W piątek 24 marca w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (Gdańsk, ul. Ołowianka 1) pojawią się dwie niezwykłe kobiety, które robią zawrotne kariery w świecie muzycznym: dyrygentka Agnieszka Duczmal i jej córka, wiolonczelistka Karolina Jaroszewska. Panie wystąpią podczas koncertu „Haydnowska głębia”.
Agnieszka Duczmal prowadzi koncerty z orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą. Jako pierwsza kobieta-dyrygent wystąpiła na scenie mediolańskiego Teatro alla Scala. Do chwili obecnej wraz z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus nagrała 50 płyt, a dla Polskiego Radia ponad 10000 minut muzyki. Ponadto zarejestrowała ponad 100 koncertów i programów muzycznych dla Telewizji Polskiej, dokonała również wielu nagrań dla radiofonii niemieckich, belgijskich, BBC w Londynie, CBC w Montrealu, radia i telewizji w Meksyku oraz w Japonii. W jej dorobku artystycznym znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w genialnej transkrypcji J. Kofflera na orkiestrę kameralną.
Podczas koncertu „Haydnowska głębia” obok Orkiestry Symfonicznej PFB pod dyrekcją Agnieszki Duczmal usłyszymy Karolinę Jaroszewską - koncertującą na całym świecie wiolonczelistkę, która zadebiutowała z Savannah Symphony Orchestra w USA. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, wydała także płytę kompaktową z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”. Od 2005 r. jest członkiem Orkiestry Filharmonii Narodowej na stanowisku wiolonczeli solo, a w 2008 r. została członkiem World Orchestra for Peace pod dyrekcją V. Giergieva, w skład której wchodzą czołowi muzycy najznakomitszych światowych orkiestr.
Podczas wieczoru w Filharmonii zabrzmią przepiękne utwory Haydna i Bizeta-Szczedrina. Początek koncertu o godz. 19. Bilety: 10-40 zł.
To kolejna propozycja dla miłośników muzyki poważnej: dzień później, w sobotę 25 marca, melomani będą mogli posłuchać Brahmsa w najlepszym wydaniu. Jego „Ein Deutsches Requiem”, jeden z najbardziej niezwykłych utworów religijnej muzyki żałobnej, wykona Polski Chór Kameralny. Na scenie towarzyszyć im będzie dwoje solistów: Joanna Kowalska-Pawlikowska (sopran) oraz Adam Krużel (baryton), a przy fortepianie zasiądą Monika Płachta oraz Magdalena Żak de Carvalho. Koncert poprowadzi gościnnie profesor Stanisław Krawczyński, wybitny specjalista w dziedzinie chóralistyki, rektor Akademii Muzycznej w Krakowie.
Koncert „Brahms: Requiem” odbędzie się w Katedrze Oliwskiej (Gdańsk, ul. bp. Edmunda Nowickiego 5). Początek o godz. 20. Bilety: 30-40 zł.
Z kolei Centrum Św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) zaprasza tego dnia na Koncert Pieśni Wielkopostnych zespołu Maria Pomianowska Ensemble.
- Wielki Post - czas głębokiej refleksji nad sensem istnienia i dotknięciem tajemnicy życia. W ciemnościach pojawia się światło, które docierając do najdalszych zakamarków serca, napełnia je radością. Oto czas odzyskiwania nadziei, że nasze życie ma sens. Wiele pieśni wielkopostnych nie wnika w materię czy strukturę zdarzeń ewangelicznych ani w ich sens dogmatyczno-intelektualny. Wyrażają głównie emocje i uczucia. Pomimo dramaturgii zdarzeń sprzed dwóch tysięcy lat, Wielki Post to okres głębokiej radości. I tę radość, ale i zadumę zapewnimy Państwu na koncercie! - zaprasza zespół.
Wystąpi Maria Pomianowska (śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska), Ryszard Wojciul (klarnety), Paweł Betley (flety, piszczałki), Hubert Giziewski (akordeon) i Wojciech Lubertowicz (bębny, kołatki, terkotki, duduk). Koncert rozpocznie się o godz. 19. Bilety: normalny 60 zł, ulgowy 40 zł.
