Nie przegap: trzy wystawy w Gdańskiej Galerii Miejskiej. O duchowości, przemijaniu i architekturze

W trzech oddziałach Gdańskiej Galerii Miejskiej trwają ciekawe wystawy dotyczące duchowości i wierzeń, przemijania czasu świetności słynnych budynków i miejsc - jak Stocznia Gdańska, i modernistycznej architektury. Coś dla siebie znajdą miłośnicy fotografii, rzeźby i sztuk wideo.

Nie przegap: trzy wystawy w Gdańskiej Galerii Miejskiej. O duchowości, przemijaniu i architekturze
A
A
data publikacji: 16 września 2016 r.

Dlaczego boimy się zachodów słońca? - zastanawiają się artyści i szukają odpowiedzi na to pytanie, za pomocą sztuki.
Dlaczego boimy się zachodów słońca? - zastanawiają się artyści i szukają odpowiedzi na to pytanie, za pomocą sztuki.
Mat. prasowe.

Jeszcze tylko do niedzieli 18 września w Gdańskiej Galerii Miejskiej 2 (ul. Powroźnicza 13/15) można oglądać wystawę zbiorową, zatytułowaną „Dlaczego boimy się zachodów słońca?”. Prezentowane są na niej prace artystów różnych dziedzin z zagranicy i z Polski - m.in. cenionego gdańskiego fotografa Michała Szlagi - które odnoszą się do szeroko pojętej duchowości, mistycyzmu, szamanizmu, animizmu, mitologii oraz religijnych i kulturalnych rytuałów.

- Wystawa bada napięcia pomiędzy kategoriami, nad wyraz sprawnie opisującymi naszą rzeczywistość, a zjawiskami, które wymykają się racjonalnej definicji, systematyzacji i algorytmom, a przede wszystkim nie wpisują się we współczesną wizję wszechogarniającej nas techno-utopii - tłumaczy kuratorka wystawy, Patrycja Ryłko. - Odnosząc się do stanów podwyższonej duchowości, operuje w rejestrach nieświadomości, w polu badań psychotroniki - na granicy rzeczywistości i fikcji, normatywności i szaleństwa.
 

W GGM2 zobaczymy obrazy, rzeźby i instalacje artystów zainspirowanych dawnymi wierzeniami i rytuałami religijnymi.
W GGM2 zobaczymy obrazy, rzeźby i instalacje artystów zainspirowanych dawnymi wierzeniami i rytuałami religijnymi.
Mat. prasowe.

Na wystawie prezentowane są prace m.in. Pawła Althamera, Jakuba Juliana Ziółkowskiego, Marka Rogulskiego, Piotra Wyrzykowskiego i Czeszki Anny Hulacovej, zobaczymy także wideo artysty wizualnego i performera Karola Radziszewskiego, będące fragmentem większego projektu „Pervert in Paradise”, zrealizowanego w Brazylii. Praca przedstawia aktora wcielającego się w afro-brazylijskie bóstwo tęczy Oxumare. Oxumare ukrywane niekiedy przez czarnoskórych niewolników pod postacią św. Bartłomieja jest jednym z najważniejszych bogów religii Candomble. Przez sześć miesięcy jest kobietą, a przez kolejne sześć mężczyzną. Jego symbolem jest wijący się wąż, pobudzający krąg życia i podkreślający jego ciągłość. Aktor improwizuje dedykowany bóstwu taniec węża.

Wystawę można oglądać od wtorku do środy 13-14 września w godz. 11-17 oraz od czwartku do niedzieli 15-18 września w godz. 11-19. Wstęp wolny.
 

Formy w przestrzeni publicznej, czyli Common Ground według Zuzy Golińskiej.
Formy w przestrzeni publicznej, czyli Common Ground według Zuzy Golińskiej.
Mat. prasowe.

W Gdańskiej Galerii Miejskiej 1 (ul. Piwna 27/29) do piątku 23 września oglądać można prace Zuzy Golińskiej - absolwentki Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2014 roku została finalistką nagrody Artystyczna Podróż Hestii i otrzymała pierwszą nagrodę w Gdańskim Biennale Sztuki. Wystawa „Common Ground” przekłada na język współczesnej sztuki modernistyczne teorie urbanistyczne i architektoniczne, ze szczególnym uwzględnieniem architektury mieszkaniowej powojennego modernizmu.

- Wystawa Common Ground jest wynikiem obserwacji przestrzennych zrealizowanych przez Zuzę Golińską w ostatnich miesiącach, między innymi w Londynie, Warszawie i Gdańsku. Dzięki przeprowadzonym badaniom terenowym artystka analizuje język i funkcjonalność form w przestrzeni publicznej. Interesuje ją wyznaczanie obszarów i granic w przestrzeni miejskiej, architekturze i kompleksach mieszkaniowych. Testuje warunki, w jakich zmienia się doświadczanie przestrzenne miasta podczas wielogodzinnego spaceru, któremu towarzyszy zmęczenie fizyczne. Wysiłek pozwala na inny odbiór i interpretację sytuacji, która rozgrywa się dookoła. Skupienie pozwala zauważyć detale i elementy, których zazwyczaj nie dostrzegamy - mówi kurator Romuald Demidenko.

Wystawę można oglądać we wtorki i środy w godz. 11-17 oraz od czwartku do niedzieli w godz. 11-19. Wstęp wolny.
 

Upadające zakłady przemysłowe, zapomniane przestrzenie - to wszystko fascynuje artystów zbiorowej wystawy Nie-miejsca.
Upadające zakłady przemysłowe, zapomniane przestrzenie - to wszystko fascynuje artystów zbiorowej wystawy Nie-miejsca.
Michał Szlaga.

W Gdańskiej Galerii Guntera Grassa do 30 października odbywa się wystawa „Nie-miejsca”, która prezentuje prace czterech współczesnych fotografów. - Zdjęcia ukazują tzw. nie-miejsca, przestrzenie trochę niczyje, nie do końca określone pod kątem tak funkcji, jak i statusu. Można zobaczyć widoki ze Stoczni Gdańskiej, nieczynnego Szpitala Psychiatrycznego czy śląskiej Kopalni - mówi Dorota Kucharczyk z Gdańskiej Galerii Miejskiej.

Wystawę można oglądać we wtorki i środy w godz. 11-17 oraz od czwartku do niedzieli w godz. 11-19. Wstęp wolny. 

Gdańskie Nie-miejsce, stojące na rozdrożu dumnej przeszłości i niepewnej przyszłości... Czyli Stocznia Gdańska oczami Michała Szlagi.
Gdańskie Nie-miejsce, stojące na rozdrożu dumnej przeszłości i niepewnej przyszłości... Czyli Stocznia Gdańska oczami Michała Szlagi.
Anke Illing i Thomas Vossbeck.



Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora