• Start
  • Wiadomości
  • Mikrobusy bez kierowców? Gdańsk ma przetestować tego typu pojazdy

Mikrobusy bez kierowców? Gdańsk ma przetestować tego typu pojazdy

Gdańsk pozyskał trzy projekty europejskie z zakresu nowoczesnej mobilności. Dzięki zdobytym funduszom jako pierwsze miasto w Polsce przetestuje mikrobus poruszający się… bez kierowcy. W ramach projektów promowane też będą rowery elektryczne oraz opracowane zostaną rozwiązania na rzecz inteligentnej mobilności.
25.05.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Czy inteligentne mikrobusy bez kierowców już wkrótce będą wozić pasażerów po Gdańsku?

Samojezdne pojazdy

Jednym z pozyskanych projektów jest SOHJOA Baltic. Jego głównym założeniem jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnego autonomicznego transportu tzw. „ostatniej mili” dla obszaru Morza Bałtyckiego.

- Razem z partnerami projektu postaramy się zweryfikować na ile odejście od motoryzacji indywidualnej na rzecz zautomatyzowanego transportu publicznego pozwoli ograniczyć emisję CO2, obniżyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność komunikacji publicznej - wyjaśnia wiceprezydent Gdańska, Piotr Grzelak. - Inicjatywa, która doskonale wpisuje się w ideę smart city, jest bardzo bliska naszemu miastu. Chcemy szukać inteligentnych, nowoczesnych rozwiązań rozwijających Gdańsk i ułatwiających życie mieszkańcom.

Fundusze zostały pozyskane, teraz więc konsorcjum opracuje wytyczne, jakie muszą zostać spełnione, aby samojezdne pojazdy poruszały się po drogach publicznych w ramach transportu zbiorowego. Pod przewodnictwem niemieckiego Institute for Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM) przenalizowane zostaną uwarunkowania prawne oraz konieczne nowelizacje obowiązujących przepisów.

- Pozostałe aspekty wymagające analizy to m.in. wymogi techniczne, potrzeba reorganizacji ruchu, obszary dla testów oraz wymogi bezpieczeństwa - tłumaczy Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim Gdańsku. - Pojazd do testowania pojawi się w Gdańsku dopiero w 2019 r., ale przed nami dużo przygotowań, aby jak najlepiej wykorzystać ten czas, kiedy będziemy mieli go do dyspozycji.

Testy na drogach publicznych przeprowadzone zostaną w Helsinkach, Tallinie oraz norweskim mieście Konsberg. We wszystkich tych miastach mieszkańcy mieli już okazję korzystać z samojezdnych busów. Testy na mniejszą skalę przeprowadzone zostaną także w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Zemgale.

Liderem projektu SOHJOA Baltic jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Finlandia ma ambicje stać się liderem autonomicznej mobilności. Samojezdne elektryczne busy EZ10 dopuszczono do ruchu już w 2015 r. w miejscowości Vantaa, a rok później w Helsinkach, Espoo i Tampere (pozwolenie wydane przez TRAFI).

Elektryczne rowery i zielona mobilność

Na pojazdach elektrycznych skupi się również projekt BSR Electric. Podczas, gdy w Gdańsku promowane będą elektryczne rowery, partnerzy projektu skupią się na elektrycznych autobusach, elektrycznych hulajnogach czy E-logistyce.

Z kolei projekt Citities.multimodal umożliwi wymianę doświadczeń z zakresu tzw. „zielonej mobilności” oraz integracji różnych form przemieszczania się w mieście m.in. dzięki nowinkom z branży IT.

Wszystkie trzy projekty dofinansowane zostaną z Programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego i realizowane będą przez najbliższe trzy lata w Referacie Mobilności Aktywnej, Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Decyzja o przyznaniu środków zapadła podczas posiedzenia w Helsinkach w dniach 23-24 maja. Komitet Monitorujący programu poinformuje liderów poszczególnych projektów pisemnie o warunkach udzielenia dofinansowania oraz o zakresie, w jakim będą mogli zrealizować pomysły opisane w aplikacjach. Na realizację wszystkich zatwierdzonych w Helsinkach projektów przeznaczono 177 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

TV

Profilaktyka piersi w tramwaju w Dzień Kobiet