W klubie Żak (Gdańsk, al. Grunwaldzka 195/197) sobota upłynie pod znakiem dwóch koncertów: Piotra Zioły i Oli Bilińskiej.
Piotr Zioła to piosenkarz rockowy, który szerszej publiczności dał się poznać zaledwie jako 16-latek, podczas przesłuchań do drugiej edycji telewizyjnego programu typu talent show „X Factor”. W kwietniu 2016 roku ukazał się jego debiutancki album studyjny, zatytułowany „Revolving Door”, na który teksty piosenek napisali m.in. Karolina Kozak i Gaba Kulka. W 2017 r. Zioła został nominowany do Fryderyków w kategorii „Fonograficzny debiut roku”.
Ola Bilińska to wokalistka, autorka tekstów i muzyki, a także tłumaczka poezji polskiej na język angielski. Działa w przeróżnych zespołach o przeróżnych stylistykach - od miejsko-folkowych Płynów, przez neo-bigbitową Muzykę Końca Lata, po własny, autorski, mistyczno-folkowy Babadag oraz Berjozkele - przedwojenne kołysanki jidysz wykonywane w trio, z użyciem instrumentów tradycyjnych oraz elektroniki.
W Gdańsku zaśpiewa utwory z płyty „Liebelid”, będących cyklem pieśni miłosnych w języku jidysz opracowanych przez artystkę z towarzyszeniem zespołu doświadczonych muzyków z Gdańska, Warszawy i Sejn.
Na scenie Żaka zespół zaprezentuje się w składzie: Ola Bilińska (śpiew, syntezator OP-1, gitara elektryczna, looper), Edyta Czerniewicz (wiolonczela, śpiew), Katarzyna Kolbowska (harfa, śpiew), Kacper Szroeder (trąbka, flugelhorn, śpiew), Michał Moniuszko (kontrabas, mandolina, śpiew).
Koncert Oli Bilińskiej rozpocznie się o godz. 20. Piotr Zioła na scenie Sali Suwnicowej wystąpi o godz. 21.30. Bilety na oba koncerty: 23-45 zł.
Bogaty koncertowy weekend uzupełni występ Tomasza Organka z zespołem w klubie Stary Maneż (Gdańsk, ul. Juliusza Słowackiego 23), w niedzielę 26 marca.
Formacja ØRGANEK powstała w roku 2013 z inicjatywy jej lidera, Tomasza Organka, początkowo jako Power Trio. Rok poźniej do Adama Staszewskiego (bas) oraz Roberta Markiewicza (perkusja) dołączył klawiszowiec, Tomasz Lewandowski.
Obecnie zespół ma na koncie dwa albumy. W Gdańsku zaprezentuje materiał z wydanej pod koniec listopada 2016 r. płyty „Czarna Madonna”, na której ØRGANEK po raz kolejny cytuje gatunki, konwencje i klisze, które zbudowały muzykę XX wieku, ale też i całą zachodnią popkulturę, z której ona wyrasta. Nie zabraknie odniesień od stylistyk takich, jak punk czy country, a w warstwie tekstowej jak zawsze po Tomaszu Organku spodziewać się można ogromnej wrażliwości.
Koncert rozpocznie się o godz. 19. Bilety: 45-60 zł.
Muzyka skrzypcowa zabrzmi natomiast w Klubie Osiedlowym „Piastuś” (Gdańsk, ul. Piastowska 98A) podczas wyjątkowego wydarzenia, zatytułowanego „Leśmian w poezji”. Będzie to montaż muzyczno-poetycki w 80. rocznicę śmierci Bolesława Leśmiana, odbywający się w ramach XIX Muzycznego Roku dla Przymorza.
W programie m.in. utwory wykonawców takich, jak G. Bizet, F. Chopin, G.F. Haendel, F. Kreisler, E. Morricone, W. A. Mozart, J. Raff, R. Schumann, A. Dvořák i A. Vivaldi, poezja Bolesława Leśmiana oraz piosenki 20-lecia międzywojennego. Wystąpią: Przemysław Mazur (skrzypce), Joanna Kreft-Baka (recytacja), Dariusz S. Wójcik (recytacja, śpiew) oraz Eugenia Mazur (fortepian).
