Orunia. Umowa podpisana, wkrótce ruszy budowa nowego mostu przez Kanał Raduni

Wykonawca inwestycji wybrany, umowa podpisana, czas na jej realizację! A projekt ważny i potrzebny, bo wybudować trzeba nowy most na ul. Starogardzkiej. Obecny jest przestarzały i mało funkcjonalny. Stanowi tzw. wąskie gardło, co odczuwają kierowcy głównie w godzinach szczytu.

Orunia. Umowa podpisana, wkrótce ruszy budowa nowego mostu przez Kanał Raduni
A
A
data publikacji: 16 czerwca 2017 r.

Ten most na ul. Starogardzkiej wkrótce przejdzie do historii. Jeszcze w czerwcu rozpocznie się budowa nowego obiektu
Ten most na ul. Starogardzkiej wkrótce przejdzie do historii. Jeszcze w czerwcu rozpocznie się budowa nowego obiektu
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

- Jeszcze w czerwcu nastapi przekazanie placu budowy wykonawcy – potwierdza Ewa Parafjanowicz – Potuczko z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która w maju ogłosiła przetarg na wykonanie tej inwestycji.

By mógł powstać nowy obiekt, najpierw trzeba będzie rozebrać istniejący most. W jego miejscu powstanie przeprawa ramowa jednoprzęsłowa z ryglem w postaci pełnej płyty. Szerokość jezdni i geometria skrzyżowania zostanie tak zmieniona, by możliwy był tu ponownie dwukierunkowy ruch. Dzięki temu zlikwidowana zostanie istniejąca tu obecnie sygnalizacja świetlna i ruch wahadłowy.

Tak będzie prezentować się nowa przeprawa nad Radunią już w przyszłym roku
Tak będzie prezentować się nowa przeprawa nad Radunią już w przyszłym roku
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Oruński most łączy ul. Starogardzką z Traktem Św. Wojciecha, stanowiącym główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta. W ramach inwestycji rozebrane zostaną również istniejące mury oporowe i zbudowane nowe na dojeździe do mostu od strony ul. Trakt Św. Wojciecha. Poza tym umocniony zostanie Kanał Raduni na odcinku w bezpośrednim sąsiedztwie z przyczółkami nowego mostu, a także zlikwidowane otwarte koryto Potoku Maćkowy i przebudowany istniejący przepust.

Szerokość nowego wiaduktu wymusi także przebudowę istniejącego układu drogowego oraz dojazdów w obrębie mostu. Projektanci wzięli też pod uwagę przyszłościową rozbudowę skrzyżowania Traktu Św. Wojciecha z ul. Starogardzką. Samo wzmacnianie nabrzeża będzie najbardziej pracochłonne, dlatego przewiduje się, że cała inwestycja gotowa będzie dopiero w połowie przyszłego roku.

Największą wadą obecnego mostu jest jego szerokość. Jest zbyt wąski, by mogły się tu minąć dwa pojazdy
Największą wadą obecnego mostu jest jego szerokość. Jest zbyt wąski, by mogły się tu minąć dwa pojazdy
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl
 

Nowy most będzie miał zwiększoną nośność do klasy A - 50 ton. Usprawni to ruch miejski w tej okolicy. Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św.Wojciech-Lipce, tłumaczyła nam niedawno, że stosowany obecnie ruch wahadłowy na moście, powoduje gigantyczny korek zarówno na ul. Starogardzkiej jak i na Trakcie Św. Wojciecha, przede wszystkim w godzinach porannych. Nowy obiekt powinien zdecydowanie poprawić dojazd m.in. z Traktu Św. Wojciecha, na wysokości ul. Ukośnej, do obwodnicy południowej.

Dane techniczne nowego mostu:
- rozpiętość w świetle przyczółków - 11,30 m
- długość całkowita mostu łącznie z przyczółkami - 12,90 m
- szerokość jezdni - 4,00+5,00 m
- szerokość chodników - 3,00 m i 4,50 m
- szerokość całkowita - 19,60 - 25,90 m
- nawierzchnia jezdni – asfaltobeton



Inwestycja powinna być gotowa do 30 czerwca 2018 r. Most wykona sopocka spółka Most, która wyceniła swoje prace na 5 246 602, 77 zł.

O tym, jak będzie wyglądać zastępcza organizacja ruchu w tym rejonie, poinformujemy w najbliższych dniach. 

Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl