„Oceanograf” - spełnienie marzeń wielu roczników

Jest katamaranem i został wybudowany dla Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. „Oceanograf” będzie jedną z najnowocześniejszych jednostek badawczych pływających pod polską banderą.

„Oceanograf” - spełnienie marzeń wielu roczników
A
A
data publikacji: 24 czerwca 2016 r.

Jarosław Staluszka, Stocznia Remontowa Nauta SA

Wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska Morza Bałtyckiego będzie wykorzystywany przede wszystkim do prowadzenia badań naukowych i kształcenia studentów. Nowy statek naukowo-badawczy zastąpi obecną, wysłużoną już jednostkę.

- „Oceanograf” to spełnienie marzeń wielu roczników oceanografów wykształconych na Uniwersytecie Gdańskim. Ta nowoczesna jednostka pozwoli podnieść jakość prowadzonych badań, co z kolei otworzy nowe możliwości przed uczelnią, w tym, gotowość do wykonywania zadań monitoringowych dla sektora prywatnego - podkreśla dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii UG prof. Waldemar Surosz.


Maksymalnie 20 osób

Jednostka będzie w sobie łączyć funkcje badawcze i dydaktyczne. Dzięki badaniom przeprowadzonym na „Oceanografie” skorzystają takie nauki, jak biologia, chemia, fizyka i geologia mórz. Wewnątrz statku znajdują się laboratoria i multimedialna sala seminaryjna dla studentów. Na pokładzie przewidziano miejsce do obserwacji ssaków i ptaków morskich.

Na statku jest 9 kabin dwuosobowych, 1 jednoosobowa dla kierownika naukowego rejsu, kabina kapitana, kuchnia, mesa, pentra, pralnia z suszarnią oraz magazyn prowiantowy. Wszystkie kabiny mieszkalne wyposażone są w bloki sanitarne oraz monitory połączone z siecią komputerową.

Statek może zabrać na pokład maksymalnie 20 osób.


Można łowić ryby

„Oceanograf” ma 49,5 m długości i 14 m szerokości. Może osiągać prędkość 12 węzłów. Wysokość boczna statku wynosi 3,80 m. Jednostka będzie głównie pływała po Morzu Bałtyckim, choć nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wynosi 2500 mil morskich, a autonomiczność żeglugi to 21 dni.

Statek jest również przystosowany do połowów ryb. W tym celu na otwartym roboczym pokładzie rufowym zainstalowano urządzenia umożliwiające połów, zaś w kadłubie zamocowane zostały wciągarki trałowe i sieciowe. Przewidziano też magazyn ryb wyposażony w wytwornicę lodu.


Nowe rozwiązania technologiczne

Statek został wybudowany przez konsorcjum Stocznia Remontowa „NAUTA” S.A. i CRIST S.A., pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Fundusze na budowę jednostki przyznało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

- Budując statki o przeznaczeniu naukowo-badawczym, mamy okazję współpracować ze środowiskiem akademickim, co daje nam dostęp do nowych rozwiązań technologicznych. Z perspektywy rozwoju stoczni jest to bardzo istotne, ponieważ w ten sposób ulepszamy nasze produkty i doskonalimy swoje kompetencje - zaznaczył Sławomir Latos, Prezes Zarządu Stoczni Nauta.

Portem macierzystym „Oceanografa” jest Gdynia. Tam został wybudowany i tam odbędzie się jego chrzest, który zaplanowano na piątek, 24 czerwca, o godz. 12:00, na terenie Stoczni Remontowej Nauta przy ul. Czechosłowackiej 3.

Na matkę chrzestną wybrano Barbarę Szczurek, absolwentkę z tytułem doktora, uzyskanym na dawnym Wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii UG.



Natalia Gawlik (0)
www.gdansk.pl
natalia.gawlik@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Natalia Gawlik (0)
www.gdansk.pl
natalia.gawlik@gdansk.pl
więcej tekstów autora