• Start
  • Wiadomości
  • Kolejny przystanek kolejowy? PKM wnioskuje o pieniądze [WIZUALIZACJE]

Kolejny przystanek kolejowy? PKM wnioskuje o pieniądze [WIZUALIZACJE]

Jest szansa, że przy okazji elektryfikacji linii PKM, która planowana jest w latach 2021-2023, powstanie także nowy przystanek kolejowy PKM Gdańsk Firoga, zlokalizowany przy ul. Szybowcowej, w sąsiedztwie siedziby Intela czyli tzw. Doliny Krzemowej. Warunkiem realizacji tej inwestycji jest unijne dofinansowanie. Koszt całego projektu to 73 mln zł.
23.08.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Tak ma wyglądać planowany przystanek Gdańsk Firoga

Najpierw finansowanie

Nowy przystanek kolejowy to planowany przez PKM kolejny krok w rozwoju odbudowanej linii kolejowej. Pod koniec lipca do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wpłynął wniosek o unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dla projektu: „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III. Chodzi o elektryfikację linii kolejowych nr 248 i 253 (obecna linia PKM) wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga. Zelektryfikowana linia kolejowa oznacza dla pociągów dynamiczniejszą jazdę. 

Dokładne miejsce lokalizacji przystanku Gdańsk Firoga. W tle Port Lotniczy im. L. Wałęsy

- PKM stara się o 85-procentowe dofinansowanie z UE planowanej inwestycji, która przy okazji elektryfikacji zakłada także budowę dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga. Przystanek PKM Gdańsk Firoga był planowany od samego początku, gdyż analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM – mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.

Firoga czyli 6@

Już w 2011 r. zarezerwowano teren pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek. Projekt był wówczas konsultowany pod roboczą nazwą „Dolina Krzemowa”. Od samego początku linia PKM planowana była także jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji odłożono w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201. 

Przystanek Gdańsk Firoga zlokalizowany ma być w pobliżu gdańskiej

Obecnie taki projekt (uwzględniający również budowę 2 toru na linii 201) jest już przez PKP PLK przygotowywany, więc równolegle z projektem PKP PLK również linia PKM zostanie w latach 2021-2023 zelektryfikowana. Przy tej okazji wrócił też pomysł przystanku PKM Gdańsk Firoga, gdyż rejon ten rozwija się bardzo dynamicznie (głównie dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, który ma tu swoją główną polską siedzibę).

Wyglądem nowy przystanek ma nawiązywać do już istniejących przystanków PKM

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie zbliżonym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT… W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) postanowiliśmy nadać mu numer 6@

TV

Światowa stolica bursztynu