Pociąg do lokomotyw. 12. Targi Kolejowe TRAKO w Gdańsku

Od modeli lokomotyw po prawdziwe wagony. Od poszyć na fotele w pociągach po potężne silniki lokomotywowe. Od retro ciuchci po przyszłość mknącą po torach 400 km/h. Wszystko, co związane z transportem szynowym zobaczycie w Amber Expo i sąsiednich halach oraz na pobliskiej stacji Gdańsk Stadion Expo.
26.09.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Tadeusz Piekut i jego spalinowy zespół trakcyjny

Tadeusz Piekut uśmiechnął się na samo wspomnienie. - Zaczynałem od parowozów, od łopaty i węgla - mówi. - Jeszcze w 1985 roku jeździłem parowozem w Chojnicach.

- A teraz jeździ Pan nowoczesnym autobusem szynowym Pesy - mówię.

- Jakim autobusem szynowym?! Autobus to ma opony. Ja jeżdżę spalinowym zespołem trakcyjnym - mówi Piekut. - Proszę o ścisłość! Dziś do pracy zakładam białą koszulę. Kiedyś byłem czarny od węgla i smaru.

Piekut jest maszynistą i instruktorem pracującym w Polregio (czyli Przewozach Regionalnych po rebrandingu). Jeździ na trasie Chojnice - Tczew bądź Chojnice - Gdynia - Hel (w sezonie), kierując nowoczesnym zespołem trakcyjnym (a dla laików szynobusem) SA 139-025.

- Co roku jakieś ulepszenia - mówi Piekut. - A to nowe wykładziny, a to nowe kamery, a to lepsza informatyka. Nawet hobbystycznie bym już nie wsiadł do parowozu.

Targi TRAKO w Gdańsku to druga największa tego typu impreza w Europie po Berlinie. 700 wykonawców z 25 krajów: Niemcy, Austria, Czechy, Węgry, Rumunia, Wielka Brytania, Rosja, Chiny, inni.

Na torach na stacji Gdańsk Stadion Expo stoją lokomotywy i wagony. Przed halami tramwaje "nówki" i samochody specjalistyczne. W halach Amber Expo oraz kilku dobudowanych wokół, znajdują się setki stoisk ze wszystkim, co tyczy pociągów, tramwajów, spedycji, logistyki: od silników po wykończenia foteli, szyby i okna kolejowe, biletomaty.

Uwagę wielbicieli pociągów (tzw. trainspotters) przyciągają modele chińskich pociągów nowej generacji CRH 380A EMU z fabryki Qingdao, których prędkość testowa wyniosła 486 km/h na trasie Pekin - Szanghaj! Teraz te pociągi jeżdżą w Chinach na trasie Szanghaj - Hangzhou czy Pekin - Guangzhou, ale już tylko 300 km/h.

Siemens chwali się (w folderze reklamowym) pociągiem dużych prędkości Velaro D. Prędkość: 320 km/h. Takie pociągi jeżdżą już w Hiszpanii i Chinach, a wkrótce pociąg Velaro Rus połączy Moskwę z Sankt Petersburgiem.

Chińczycy fotografują każdy szczegół

Nieco wyhamowując: swoje stoiska mają także producenci tramwajów Pesa czy Bombardier. Przed AmberExpo stoi też prototypowy tramwaj Moderus Gamma z podpoznańskiej firmy Modertrans w Biskupicach. To nowy producent na polskim rynku, który wcześniej zajmował się remontami i modernizacją używanych tramwajów i autobusów. Teraz firma z Biskupic wyprodukuje kilkadziesiąt nowych tramwajów dla poznańskiego MPK.

Mariusz Uziębło, kierownik zajezdni tramwajowej z Gdańska Wrzeszcza, powiedział mi, że Gdańsk najprawdopodobniej będzie testował przez miesiąc nowy tramwaj Moderus Gamma. Miałby on jeździć po gdańskich szynach przez cały październik, jako linia numer 9. Nie znaczy to, że Gdańsk zamówi te tramwaje, ale takie jazdy testowe przydają się i miastu i firmie. Każdy, od pasażerów, po motorniczych, może dodać swoje uwagi na temat nowego modelu.

Moderus Gamma miałby pojawić się na gdańskich szynach tuż po TRAKO i być testowany na linii nr 9 przez cały październik

Umarł diesel, niech żyje “elektryk”

Firma Solaris ze Środy Wielkopolskiej prezentuje w Gdańsku dwa nowe modele. Pierwszy to tradycyjny tramwaj, produkowany dla miasta Lipsk w Niemczech, stąd jego nazwa Solaris Tramino Lipsk.

Drugi produkt Solarisa to nowość: Solaris Trollino 18,75 to trolejbus napędzany... wodorem. Jak mówią producenci na jego pokładzie znajduje się mała elektrownia, czyli wodorowe ogniwo paliwowe. Dodatkowo baterie. Trolejbus jeździ podłączony do trakcji elektrycznej, ale może też jeździć odłączony od tejże. Bez tankowania wodoru może przejechać 100 kilometrów. Emisja spalin: zero. Te trolejbusy zostały zamówione do Rygi na Łotwie, ale Solaris liczy też na inne rynki.

Przedstawiciele Solarisa mówili w Gdańsku, że przyszłość to pojazdy bezemisyjne, trolejbusy, pojazdy elektryczne. Daleko odeszliśmy od dorzucania węgla do parowozu.

Siemens: naprawią, zanim się popsuje

O innowacjach w firmie Siemens powiedział mi Marcin Górecki z firmy Siemens. W drugiej połowie 2018 roku Niemcy zaczną testować nowy system na linii kolejowej Rhine-Ruhr Express: najprościej chodzi o to, że wszystkie podzespoły w pociągach na bieżąco wysyłają dane nawet nie o awarii, ale o zużyciu danego komponentu. Dane te trafiają do centrum serwisowego, gdzie są stale monitorowane i analizowane.

- Czyli nie czekamy, aż coś się nagle, ku naszemu zaskoczeniu, popsuje w lokomotywie czy pociągu, żeby to później długo naprawiać w warsztacie, tylko pięć miesięcy wcześniej dostajemy wiarygodne dane, że coś się może zużyć i wiemy już, że za kilka miesięcy trzeba to wymienić - tłumaczy Marcin Górecki.

Siemens liczy, że takie rozwiązanie - konserwacja zapobiegawcza - zostanie wkrótce użyte także w Polsce.

Rozmowy biznesowe w cieniu lokomotywy

Dni Kariery

TRAKO to także seminaria, konkursy branżowe, ale też możliwość znalezienia pracy. Ostatniego dnia, czyli 29 września, odbędzie się tu Dzień Kariery. Będzie można znaleźć pracę albo załatwić praktykę studencką, zostawić swoje CV, spotkać się z potencjalnym pracodawcą. Rejestracja na trakotargi.pl.

Gdańsk przyjazny środowisku

Gdańsk także ma swoje stoisko na TRACO: można tu zobaczyć m.in. multimedialny stół pokazujący, jak rozwijał się dotąd i będzie dalej rozwijał transport szynowy w Gdańsku: Nowa Bulońska, Nowa Warszawska, Gdańsk Południe.

Wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak powiedział, że Gdańsk stawia na czyste powietrze i nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, dlatego nasze miasto jest idealnym miejscem na takie targi.

Czytaj także: Międzynarodowe Targi Trako - większe niż kiedykolwiek

TV

Mevo się kręci!