług administracji publicznej, pz.gov.pl, a także portal obywatel.gov.pl. Nie funkcjonuje też Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców czyli CEPiK. Kto planował dziś wizytę w Wydziale Komunikacji, powinien zmienić plany. W Urzędzie Stanu Cywilnego też niewiele dziś załatwimy. Awaria utrudni zarejestrowanie dziecka, uzyskanie aktu stanu cywilnego czy wyrobienie dowodu osobistego.

Nie są jeszcze znane ani przyczyny ani termin usunięcia awarii.

Ministerstwo zapewnia, że trwają intensywne prace nad jej usunięciem.

TV

To przedszkole jest wzorem