Początek koncertu o godz. 17. Wstęp wolny.
W ten weekend warto także zajrzeć do gdańskich teatrów i miejskich instytucji kultury. W sobotę 25 marca Wyspa Skarbów Gdańskiego Archipelagu Kultury (Gdańsk, ul. Turystyczna 3) zaprasza w swoje progi o godz. 17, na spektakl „Boska komedia, czyli… ludzki dramat” w reżyserii Moniki Jarząbek.
Spektakl opowiada o takich sytuacjach w życiu, które określamy mianem „piekiełka”. Twórców zainspirowała I częścią poematu Dantego „Piekło”. Spektakl został zrealizowany w roku 2016 w ramach projektu edukacyjnego Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego „Teatralny Pasjans - drugie rozdanie”, dofinansowanego przez MKiDN. Wstęp wolny.
W niedzielę 26 marca Miejski Teatr Miniatura (Gdańsk, aleja Grunwaldzka 16) zaprasza na najnowszą premierę dla dzieci i młodzieży na Dużej Scenie: spektakl „Kasieńka”, zrealizowany na postawie wielokrotnie nagradzanej książki „The Weight of Water”, irlandzkiej pisarki Sarah Crossan. To uniwersalna opowieść o walce o siebie wbrew rzeczywistości, o akceptowaniu trudnych prawd i ich przezwyciężaniu. O uprzedzeniach, przyjaźni, pierwszej miłości i sile, jaką może dać odkrywanie i realizacja własnych pasji.
Dwunastoletnia Kasieńka wyrusza z mamą z Gdańska do Coventry w Wielkiej Brytanii w poszukiwaniu ojca, który wyjechał tam do pracy i słuch po nim zaginął. Trafia do nowej szkoły, gdzie z powodu słabszej znajomości języka wszyscy traktują ją jak gorszą.
Reżyserem spektaklu jest Anna Wieczur-Bluszcz. Występują: Jolanta Darewicz, Jacek Gierczak, Agnieszka Grzegorzewska, Edyta Janusz-Ehrlich, Piotr Kłudka, Jacek Majok, Jadwiga Sankowska, Joanna Tomasik. Spektakl przeznaczony jest dla widzów od 10 lat. Premierowy pokaz odbędzie się o godz. 17. Bilety: 30 zł.
Przypominamy również o trwającej wystawie rzeźby w Scenie Muzycznej Gdańskiego Archipelagu Kultury (ul. Powstańców Warszawskich 25), prezentującej prace od wielu lat związanego z Gdańskiem artysty - Stanisława Gierady.
Stanisław Gierada urodził się w 1943 roku w Baćkowicach. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kielcach, a studiował na Wydziale Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, gdzie w 1968 roku uzyskał dyplom w pracowni prof. Stanisława Horno-Popławskiego. W 1999 roku uzyskał stopień adiunkta II stopnia. Od 1968 roku wykonał wiele realizacji z zakresu: konserwacji, architektury wnętrz, malarstwa ściennego (mozaiki), medalierstwa, oraz rzeźby sakralnej i pomnikowej. Jego prace znajdują się w galeriach i zbiorach prywatnych Europy, USA, Kanady.
Wystawa organizowana jest w ramach cyklu „Smaki Muzyki”, który prezentuje twórczość artystów należących do Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Gdański oraz trójmiejskich muzyków.
Prace Stanisława Gierady można oglądać przez cały weekend, w godz. 10-19. Wstęp wolny.
„Duety” - to tytuł innej trwającej, ciekawej wystawy - zdjęć wykonanych przez członków Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego, realizowanej w ramach jubileuszu 70-lecia działalności GTF. Prezentuje fotografie ponad 30 artystów, będących interpretacjami wizualnymi znaczenia tytułowego słowa „duety”. Znalazły się wśród nich zarówno obserwacje jak i kreacje, portrety, architektura czy fotografia krajobrazowa. Prace można obejrzeć w Stacji Orunia (Gdańsk, ul. Dworcowa 9) do końca marca 2017 r. W piątek 24 marca, ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających w godz. 11-19. Wstęp wolny.